فضای مجازی جولانگاهی برای عرضه موادمخدر شده است

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه فضای مجازی جولانگاه عرضه مواد مخدر شده، گفت: نظارت و پیشگیری از افتادن فرزندان در دام سودجویان مواد مخدر باید از خانه شروع شود و لازمه این نظارت، ارتقای اطلاعات والدین است تا نگذاریم بازار سوداگران مرگ در فضای مجازی داغ شود.

به گزارش ایمنا، محمد مهدی اسماعیلی، با تاکید بر اینکه مبارزه با مواد مخدر کمک همه دستگاه‌ها و ظرفیت‌ها از جمله فناوری‌های نوین ارتباطی را می‌طلبد، اظهار کرد: فضای مجازی واقعیتی گره خورده با زندگی همه افراد است و با امکانات تسهیلی از قبیل در دسترس بودن، جهانی بودن و خدماتی که دارد توانسته کاربران بسیاری را به خود مشغول کند.

وی شاهد مثال را وضعیت کنونی تدریس مدارس در فضای مجازی عنوان و تصریح کرد: با شیوع کرونا استفاده از این فضا به جای رسیده که مدارس که پیش از این مخالف استفاده دانش آموزان از تلفن همراه و حضور در فضای مجازی بودند، خود وارد این فضا شده و تدریس‌ها از راه دور صورت می‌گیرد.

اسماعیلی تاکید کرد: فضای مجازی همانند همه ابزارهای نوین ارتباطی، جنبه مثبت و منفی خود را دارد اما تلاش‌های بخش حاکمیتی و اجتماعی بر این است که با شناساندن این مزایا و معایب به همگان، بهره بری بهینه را بیاموزد.

مدیر کل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه چشم انداز آینده این است که فضای مجازی بیشتر از چیزی که هست نفوذ و نمود پیدا خواهد کرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه از معایب این فضا همین بس که جولانگاه عرضه موادمخدر شده و سوداگران مرگ در کمین نوجوانان و جوانان به تبلیغ و فروش این ماده افیونی می‌پردازند.

وی افزود: خوشبختانه پلیس فتا با رصدهای خوبی که همیشه داشته و دارد، تعداد زیادی از این کانال‌ها را مسدود کرده است، ضمن اینکه در این مسیر، آموزش مراقبت و نظارت والدین از فرزندان هم مدنظر قرار گرفته است.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه نظارت و پیشگیری از افتادن فرزندان در دام سودجویان مواد مخدر باید از خانه شروع شود، تصریح کرد: لازمه این نظارت، بالا بردن اطلاعات والدین و سرپرستان از این فناوری پرنفوذ است آن هم در برهه‌ای که کرونا باعث شده فرزند دانش آموز برای رصد درس و مدرسه بیش از همیشه از موبایل استفاده کند.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: علاوه بر جمع شدن حواس والدین به رفتارها و میزان استفاده فرزندان از فضای مجازی، دستگاه‌های حاکمیتی هم باید بتوانند متناسب با سن کاربر، خوراک مورد نیاز مخاطبان مختلف را فراهم کنند. به عنوان مثال برنامه‌ها به گونه‌ای ترسیم شود که کودکی که در دوره ابتدایی و مهد کودک قرار دارد به هیچ وجه اسم مواد مخدر را نشنود.

اسماعیلی با اشاره به همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر با آموزش و پرورش برای تهیه و ارائه محتواهای آموزشی به والدین و دانش آموزان در شبکه شاد یاد کرد و اظهار کرد: با توجه به دسترسی‌هایی همچون شبکه شاد، امیدواریم برای سال تحصیلی پیش رو این محتواها به مرحله اجرا برسد.

اسماعیلی تصریح کرد: با در نظر گرفتن اینکه فضای مجازی عمومی است، از اواخر سال گذشته در همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تیزرهای آموزشی حوزه پیشگیری اولیه را با حجم کم که همگان رغبت داشته باشند آن را ببینند تهیه کردیم. برنامه همکاری برای تهیه حدود ۱۰۰ تیزر بود که به دلیل شیوع کرونا نیمی از آن آماده ارائه است که با انجام نظارت نهایی، قرار شد در بستر فضای مجازی و با اپلیکیشن‌هایی که مردم استفاده می‌کنند، توزیع شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: پیشگیری از اعتیاد یک مسئولیت اجتماعی بر عهده همه افراد از جمله نویسندگان، بازیگران و ورزشکاران است که تریبونی دارند و بیشتر دیده می‌شوند.

مدیرکل فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: سال گذشته در همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای هنرمندان، نویسندگان یا کسانی که در حوزه تألیف کتاب دست اندر کار هستند کارگاه‌های آموزشی برگزار شد تا نگاه واقع بینانه و کارشناسانه شکل گیرد.

اسماعیلی به ایرنا گفت: نمی‌خواهیم همانند آنچه منتشر شد که معتادان کرونا نمی‌گیرند اتفاق بیافتد در حالی که واقعیت امر این است معتادان سه برابر بیشتر از مردم عادی از کرونا فوت می‌کنند.

کد خبر 443211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.