نهضت درختکاری استمرار خواهد داشت

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز گفت: مهم‌ترین اولویت سازمان نهضت بهسازی و فضای سبز و درختکاری است.

شهرزاد رونق زاده در گفتگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه امسال برای اجرای دو نهضت نگهداری و بهسازی فضای سبز و دیگری نهضت درختکاری برنامه‌ریزی کرده‌ایم، عنوان کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده کلیه نقاطی که فضای سبز آن آسیب دیده است مجدداً بهسازی می‌شود و نقاطی که می‌شود چهره شهر را در بولوارها، خیابان‌ها و ورودی‌های شهر را تغییر داد شناسایی شده و طراحی جدید می‌شود و با انواع گیاهان فصلی، و درختچه‌ها و چمن آراسته می‌شود.

وی افزود: در همین راستا بیش از ۱۰۰ نقطه شهر شناسایی شده و در نیمه دوم سال پروژه بازطراحی و بهسازی آنان اجرا و تا پایان سال نیز تماماً به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز با اشاره به اینکه شهرداری شیراز برای خرید گل و گیاه ۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است که اعتبار بسیار خوبی است، اظهار داشت: ما معتقدیم که درخت عنصر اصلی فضای سبز است و به لحاظ منظر شهری، زیست محیطی و ایجاد محیط تفرجگاهی نقش بسزایی دارد بنابراین امسال در نهضت درختکاری در سه بخش به طور ویژه کار خواهیم کرد.

رونق زاده با تأکید بر اینکه نهضت دیگری که مورد توجه شهردار است و در رأس برنامه‌های ما قرار دارد نهضت درختکاری است، گفت: در مرحله اول درختان جدید را جایگزین درختان خشک و آسیب دیده خواهیم کرد و در مرحله بعد حاشیه بزرگراه‌ها و معابری که ایجاد می‌شود پروژه‌های درختکاری انجام خواهد شد و در مرحله سوم شناسایی زمین‌هایی که کاربری فضای سبز دارند در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۱۱۰ هکتار از اراضی ارتفاعات درختکاری می‌شود اظهار داشت: آمار فضای سبز بر روی برنامه جی آی اس ثبت می‌شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه در بخش مطالعات خاک و گیاه کارهای خوبی انجام شده است، اظهار کرد: یکی از طرح‌های در دست اجرا ممیزی فضای سبز است که در این طرح یک بار دیگر آمارهای فضای سبز شهر شیراز به روز رسانی می‌شود.

رونق زاده افزود: در این صورت فضای سبز شیراز همانند یک حساب بانکی است که هر چیزی کم یا زیاد شود بلافاصله ثبت می‌شود.مهندس رونق زاده گفت: اعتبار این طرح بالغ بر دو میلیارد و پانصد میلیون تومان است.

وی با اشاره به اینکه سیما و منظر شهر در واقع شکل، ظاهر و نماد شهری است که اهمیت بسزایی در حوزه گردشگری دارد، اظهار کرد: سیما و منتظر شهری در جذب گردشگران داخلی و خارجی اثر مستقیم دارد و همچنین داشتن شهری عاری از نازیبایی‌ها برای شهروندان آرامش ایجاد می‌کند بنابراین با توجه به این موضوع مهم‌ترین رسالت ما ایجاد زیبایی در شهرها است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز با تأکید بر اینکه در سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری با فضای سبز که در واقع موجودی زنده به شمار می‌رود ارتباط مستقیمی بر قرار است، گفت: از سویی دیگر این سازمان با کالبد شهر که موجودی غیر زنده است اما نقش مؤثری در زیبایی شهر دارد نیز ارتباطی مستقیم دارد. وی افزود: از وظایف مهم سازمان در مرحله اول حذف زشتی‌ها و نازیبایی‌های شهر و تمام چیزهایی که اغتشاش بصری ایجاد می‌کند، است و در مرحله دوم تلاش می‌کنیم با خلق زیبایی‌هایی مانند نقاش دیواری، رنگ آمیزی، نورپردازی به ویژه در تقاطعات، بهسازی دیوارها، نصب المان‌ها، تندیس‌ها و سردیس‌ها چهره شهر را زیبا نمائیم که در این راستا تاکنون کارهای زیادی در سطح شهر انجام شده است.

