زیتون چاق میکند یا لاغر/ پنج فایده مصرف کشمش همراه وعده صبحانه

بایدها و نبایدهای فصل پاییز، خواص نشاسته ذرت و ارزش غذایی، مراقبت‌های تغذیه‌ای کودکان در پاندمی کرونا، پنج فایده مصرف کشمش همراه وعده غذایی صبحانه و چاقی یا لاغری با مصرف زیتون را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ایمنا، یک متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه افراد خشک مزاج در فصل پاییز در معرض بیماری هستند، اظهار کرد: ورزش کردن، رژیم غذایی و پرهیز غذایی مناسب می‌تواند از بیماری‌های این فصل در این افراد جلوگیری کند.

الهام اختری در خصوص بایدها و نبایدهای فصل پاییز، اظهار کرد: از نیمه‌های شهریور به بعد و گاهی هم از اول شهریور بادهای پاییزی شروع می‌شوند، تغییر دما و تغییر فصل خودش را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: در فصل پاییز دو عامل باعث بروز بیماری می‌شوند، یکی خشکی فصل پاییز است که در افرادی که مزاج خشک دارند خودش را نشان می‌دهد و دیگری اختلاف درجه حرارتی که در طی روز ایجاد می‌شود. سرمای شبانگاهی با میانه روز اختلاف دما دارد و ایجاد باد پاییزی نیز عاملی است که به آن کمک می‌کند تا در افراد خشک مزاج بیماری ایجاد شود.

این متخصص طب سنتی افزود: اگر به این دو عامل در فصل پاییز توجه داشته باشیم، می‌توانیم از رخداد بیماری‌هایی مانند وسواس، افسردگی، اگزما، حساسیت، سینوس، خشکی چشم، یبوست، شکنندگی پوست و ناخن جلوگیری و آنها را کنترل کنیم و معمولاً خشکی پاییز و اختلاف درجه حرارت در افرادی که مزاج گرم و تر یا سرد و تر دارند ایجاد مشکل نمی‌کند.

اختری در خصوص علائم مزاج خشک در فصل پاییز، خاطرنشان کرد: شکنندگی ناخن و پوست، ترک خوردن لب‌ها، خون دماغ شدن، یبوست، خشکی چشم، به سختی به خواب رفتن و چند بار تا صبح بیدار شدن مشخص کننده این است که فرد مزاج خشک دارد. پرهیز از مصرف بسیاری از تُندی ها مانند زنجبیل، سیر و پیاز و ادویه تند، پرهیز از مصرف بسیاری از ترشی‌ها (سرکه)، پرهیز از مصرف شوری‌ها مانند پنیر لیقوان، از جمله مواردی است که باید رعایت شود.

اختری تصریح کرد: از سوی دیگر یکسری بایدهای مواد غذایی نیز باید برای افرادی که در معرض خشکی مزاج هستند وجود دارد که انتخاب‌های اصلح محسوب می‌شوند، چرا که این دسته از مواد غذایی، رطوبت رسان‌های خوبی برای بدن هستند. در میوه‌ها، مصرف انار شیرین، انگور، سیب، گلابی، انجیر تازه، در تنقلات برگه زردآلو، برگه هلو، انجیر خشک یا خیس خورده در گلاب، در آب میوه‌ها نیز آب سیب طبیعی، آب هویج تازه، آب انار شیرین توصیه می‌شود که مرطوب کننده‌های خوبی محسوب می‌شوند.

این متخصص طب سنتی در مورد مصرف غذاهای مناسب برای مزاج خشک، اظهار کرد: مصرف انواع شوربا، کشک و مرغ، ماءالشعیر، انواع سوپ جو، خورشت خلال، فسنجان بادام، شله زرد، فرنی، شیر برنج، مرسع پلو و شیر بادام، هویج پلو، خورشت هویج، تاس کباب به، خورشت به و آلوبخارا نیز در فصل پاییز برای افرادی که مزاج خشک دارند، توصیه می‌شود.

زیتون چاق می‌کند یا لاغر؟

زیتون میوه درختی است که دارای برگ‌های دراز و باریک و گل‌های آن خوشه‌ای است. از میوه زیتون، روغن زیتون استخراج می‌کنند که مصارف خوراکی و دارویی دارد. باید دانست که هر گاه میوه زیتون را به قصد خوردن مستقیماً از درخت بچینید شدیداً آن را تلخ خواهید یافت و این تلخی به سبب گلوکزید تلخی است که در آن وجود دارد. زیتون پاک کننده معده است و بهترین زیتون سبز رسیده است که در آب نمک پرورده شده باشد و به همراه غذا خورده می‌شود چرا که زیتون اشتها آور است.

