شیوع کرونا و بروز حمله پانیک/از شبکه‌های اجتماعی کمتر استفاده کنید

شیوع گسترده ویروس کرونا، افزایش خطر مرگ ناشی از این بیماری و تغییرات شدید در زندگی روزمره ممکن است باعث بروز حمله پانیک و اضطراب در میان افراد شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از متخصصان معتقد هستند که سلامت روحی افراد تحت تأثیر همه گیری کرونا قرار گرفته است، اما اطلاعات کافی در این زمینه در دسترس نیست. گروهی از محققان به منظور بررسی این موضوع، مطالعه جدیدی انجام دادند و عبارت‌هایی را که بیشترین میزان جستجو را در موتور گوگل داشتند ارزیابی کردند. آن‌ها متوجه شدند که از اواسط ماه مارس تا اوایل ماه می ۳.۴ میلیون مورد جستجو در مورد اضطراب یا حملات پانیک انجام شده است که بیش از میزان مورد انتظار بود.

نتایج این مطالعه نشان داد که جستجوهای مربوط به حملات پانیک و اضطراب پس از تاریخ ۱۴ آوریل به میزان قابل انتظار خود بازگشت. در زمان آغاز شیوع ویروس کرونا، میزان درخواست بنزودیازپین‌ها که داروهای ضد اضطراب و آرام‌بخش هستند افزایش یافت، اما با گذر زمان میزان این درخواست به حد طبیعی خود بازگشت.

با توجه به اینکه داده‌های این مطالعه از جستجوهای انجام شده در اینترنت حاصل شد، مشخص نیست که آیا افراد واقعاً به حمله پانیک مبتلا شدند یا علائم مشابه آن را تجربه کردند. علائم حمله پانیک که شامل واکنش‌های فیزیکی مشابه حمله قلبی مانند تنگی نفس، افزایش ضربان قلب، احساس فشار در ققسه سینه و عرق کردن می‌شود می‌تواند بسیار شدید باشد.

در صورتی که فردی پیش از این به حمله پانیک مبتلا نشده و مطمئن نباشد که علائم پدیدار شده ممکن است مربوط به حمله پانیک یا حمله قلبی باشد، بهتر است به پزشک مراجعه کند، زیرا تمایز قائل شدن بین این دو بیماری ممکن است دشوار باشد. حملات پانیک به معنای هجوم ناگهانی نگرانی و ترس بسیار شدید بوده که ممکن است در طول ۱۰ دقیقه به اوج خود برسد.

علائم اضطراب شامل احساس بی‌قراری، نگرانی، بی حوصلگی، مشکل در تمرکز و تجربه کردن مشکلات مربوط به خواب می‌شود. در صورتی که این علائم حداقل ۶ ماه طول بکشد، فرد به اختلال اضطراب مبتلا می‌شود. تفاوت بین اختلال اضطراب و حمله پانیک تنها با در نظر گرفتن شدت و طول مدت علائم آن قابل تشخیص است. حملات پانیک بسیار شدید بوده، اما در زمان‌های مختلف ممکن است رخ دهد.

به منظور پیشگیری از بروز حملات پانیک بهتر است افراد بر افکار، احساسات و رفتارهای خود کنترل داشته باشند. توصیه شده است که افراد در این دوران بحرانی از شنیدن و تماشا کردن اخبار منفی دوری کنند. شبکه‌های اجتماعی اضطراب افراد را افزایش می‌دهد؛ بنابراین بهتر است زمانی که افراد صرف آن‌ها می‌کنند، کاهش دهند.

به گفته محققان لازم است افراد در این دوره مراقب سلامت روان خود باشند، به اندازه کافی بخوابند، از رژیم غذایی سالم پیروی کنند، فعالیت فیزیکی داشته باشند و ارتباطات اجتماعی خود را از راه دور حفظ کنند. این اقدامات به کاهش استرس و اضطراب آن‌ها کمک شایانی می‌کند. در صورتی که فردی به حملات پانیک مبتلا شود، صحبت درمانی می‌تواند به عنوان یک استراتژی مهم بلند مدت به او کمک کند.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

کد خبر 443251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.