۱۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
چرا مطالبات زنان محقق نمی‌شود؟

لزوم تزریق واکسن آنفلوانزا در زنان باردار / رویکرد اشتغال‌زایی برای زنان در مناطق آزاد تقویت شود / زنان ۲ برابر مردان دچار افسردگی می‌شوند / چرا مطالبات زنان محقق نمی‌شود؟ / استروژن عامل کاهش شدت علائم کووید ۱۹ در زنان را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، مسعود مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشوری کرونا عضو کمیته کشوری کرونا گفت: هیچ الزامی برای انجام آزمایش کرونا برای همه زنان باردار وجود ندارد، اما در صورتی که زن بارداری دارای علائم کووید ۱۹ باشد، حتماً باید تست کرونا را انجام دهد. زنان بارداری که علائم کرونا را دارند، حتماً برای انجام آزمایش اقدام کنند. در ضمن خانم‌های باردار در هر مرحله‌ای از حاملگی که هستند، از فرصت استفاده کرده و برای تزریق واکسن آنفلوآنزا اقدام کنند.

مردانی تصریح کرد: در حال حاضر واکسن آنفلوآنزا در حال توزیع است که حتماً توصیه می‌شود همه زنان باردار برای زدن این واکسن اقدام کنند تا به دلیل همزمان شدن شیوع بیماری‌های آنفلوآنزا و کرونا دچار مشکل نشوند. همه مادران باردار که علائمی چون تب، سرفه یا تنگی نفس دارند، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. همچنین با توجه به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت، زنان بارداری که علائم ویروس کرونا را دارند، باید در اولویت انجام آزمایش قرار گیرند. چون اگر به کرونا مبتلا شده باشند، ممکن است به مراقبت‌های تخصصی نیاز داشته باشند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی همچنین در خصوص در آغوش گرفتن کودک توسط پدر یا مادر مبتلا به ویروس کرونا، توضیح داد: پدر یا مادر مبتلا به کرونا می‌تواند کودک خود را در آغوش بگیرد. حتی مادر مبتلا می‌تواند کودک را در آغوش بگیرد و به او شیر بدهد، اما بهتر است این کار با رعایت نکات بهداشتی مانند ماسک زدن و شستشوی دست‌ها همراه باشد.

شستن منظم دست‌ها بعد از تماس با وسایل خارج از منزل و خودداری از لمس صورت با دستان، بهترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا هستند. برای مادران باردار رعایت فاصله گذاری اجتماعی و در خانه ماندن تا حد امکان بسیار حائز اهمیت است. زنان باردار به طور معمول برای سلامت خود و جنین قرارهای ملاقات متعددی با پزشک یا مامای خود دارند که می‌توانند در این شرایط شیوع ویروس کرونا پس از مشورت با پزشک و مامای خود هر یک از این قرارها را لغو کنند. همچنین برخی از ویزیت‌ها می‌توانند از طریق تماس تلفنی یا ویدئویی انجام شوند. در صورت مراجعه حضوری به کلینیک یا بیمارستان به طور مرتب پس از لمس وسایل مختلف، دستان خود را بشویید، به صورت خود دست نزنید و در اتاق انتظار فاصله‌ی ایمن حداقل دو متری را از دیگران حفظ کنید. هنگام خروج از محل درمانی حتماً نسبت به شستشوی مجدد دست‌های خود اقدام کنید.

رویکرد اشتغالزایی برای زنان در مناطق آزاد تقویت شود

معصومه ابتکار تاکید کرد: اگر در کنار توسعه اقتصادی به توسعه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی نیز توجه شود، یقیناً پایداری و قوام توسعه را در پی خواهد داشت.

ابتکار با اشاره به ظرفیت زیست محیطی و جاذبه‌های اکو توریستی جزیره قشم خاطرنشان کرد: توسعه اقتصاد آبی و نقش زنان در این حوزه اهمیت فراوانی دارد. کمک به زنان خانه‌دار، توسعه کارآفرینی و تقویت تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد که در سال‌های اخیر یکی از راهبردهای اساسی ما در پیشرفت بانوان جامعه بوده، از اهداف مهم امضای این تفاهمنامه است.

