۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
زنگ خطر برای خانه هنرمندان ایران

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران گفت: هشدار دادیم خانه هنرمندان وضعیت مناسبی ندارد و در حال حاضر حتی توان پرداخت حقوق کارکنان و هزینه های آن را نداریم. به خصوص اینکه در دوران کرونا فضا هایی چون کافی شاپ و رستوران هایی که از آن ها اجاره دریافت می شد تعطیل شدند و در آمدی نیز از این طریق حاصل نشد.

ایرج راد در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در سال ۱۳۷۷ خانه هنرمندان ایران که یک پادگان نظامی بود، توسط آقای قریب پور و با کمک شهردار وقت به شکل امروزی تبدیل شد. برخی هنرمندان سرشناس به عنوان هیأت مؤسس گرد هم آمدند و جلسات فوق‌العاده زیادی برای تدوین اساسنامه برگزار کردند. یک سال طول کشید تا اینکه در نهایت ساختمان شکل گرفت، اساسنامه تدوین شد و مجوزهای لازم صادر گردید. از آن پس خانه هنرمندان فعالیت خود را آغاز کرد و از اعتبار بسیار بالایی برخوردار شد.

وی با اشاره به فعالیت‌های خانه هنرمندان ایران، افزود: خانه هنرمندان ایران دارای فضاهایی است که به عنوان گالری و نمایشگاه‌های نقاشی، عکس و پوستر مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این سالن‌هایی دارد که در آن مراسم‌ها، بزرگداشت‌ها و سمینارها برگزار می‌شوند. به علاوه انجمن‌های مختلفی در آن وجود دارد که برنامه‌های متفاوت هنری و فرهنگی برگزار می‌کنند. در خانه هنرمندان برنامه‌های موسیقی نیز اجرا می‌شود. همچنین در آن سالن استاد انتظامی و تماشاخانه‌های ایران نیز قرار دارند که محل اجرای تئاتر هستند.

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران ادامه داد: خانه هنرمندان بازدیدکنندگان بسیاری دارد. هنرمندانی که به تهران می‌آیند و حتی کسانی که به عنوان گردشگر به کشور وارد می‌شوند از آن بازدید می‌کنند. علاوه بر این میان خانه هنرمندان با سفارتخانه‌هایی که در ایران قرار دارند ارتباطات فرهنگی وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت خانه هنرمندان ایران جایگاه و مرکز تعامل هنری هنرمندان رشته‌های مختلف است و در حال حاضر نمایندگان ۱۲ رشته هنری در شورای عالی آن حضور دارند.

راد اضافه کرد: هشدار دادیم که خانه هنرمندان وضعیت مناسبی ندارد و در حال حاضر حتی توان پرداخت حقوق کارکنان و هزینه‌های آن را نداریم. به خصوص اینکه در دوران کرونا فضاهایی چون کافی‌شاپ و رستوران‌هایی که از آنها اجاره دریافت می‌شد تعطیل شدند و در آمدی نیز از این طریق حاصل نشد. جلسه‌ای با یکی از مسئولان داشتیم و در آن مشکلات را مطرح کردیم، قول‌هایی از طرف وی داده شد که امیدواریم هر چه سریع‌تر محقق شود تا بتوانیم حداقل حقوق عقب افتاده پرسنل خانه هنرمندان ایران را پرداخت کنیم.

وی به وضعیت هنرمندان در دوران کرونا نیز اشاره کرد و ادامه داد: هنرمندان تا کنون در وضعیتی نبوده‌اند که برای آنها تعریف شغلی مشخصی قائل شوند. خوشبختانه در حال حاضر انجمن‌های صنفی سراسری در حال شکل‌گیری است و امیدوارم با تشکیل آنها و کارهایی از این قبیل مساله امنیت شغلی، حقوق ایام بیکاری و سایر مسائل حقوقی هنرمندان دنبال شود.

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران با بیان اینکه هنرمندان صرفاً از طریق فروش آثار هنر خود امرار معاش می‌کنند، گفت: در زمینه تئاتر، سالن‌های نمایش یا تعطیل هستند و یا حتی با رعایت پروتکل‌های مشخص شده تماشاگر چندانی ندارند. رشته‌های دیگر هنری مانند موسیقی و سینما نیز همین مشکل را دارند. در واقع به دلیل شیوع کرونا و مسائل آن، هنرمندان رشته‌های مختلف لطمه‌های فراوانی متحمل شدند. امیدوار هستیم که در این زمینه حمایت‌های لازم بشود و تا زمانی که از وضعیت بحرانی کرونا خارج شویم، هنرمندان مورد حمایت مسئولان، نهادها و سازمان‌های مرتبط با مسائل فرهنگی و هنری قرار بگیرند.

کد خبر 443255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.