تحقق حمل و نقل هوشمند نیازمند هماهنگی سازمانی است

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم گفت: نداشتن هماهنگی و اختلاف نظرات رفع نشده بین حوزه‌های ذی‌ربط در موضوع هوشمندسازی حمل و نقل شهری از موانع پیشرفت کار است.

به گزارش ایمنا، همایون یزدان پناه با اشاره به اینکه شبکه سیستم‌های حمل و نقل همانند رگ‌های بدن هستند که زندگی را در سراسر شهر جاری می‌کنند، اظهار کرد: ضرورت دسترسی آسان، ایمن، به موقع و ارزان شهروندان به دورترین نقطه از محل کار یا سکونت آنان، گواهی بر ضرورت کارآیی سیستم حمل و نقلی شهری است.

وی تصریح کرد: چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، تقاطع‌ها که به صورت هوشمند کنترل می‌شوند، شمارش وسایل نقلیه به صورت اتوماتیک، اخذ آمار لحظه‌ای سفر در معابر و مسیر یابی بهینه از مصادیق حمل و نقل هوشمند در شهرها به شمار می‌روند.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم افزود: یکی از قابلیت‌های دیگر حمل و نقل هوشمند در شهر این است که شهروندان از طریق تلفن همراه و شبکه اینترنت یا اینترانت شهری به اطلاعات خطوط عبوری ناوگان حمل و نقل عمومی از ایستگاه‌های اتوبوس دسترسی پیدا می‌کنند که متأسفانه چنین قابلیت مؤثری به خوبی تاکنون در ایران اجرایی نشده‌است.

وی با اشاره به علل اجرایی نشدن بسیاری از طرح‌های هوشمندسازی حمل و نقل شهری در ایران، اضافه کرد: نقص در پوشش و همچنین کیفیت زیرساخت ارتباطی در بعضی نقاط مسیر حرکت اتوبوس‌ها، ناکافی بودن دانش فنی شرکت‌ها در این زمینه و کم بودن تجربه شهرداری‌ها در عملیاتی کردن پروژه‌های هوشمندسازی شهری از مشکلات اولیه و قدیمی کلانشهرها بوده که باعث اجرایی نشدن کامل بسیاری از طرح‌های هوشمندسازی شده است.

یزدان‌پناه با اشاره به مشکلات موجود در هوشمندسازی حمل و نقل شهری، گفت: نداشتن یکپارچگی و هماهنگی کافی بین حوزه‌های ذی‌ربط و نبود مدیریت یکپارچه و منسجم در خصوص این موضوع از آسیب‌هایی است که نه تنها در حوزه حمل و نقل هوشمند بلکه در بسیاری از موارد دیگر مشابه ارائه خدمات یکپارچه الکترونیکی و هوشمند در کشور نیز مانع پیشرفت مناسب پروژه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه ضعف در تعاملات درون و برون سازمانی منجر به ایجاد مشکلات و موانعی در اجرای مناسب و به هنگام پروژه‌های عملیاتی مشترک می‌شود، خاطرنشان کرد: رفع مشکل نداشتن هماهنگی کافی و در بسیاری از موارد اختلاف نظرات کارشناسی بین حوزه‌‎های ذی‌ربط در موضوع الکترونیکی سازی سیستم‌ها و هوشمندسازی در حوزه حمل و نقل شهری، نیازمند یک مدیریت واحد و یا حداقل یکپارچه است که بتواند در نهایت پروژه‌های ارائه شده توسط سازمان‌های ذیربط برای ارائه خدمات الکترونیکی و هوشمند را به یک طرح واحد تبدیل و عملیاتی نماید.

رئیس ستاد شهر هوشمند شهرداری قم خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا برای جلوگیری از بروز این گونه مشکلات، مدیر ارشد اطلاعات دیجیتال شهر و یا سازمان (CIO) ذیل بالاترین مقام اجرایی (CEO) ایجاد شده است که نقش هماهنگ کننده و هم‌افزا کردن حوزه‌های مرتبط با موضوع هوشمندسازی را ایفا کرده و در موارد اختلافی بین بخش‌ها که اجماع نظر حاصل نمی‌شود را مدیریت می‌نماید.

وی تصریح کرد: این ضعف تنها مختص ساختار سازمانی شهرداری‌ها نیست بلکه در اکثر سازمان‌های کشور وجود دارد.

یزدان پناه با بیان اینکه تخصیص نیافتن بودجه کافی به صورت واقعی و در زمان مناسب به حوزه اجرای پروژه‌های دولت الکترونیکی و هوشمندسازی شهرداری‌ها و کشور یکی دیگر از موانع موجود در حوزه توسعه خدمات الکترونیکی و هوشمند محسوب می‌شود، افزود: برای هوشمندسازی باید نیروهای متخصص و کارآمد که از دانش مدیریت فناوری اطلاعات برخوردار هستند، مسئولیت امور را به عهده بگیرند اما متأسفانه هم‌اکنون شاهد چنین تحولی در سیستم مدیریتی نیستیم.

کد خبر 443206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.