زیتون سبز و سیاه تفاوت چندانی با هم ندارند هر دوی این زیتون‌ها با وجود تفاوت رنگی که دارند با هم یکسان هستند. موادی که در روغن زیتون هستند عامل بو و مزه اند. البته بخشی از ترکیبات زیتون به صورت محلول در آب هستند و خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد میکروبی دارند. مسلماً زیتون تیره شاید کمی طعم متفاوتی با زیتون سبز داشته باشد اما از لحاظ ارزش غذایی غیر از مقداری کاروتنوئید که نسبت به زیتون سبز بیشتر دارد تفاوت قابل ذکری ندارد. پس مصرف کنندگان بسته به ذائقه خود می‌توانند هر نوع زیتونی که دوست دارند میل کنند. روغن زیتون برای معالجه یبوست مؤثر است اما برای افرادی که به دنبال خاصیت لاغر کنندگی از زیتون هستند باید بگویم هر ۱۰ عدد زیتون به عنوان ۱ واحد چربی است و دارای ۴۵ کیلو کالری انرژی است پس اصلاً خاصیت کاهش دهنده وزن ندارد.

روغن زیتون دفع کننده سنگ کیسه صفرا است برای این منظور باید آن را با آب لیمو مصرف کرد روغن زیتون کرم کش است روغن زیتون برای رفع سرفه‌های خشک مفید است برای رفع خارش گزیدگی حشرات روغن زیتون را به محل گزیدگی بمالید بدن بچه‌هایی را که مبتلا به نرمی استخوان و کم خونی هستند با روغن زیتون ماساژ دهید اثر مفیدی دارد.

روغن زیتون علاوه بر کاهش کلسترول بد خون و پیشگیری از بروز مشکلات عروقی، مانع از رسوب کردن کلسترول بر دیواره عروق و سرخرگ‌ها و تنگ شدن آن‌ها می‌شود. این گیاه و روغن آن میزان قند خون را تنظیم می‌کنند و خاصیت ضد سرطان و ضد التهابی دارد تا جایی که ممکن است از التهاب روده نیز پیشگیری کنند. خاصیت زیتون برای پیشگیری و درمان آسم و آرتروز نیز شناخته شده است. مصرف روغن زیتون خطر سرطان سینه را در زنان کاهش می‌دهد. اسید اولئیک موجود در روغن زیتون اثر ژن سرطان‌زای این بیماری را کاهش می‌دهد. روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می‌بخشد و باعث تقویت مو می‌شود.

خواص نشاسته ذرت و ارزش غذایی

نشاسته ذرت از مواد غذایی پر طرفدار در آشپزی است که معمولاً به عنوان قوام دهنده برای افزایش غلظت سوپ‌ها، خورش ها، سس‌ها و دسرها استفاده می‌شود و در دستورالعمل‌های غذایی مختلف از جمله تهیه پای میوه‌ای یا به عنوان نرم کننده برخی شیرینی جات به کار می‌رود. نشاسته ذرت از نظر محتوای کالری و کربوهیدرات‌ها در سطح بالایی قرار گرفته اما فاقد مواد مغذی مهم همچون پروتئین، فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

یک فنجان ۱۲۸ گرم نشاسته ذرت حاوی مواد مغذی کالری، پروتئین، کربوهیدرات، مس، سلنیوم، آهن و منگنز است. به خاطر داشته باشید یک فنجان نشاسته ذرت بسیار بیشتر از مقداری است که اکثر افراد هر بار استفاده می‌کنند. مصرف نشاسته ذرت ممکن است خطراتی برای سلامتی به دنبال داشته باشد و مصرف آن می‌تواند تأثیر قابل توجهی روی قند خون داشته باشد. نشاسته ذرت جزو کربوهیدرات‌های فراوری شده محسوب می‌شود. از یک سو فراوری باعث می‌شود بسیاری از مواد غذایی موجود در خوراکی‌ها از بین ببرد و از سوی دیگر مصرف مرتب غذاهای سرشار از کربوهیدرات‌های فراوری شده از جمله نشاسته ذرت می‌تواند اثر بدی روی سلامت قلب داشته باشد.

بسیار مهم است نشاسته ذرت را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل در کنار غذاهای غنی از مواد مغذی مصرف کنید تا مطمئن شوید نیازهای تغذیه‌ای شما به طور کامل بر طرف می‌شود. می‌توانید از این ماده غذایی به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید. اگر دیابت دارید یا از رژیم غذایی کم کربوهیدرات استفاده می‌کنید نباید در مصرف نشاسته ذرت زیاده روی کنید.

مراقبت‌های تغذیه‌ای کودکان در پاندمی کرونا

مدیر گروه تغذیه جامعه دانشکده تغذیه دانشگاه شهید بهشتی درباره تغذیه کودکان در شرایط کرونا، اظهار کرد: در دوران کرونا از خوراندن نوشابه‌های شیرین به‌ویژه گاز دارها، فست فودها، تنقلات، انواع کیک‌ها، کلوچه‌ها، شکلات‌های مختلف و همه موادی که عمدتاً قند ساده هستند، به فرزندان خودداری شود. قند ساده عارضه بیماری را برای کودکان بیشتر می‌کند.