رونق زاده با بیان اینکه تبلیغات شهری که اکثر آنان شامل بیلبورد، لایت باکس‌ها است، زیر نظر این سازمان است، اظهار کرد: در گذشته بیلبوردهای سطح شهر در حیطه اختیارات چندین سازمان شهرداری بود و گاهاً تداخلاتی نیز وجود داشت اما هم اکنون در وظایف این سازمان قرار دارد و ساماندهی بهتری نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه تهیه مبلمان شهری نیز در حیطه وظایف این سازمان است، گفت: طراحی نیمکت‌ها، سطل‌های زباله و… بر عهده ما است. وی افزود: از دیگر وظایف سازمان نظارت و نگهداری هر روییدنی در سطح شهر شامل درختان و فضای سبز شهری، باغات عمومی و خصوصی که نظارت عالیه آنان نیز بر عهده این سازمان است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه برخی از قطعات فضای سبز در اختیار شهرداری نیست، گفت: شهرداری بر این قطعات نظارت عالیه داشته و هر گونه تغییر و تحول در این حیطه با هماهنگی این سازمان انجام می‌شود.ارونق زاده افزود: شهرداری مناطق نیز در حفظ و نگهداری فضای سبز کمک شایانی به ما می‌کنند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عنصر در حفظ و نگهداری و توسعه فضای سبز آب است و تأمین آب فضای سبز بر عهده شهرداری است، اظهار کرد: از مهم‌ترین وظیفه ما تأمین، انتقال و توزیع آب در راستای حفظ و توسعه فضای سبز شهری است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز با تأکید بر این نکته که آب همواره یکی از عناصر اصلی به عنوان هستی بخش و زنده نگهدارنده موجودات مطرح بوده و خواهد بود، گفت: با توجه به خشکسالی‌های یک دهه گذشته سطح آب‌های زیرزمینی دستخوش تغییرات شد و در برخی از مواقع این کمبود موجب خسارت‌هایی به فضای سبز شهری گردید.

رونق زاده با بیان اینکه هر ساله موظف به توسعه فضای سبز در راستای دستیابی به سرانه فضای سبز استاندارد هستیم و وجود آب بیش از گذشته اهمیت خود را نمایان ساخته، عنوان کرد: برای تأمین آب فضای سبز بیش از ۱۱۰ حلقه چاه آب در سطح شهر شیراز موجود است که هر چاه محدوده‌ای از فضای سبز را پوشش می‌دهد بنابراین برای استفاده بهینه از این منابع آبی نیازمند برنامه‌ریزی هستیم.

وی با بیان اینکه ایجاد شبکه آب و تشکیل رینگ آب و ارتباط این چاه‌ها با یکدیگر یکی از مهمترین اهداف این سازمان است، اظهار کرد: در این روش تمامی ۱۱۰ حلقه چاه به یکدیگر متصل هستند و آب آنها در حوضچه‌های بزرگ و محل‌های ذخیره آب منتقل می‌شود بنابراین اگر پمپ چاهی از مدار خارج شود دیگر پمپ‌های چاه‌ها این کمبود آب را جبران خواهند کرد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه این پروژه با کمک حوزه معاونت اجرایی و خدمات شهری در حال انجام است، گفت: این پروژه در سطح شهرداری منطقه ده و شش در حال اجرا است.

رونق زاده با بیان اینکه یکی از منابع مهم و قدیمی تأمین آب، قنوات است، اظهار کرد: در طول یک دهه گذشته که با کمبود بارش مواجه شدیم این قنوات با کمبود شدید آب روبرو شدند و از آنجایی که باغات با آب قنوات آبیاری می‌شدند لطمات زیادی را متحمل شدند.

