نصب درخت‌های هوشمند در خواهرخوانده رومانیایی اصفهان

گروهی از معماران خلاق اهل یاش، خواهرخوانده اصفهان در رومانی، قصد دارند با تلفیق تکنولوژی اینترنت اشیا و گیاهان، به زودی درختانی هوشمند در سراسر پیاده‌روهای مناطق آلوده شهر نصب کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از کشورهای اروپایی طی یک جنبش همه‌گیر تلاش کرده‌اند برای بهبود کیفیت هوا از فیلترهای زیست-فناور بهره گیرند که در این راستا، برنامه‌ریزان یاش نیز تصمیم گرفته‌اند گامی بلندپروازانه بردارند. شهردار یاش در روز سی و یکم ماه آگوست از برنامه‌های جدید خود برای پاکسازی هوا از مواد آلاینده خبر داد که نصب درختان هوشمند نیز جزئی از آن‌ها بود. این درختان نه تنها در زیباسازی شهر نقش مهمی ایفا خواهد کرد بلکه با جذب گازهای آلاینده در هوا به خود و تولید اکسیژن بیشتر، هوایی پاک را برای مردم ساکن در این کلانشهر ایجاد خواهند کرد.

شهردار یاش برای پیاده‌سازی طرح خود، گروهی از معماران برجسته شهر را به ارائه ایده‌هایشان در این زمینه دعوت کرد و در نهایت قرار شد تعداد ۱۰ سازه درخت‌مانند با ترکیبی ایده‌آل از گیاهان و اینترنت اشیا در مناطقی با بیشترین میزان آلودگی هوا نصب شود. این سازه‌ها به وسیله سطوحی بزرگ از انواع پارچه با نفوذ بالا پوشیده خواهد شد که همزمان با جذب ذرات آلاینده و تولید اکسیژن به پاکسازی هوا کمک می‌کند.

جالب است بدانید که سازندگان درختان هوشمند در یاش ادعا کرده‌اند که این سازه‌ها در کنار تمام مزایای خود، به کاهش سطح صدا نیز کمک زیادی می‌کنند. علاوه بر این، سازه‌های سبز با انباشتن آب در خود و تولید رطوبت می‌تواند منجر به کاهش دمای اطراف شود که معماران رومانی پیش‌بینی کرده‌اند این کاهش دما در بعضی از مناطق شهری به ۵.۲ درجه سانتی‌گراد نیز برسد. هر سازه سبز در هر ساعت، هوایی تصفیه شده برای حدود هفت هزار نفر را تأمین خواهد کرد و میزان ذرات آلاینده در هوا را به میزان ۸۰ درصد کاهش خواهد داد.

کد خبر 443191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.