ناصر کلانتری با بیان اینکه باید به مصرف میوه و سبزیجات در کودکان در دوران کرونا بیشتر توجه داشته باشیم، افزود: فقط با لیموشیرین و لیموترش ویتامین (سی) دریافت می‌کنیم، کافی نیست بلکه همه میوه‌ها ویتامین دارند. کودکان زیر دو سال باید مکمل‌ها را طبق پروتکل خود دریافت و از تولد تا دو سالگی، روزی یک مکمل با دوز ۱۵۰۰ واحد ویتامین «آ» و ۴۰۰ واحد ویتامین «دی» مصرف کنند.

این استاد دانشگاه، تصریح کرد: کودکان از دو سالگی به طور معمول نیاز به مکمل خاصی ندارند مگر اینکه کمبود آن اثبات شده باشد. تنها مکملی که در پروتکل کشوری تأکید شده است، ویتامین دی است که دریافت روزی یک مکمل ۸۰۰ واحدی برای کودکان بالای دو سال ضروری است تا کمبود آن در جامعه رخ ندهد.

کلانتری درباره ابتلاء به کووید ۱۹ در سنین مختلف، اظهار کرد: امکان ابتلاء به کرونا در همه گروه‌های سنی وجود دارد؛ نکته‌ای که در مورد کرونا و کودکان اهمیت دارد، این است که بیماری‌های زمینه‌ای به‌خصوص دیابت، فشارخون، قلبی و عروقی، بیماری خود ایمنی، اختلالات کبدی، کلیوی، ریوی و انسداد ریوی در کودکان می‌تواند عامل خطر ابتلاء به کرونا باشد.

پنج فایده مصرف کشمش همراه وعده غذایی صبحانه

خشک کردن میوه‌ها روشی مرسوم برای ماندگاری طولانی آنهاست. در این روش، آب میوه گرفته می‌شود اما ریزمغذی‌های آن باقی می‌مانند. این میان، کشمش یکی از انواع خشکبارهای مغذی است که مصرف آن به همراه صبحانه تأثیر مطلوبی بر حفظ سلامت بدن خواهد داشت که پنج فایده مصرف کشمش به خصوص به همراه وعده غذایی صبحانه عبارتند از:

۱- کشمش از سلامت قلب محافظت می‌کند و در کاهش فشار خون نقش دارد زیرا منبع غنی پتاسیم محسوب می‌شود. همچنین فیبرهای موجود در کشمش نیز از ساختار عروق خونی محافظت کرده و مانع از تصلب آنها می‌شود. البته باید توجه داشت که کشمش حاوی قند زیادی است و باید در حد متعادل میل شود.

۲- انرژی‌زا بودن و مؤثر در رفع کم‌خونی

مقدار فراوان آهن موجود در کشمش در مقابله با کم‌خونی مؤثر است. به علاوه، کشمش منبع غنی ویتامین‌های گروه B و مس محسوب می‌شود که برای تشکیل گلبول‌های جدید ضروری هستند. از طرفی نباید فراموش کرد که صبحانه باید انرژی‌زا باشد. کشمش سرشار از قند است که به تأمین انرژی در ساعت‌های آغاز روز کمک می‌کند.

۳- بهبود عملکرد سیستم گوارشی

فیبرهای حل‌نشدنی کشمش باعث تورم این دانه‌ها می‌شود. این روند حرکت‌های روده‌ای را تسهیل می‌کند و در نتیجه موجب بهبود اجابت‌مزاج می‌شود. همچنین، در صورت ابتلاء به اسهال نیز کشمش مفید است زیرا فیبرها آب را به‌تدریج جذب می‌کنند و مانع از دفع زیاد می‌شوند.

۴- مراقبت از سلامت استخوان‌ها

کشمش نیز مانند انجیر منبع غنی کلسیم است و خوردن چند دانه همراه با ماست در وعده‌ی صبحانه به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین حاوی ریزمغذی به‌نام "بُر" است که نقش حیاتی در مراقبت از سلامت استخوان‌ها دارد. همان‌طور که اشاره شد، کشمش سرشار از پتاسیم نیز هست و این ماده معدنی از بدن در برابر پوکی‌استخوان و تحلیل مفاصل ناشی از افزایش سن محافظت خواهد کرد.

۵- حفظ تعادل اسیدی- قلیایی بدن

زمانی که میزان اسیدیته بدن افزایش پیدا کند، معمولاً مشکلات پوستی نظیر آکنه ظاهر می‌شود. در این حالت همچنین ابتلاء به آرتریت، افزایش اسید اوریک خون، احتمال تشکیل سنگ کلیه و کلسترول بالا نیز دور از انتظار نیست. بنابراین، خوردن چند دانه کشمش همراه صبحانه باعث تأمین نیاز بدن به پتاسیم و منیزیم می‌شود که این دو ماده باعث حفظ تعادل اسیدی قلیایی بدن می‌شوند.

کد خبر 443189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.