وی افزود: طی این سال‌ها شهرداری تلاش زیادی برای حفظ و نگهداری باغات انجام داد و در نهایت با حفر ۱۶ حلقه چاه عمیق آب باغات قصر دشت را تأمین و آنان را حفظ کرد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های مهم ما احیای قنوات است، افزود: برای احیای این قنوات با زبده‌ترین و متخصص‌ترین کارشناسان کشور همکاری شده تا با همکاری آنان کلیه قنوات احیا شوند.

رونق زاده گفت: شناسنامه هر قنات به طور جداگانه تهیه گردیده و تغییرات آنان نیز رصد می‌شود.

آبیاری مکانیزه جایگزین آبیاری قطره‌ای می‌گردد

وی با بیان اینکه از وظایف دیگر ما جایگزین کردن روش‌های نوین و مکانیزه با روش‌های سنتی و قدیمی آبیاری فضای سبز است، اظهار کرد: در گذشته در بسیاری از مناطق شهر، آبیاری درختان به وسیله تانکر انجام می‌گردید اما با برنامه‌ریزی در حال اجرای آبیاری قطره‌ای و روش‌های مکانیزه دیگر در آن مناطق هستیم.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز گفت: یکی دیگر از چالش‌های پیش روی سازمان در راستای نگهداری و توسعه فضای سبز، مبارزه با آفات و بیماری گیاهان است که هر ساله شهرداری با صرف هزینه‌ای هنگفت به این وظیفه عمل می‌نماید تا از قطع درختان جلوگیری کند.

رونق زاده با اشاره به توسعه فضای سبز در شهر شیراز گفت: تلاش می‌کنیم تا توسعه فضای سبز تقاطع دکتر خدادوست، جوادیه، کوهسار مهدی، ورودی‌های شیراز سمت بولوار امیرکبیر، دروازه قرآن، محور خلیج فارس و ورودی سپیدان انجام شود.

وی با تأکید بر این مطلب که سرانه فضای سبز به اندازه استانداردی که مورد نظر است فاصله دارد و در این راستا این سازمان میزان ۳۰ متر را در نظر دارد، گفت: بر اساس آمار سال ۹۷ حدود ۲۱.۵ متر بوده و در سال گذشته ۲ متر افزایش یافته است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در ادامه با اشاره به اینکه در راستای حفظ باغات با متخلفین برخورد قانونی و قضائی می‌شود، افزود: خشک کردن درختان و تخریب باغات جرم است و با متخلفین برخوردهای قانونی و قضائی صورت می‌گیرد.

رونق زاد با بیان اینکه هیچ گونه تغییر کاربری در باغات امکانپذیر نیست، اظهار کرد: با هدف تغییر کاربری اقدام به آتش زدن و یا قطع درختان باغ می‌کنند اما خوشبختانه طی سال‌های اخیر دستگاه قضائی متخلفین را مجبور به بازسازی باغ و احیای درختان نموده است.

وی با بیان اینکه برای نخستین بار طرح خاص انسان و پل در شیراز اجرا می‌شود، اظهار کرد: طرح انسان و پل که در پل ستارخان شیراز اجرا می‌شود مفاخر انسان و نیز مظاهر تمدن شهر شیراز و ارتباط انسان و شهروند و عناصر زنده شهر مانند مردم را بیان می‌کند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه به صورت نمادین یک پارک با همکاری سازمان فاوا هوشمند می‌شود، اظهار کرد: اما به طور کلی هوشمندسازی پارک‌ها در دستور کار قرار دارد.

رونق زاده با بیان اینکه علاوه بر طرح‌های اجرا شده نورپردازی ۱۵ پروژه جدید نورپردازی در حال اجرا است، گفت: نورپردازی زیرگذر گلستان، پل شماره یک شهید رودکی، تقاطع بهمن بیگی، ساختمان مرکزی شهرداری و بسیاری از مناطق دیگر انجام گردیده و پروژه نورپردازی تقاطع کشن، پل کابلی ولیعصر، پل علی بن حمزه (ع) در حال انجام است و در زمان مقرر به بهره برداری خواهد رسید. همچنین نور پردازی ساختمان دادگستری واقع در میدان شهدا نور پردازی خواهد شد. بولوار مدرس و بولوار زند به عنوان محور گردشگری نورپردازی خواهد شد.

کد خبر 443248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.