انتقال استراماچونی به استقلال؛ عملیات غیرممکن؟

با این که باشگاه استقلال از عزم جدی‌اش برای بازگشت استراماچونی سخن می‌گوید، قانون ممنوعیت خرید بازیکن و مربیان خارجی سد بزرگی برای آمدن دوباره این سرمربی محبوب ایتالیایی به تهران شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازگشت استراماچونی از حدود چند هفته قبل و درست پس از دربی حذفی با سفر سعادتمند به ایتالیا کلید خورد. مدیرعامل آبی‌ها مدعی شد برای مذاکره بر سر مطالبات در رم با استرا دیدار کرده است، اما فرهاد مجیدی با انتشار متن استعفای خود در اینستاگرام پس از پیروزی برابر پرسپولیس و صعود به فینال، تلاش سعادتمند برای بازگرداندن استراماچونی در این شرایط را غیرحرفه‌ای دانست.

اگر چه اختلافات نشان می‌داد مجیدی و سعادتمند با هم کنار نخواهند آمد ولی مجیدی به نیمکت استقلال برگشت و شکست در فینال مقابل تراکتور باعث اخراجش شد تا رسانه رسمی باشگاه استقلال برای اولین بار موضع خود را نشان داده و بیان کند این باشگاه به دنبال برگرداندن سرمربی ایتالیایی است.

این در حالی بود که چندی قبل با تصویب سازمان لیگ و مهر تأیید فدراسیون فوتبال، جذب بازیکن و سرمربی خارجی برای فصل آینده ممنوع شد و به نظر می‌رسید تلاش استقلالی‌ها برای آوردن دوباره استرا به تهران بی‌فایده باشد. آبی‌ها اما خیلی جدی بر تصمیم‌شان مصر هستند و به ادعا رسانه‌های ایتالیایی مذاکرات با استراماچونی همچنان به قوت خود باقی است.

نورشرق، رئیس کمیته وضعیت فدراسیون فوتبال در اولین واکنش به این خبر صراحتاً اعلام کرد استراماچونی نمی‌تواند برگردد و از مسئولان استقلال خواست تا هواداران‌شان را با وعده بازگشت سرمربی محبوب بازی ندهند! مدیران این باشگاه تهرانی اما موضع متفاوتی نسبت به این قانون گرفتند. آن‌ها مدعی شدند که ادامه کار استرا در تهران در راستای قرارداد قبلی باشگاه با او خواهد بود و قرارداد جدیدی با این سرمربی ایتالیایی بسته نخواهد شد. آن‌ها هشدار دادند که مجبور به تن دادن به همکاری دوباره با استراماچونی هستند و چنانچه بازگشتش میسر نشود، باشگاه غرامت سنگینی متحمل می‌شود.

ادعایی که نورشرق به صورت تلفنی در برنامه فوتبال برتر آن را رد کرد و گفت: چون استراماچونی فسخ کرده و باید قرارداد جدید امضا کند، شامل قانون ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی می‌شود. نیکولا شیء را، خبرنگار سرشناس ایتالیایی و نزدیک با استرا نیز در گفت و گو با ایمنا این موضوع را تأیید کرد و خاطرنشان کرد: در ملاقاتی که در رم میان استراماچونی و سعادتمند رخ داد، دو طرف بر سر این موضوع صحبت کردند و استقلال پیشنهاد قرار داد جدیدی را به استراما داد.

بیشتر بخوانید:

سعادتمند پیشنهاد جدیدی در رم به استراماچونی داده است

با وجود اینکه این صحبت نشان می‌داد کار استرا و استقلال به بن بست خورده و آبی‌ها عملاً باید به دنبال گزینه ایرانی بگردند، اما آن‌ها از خیر این انتقال کوتاه نیامدند. مسئولان استقلال می‌گویند اگر نتوانند استراماچونی را دوباره به ایران بکشانند، باید در کمتر از یک هفته دو غرامت سنگین را به شفر و استراماچونی بپردازند. جریمه‌ای که بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و می‌تواند تاوان سختی برای آبی‌ها داشته باشد.

نورشرق که همواره تاکید فراوانی بر ناممکن بودن انتقال سرمربی ایتالیایی به استقلال داشت، کمی از موضع خود عقب نشینی کرده و در اظهارنظری جالب گفت: اگر اصرار دارند که از این مربی استفاده کنند باید درخواست‌شان را بدهند تا آن مرجعی که تصمیم بر ممنوعیت جذب بازیکن و مربی خارجی گرفته، این تصمیم را برای تمام باشگاه‌ها از درجه اعتبار ساقط کند. اینکه بگوییم فدراسیون فوتبال پرفشار به دنبال برنگشتن استراماچونی است درست نیست.

او البته اشاره‌ای به صحبت‌های معاون وزارت ورزش کرد و خاطرنشان کرد: باشگاه استقلال با توجه به آگاهی که از شرایط باشگاه دارند و اینکه رئیس مجمع آنها وزیر ورزش و جوانان است، باید به مرجع بالاتر خود نگاه کند، چون آنها مدیران منصوب وزارت هستند و نمی‌توانند خودشان تصمیم بگیرند. روز گذشته معاون وزیر ورزش مصاحبه کرده و اعلام کرد که این تصمیم از نظر ما هم قابل اجراست. وقتی صاحب و متولی باشگاه‌های دولتی هم این عقیده را دارد، آیا مدیران منصوب این دو باشگاه می‌توانند چنین تصمیمی بگیرند؟ بگویند تمام دستیابی توفیقات ما منوط به برگشتن استراماچونی است و ببینید دیگران نمی‌گذارند!

به گزارش ایمنا، آنچه مشخص است با قانون فعلی، بازگشت استراماچونی به تهران عملی نخواهد شد، اما نکته‌ای که هواداران آبی‌پوشان را امیدوار نگه داشته، پرداخت غرامت سنگین قرارداد استرا توسط وزارت ورزش است. وزارت ورزش که چندی قبل پایش در جریمه سنگین پرونده ویلموتس باز شد، حالا توان تحمل بار سنگین دیگر را بر دوشش ندارد و احتمالاً تمام تلاش خود را خواهد کرد تا هر طور شده از زیر بار رفتن این غرامت سنگین سر باز زند.

از سوی دیگر چنانچه تصمیم متفاوتی برای استقلال گرفته شود، صدای اعتراض دیگر باشگاه‌ها را در خواهد آورد. بسیاری از آن‌ها با تن دادن به قانون جدید از خیر جذب خارجی‌ها گذشته و با مبالغی چند برابری به سراغ گزینه‌های داخلی رفتند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد هر گونه چرخش قانون ممنوعیت جذب بازیکنان و مربیان خارجی به سوی آبی‌های پایتخت، با حرف‌ها و حواشی فراوانی همراه خواهد شد.

کد خبر 443288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.