شکوفایی شهرهای جهان در  دوران پساکرونا

نظرسنجی‌ها از مردم در نقاط مختلف جهان حاکی است که اغلب کارکنان مایلند به دفاتر اداری بازگردند و تنها برای تنوع به مدت یک یا دو روز به دورکاری بپردازند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه با آغاز شیوع بیماری کووید -۱۹ و اعمال محدودیت‌ها بر زندگی مردم، دورکاری و گرایش به حومه‌نشینی در سراسر دنیا ترویج یافت و تصور می‌شد روال دائمی به خود گیرد، اما گذشت زمان ثابت کرد پایه‌های شهرنشینی و کار در دفاتر بسیار استوار است. اما آیا با وجود خیابان‌ها و فروشگاه‌های خالی امروزی، امکان اینکه فعالیت در این مناطق به روال عادی بازگردد، وجود دارد؟

بسیاری از مورخان در سراسر دنیا، تمام تغییرات در آینده زندگی شهری و نحوه اشتغال به کار را مرتبط با بحران کرونا می‌دانند و بر این باورند که این بیماری خطرناک نحوه شهرنشینی را به طور چشمگیری تغییر خواهد داد. با این حال عملکرد مردم متفاوت با اوایل شیوع بیماری کرونا، واقعیت دیگری را به تصویر می‌کشد و آن گرایش اغلب شهرنشینان به ادامه روند سابق زندگی در مناطق شهری و حضور فیزیکی در محل کار است. ویروس کرونا در مورد زندگی در کره خاکی واقعیات زیادی را آشکار کرد؛ از یک سو بر اهمیت پایدارسازی تاکید کرد و از سوی دیگر ضعف سیاره زمین و جوامع را به تصویر کشید. در این بین محرک‌های زیادی نظیر انقلاب صنعتی چهارم به تغییر زندگی در دوران کرونا انجامید و دورکاری بسیاری از مردم را در پی داشت.

آینده دفاتر کاری

شیوع بیماری کووید -۱۹ بسیاری از مردم را خانه نشین کرد و اغلب آن‌ها را به دور کاری سوق داد. این گرایش در میان بسیاری از کارمندان ادامه یافت به طوری که اغلب آن‌ها تلاش کردند فضایی هر چند کوچک از منازل خود را برای همیشه به انجام کارهای دور از منزل اختصاص دهند. اما گذشت زمان نشان داد که این تغییر گرایش دائمی به دورکاری در میان همه افراد یکسان نبود و چه بسا افرادی تلاش کردند زودتر به محل کار خود بازگردند. در تحقیقاتی که گروهی از پژوهشگران آمریکایی انجام دادند، مشخص شد که حتی در زمان اوج شیوع بیماری کووید -۱۹، بسیاری از مردم مایل به حضور فیزیکی در محل کار خود بودند. محققان در این رابطه پرسشنامه‌ای بین سه هزار نفر از مردم آمریکای شمالی، اروپا و آسیا منتشر کردند که نتایج نشان داد اغلب افراد مایلند پس از اطمینان از ایمنی محل کار خود به صورت فیزیکی در آنجا حضور داشته باشند و تنها به یک یا دو روز دورکاری بپردازند.

جذابیت شهری برای جوانان و خلاقیت

شهرها نه تنها از فرصت‌های شغلی زیادی برخوردار است، جاذبه‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری را نیز در برگرفته است که همین ویژگی‌ها باعث می‌شود گرایش مردم به شهرنشینی در آینده قوت بیشتری بگیرد. جوانان در شهرها می‌توانند بر مدیریت انرژی‌ها تمرکز کنند و هر چه بیشتر به نوآوری بپردازند حال آنکه زندگی در حومه‌ها با کمترین امکانات ممکن، این فرصت‌ها را در اختیار آنان قرار نخواهد داد. علاوه بر این از نظر مراقبت سلامت نیز مراکز درمانی شهرها بسیار مجهز و پیشرفته‌تر از حومه‌ها و روستاهاست که این امر بر گرایش مردم به ادامه شهرنشینی خواهد افزود.

پیش‌بینی می‌شود که مقامات رسمی در شهرهایی نظیر نیویورک، پاریس، لندن و توکیو در دوران پساکرونا سرمایه‌های کلانی را صرف بهبود وضعیت وسایل حمل و نقل عمومی کنند که در این راستا ممکن است در آینده اتوبوس‌های عمومی با فضای وسیع‌تر، سیستم‌های تهویه پیشرفته‌تر و ایمنی بیشتر طراحی شود. برای این کار استراتژی‌ها و بودجه‌های کلانی نیاز است که بدون شک دولت‌ها برای تحقق آن نیروهای انسانی زیادی را به کار خواهند گرفت.

شکوفایی مشاغل پس از کرونا

بسیاری از منتقدان استدلال کرده‌اند که پس از پایان دوران تلخ کرونا، فعالان حوزه‌های گردشگری، خرده‌فروشی و مراکز تفریحی بسیار مشتاق‌تر از قبل فعالیت خواهند کرد تا رکود اقتصادی حاصل از این پاندمی را جبران کنند. با کشف واکسن کرونا که دور از انتظار نیست گرایش درونی مردم نیز به برقراری ارتباط اجتماعی، برگزاری رویدادهای فرهنگی و اشتراک تجربیات رنگ و بویی تازه به خود خواهد گرفت. همین اتفاقات باعث خواهد شد مشاغل بیش از پیش شکوفا شود و تلاش بیشتر مردم را برای موفقیت در پی داشته باشد.

کد خبر 443266

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.