وی تصریح کرد: یکی از عمده‌ترین فعالیت‌های ما تقویت نظام خانواده است که در قالب سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین در قالب ماده ۱۰۲ قانون برنامه به آن اشاره شده و توانستیم برای نخستین بار چارچوبی برای شاخص‌های خانواده طراحی و تنظیم کنیم.

وی افزود: سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده را به عنوان یک دستور کار برای استان‌ها طراحی و ابلاغ کردیم ولی ممکن است قشم علاوه بر آن علاقه‌مند به اجرای برنامه خاصی در ذیل این سند با توجه به موقعیت جغرافیایی و فرهنگی خود باشد که با ارزش است و از آن استقبال می‌کنیم.

زنان ۲ برابر مردان دچار افسردگی در پاییز و زمستان می‌شوند

یک روانشناس گفت: در فصل پاییز و زمستان زنان دو برابر مردان دچار افسردگی فصلی می‌شوند.

حمیده شمس الهی روانشناس، در خصوص اختلال افسردگی با شروع فصل پاییز و زمستان گفت: در فصول سرد سال به دلیل گرفتگی هوا، اختلالات عاطفی و افسردگی فصلی بیشتر رخ خواهد داد، آمارهای جهانی نشان داده است، میزان افسردگی زنان در فصول سرد سال تا دو برابر بیشتر از مردان بوده است.

وی بی‌علاقگی، عدم اعتماد به نفس، کاهش انرژی و اختلال خواب را از علائم افسردگی زنان در فصل پاییز و زمستان دانست و گفت: خستگی‌های مداوم و ناامیدی، حس بی ارزش بودن، کاهش یا افزایش وزن می‌تواند در این روزها به سراغ بانوان بیاید و شاید دلیل عمده این افسردگی‌ها نگرانی‌های گسترده‌ای باشد که ذهن آن‌ها را درگیر می‌کند.

شمس الهی بیان کرد: مشکلات تیروئیدی، تغییرات هورمون‌ها، کمبود حمایت‌های اجتماعی، مشکلات ازدواج و طلاق، فشار مالی، تروماهای کودکی و بیکاری از جمله مشکلاتی است که می‌تواند ذهن یک فرد را مشوش کند.

این روانشناس توصیه کرد: به تمامی افراد جامعه به ویژه بانوان توصیه می‌شود، اتفاقات گذشته خود را با هر مشقتی کنار بگذارند و در حال زندگی کنند و از زندگی خود هر چند با وجود مشکلات زیاد لذت ببرند، زیرا این موارد بر روحیه تأثیر منفی می‌گذارد و باعث به وجود آمدن یک خانواده افسرده می‌شود.

وی افزود: به خانواده‌ها توصیه می‌شود اگر یک فرد افسرده در خانه دارند تمامی رفتارها و حالات روحی او را تحت نظر داشته و به دنبال درمان افسردگی او باشند.

چرا مطالبات زنان محقق نمی‌شود؟

پروانه مافی، نماینده مجلس دهم با بیان اینکه تلاش‌ها در مجلس دهم برای تقویت حضور زنان در عرصه سیاسی با شکست مواجه شد، اظهار کرد: آقایان با اینکه در ظاهر به ما وعده می‌دادند که به طرح‌ها رأی خواهند داد اما رأی نمی‌دانند و در این بین هم فرقی بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نبود.

مافی در خصوص عملکرد دولت روحانی در حوزه زنان، تصریح کرد: زنان نقش زیادی در پیروزی آقای روحانی در انتخابات و به ثمر رسیدن دو دولت یازدهم و دوازدهم داشتند. طبیعتاً انتظاراتی هم از دولت منتخب خود داشتند. با توجه به این انتظارات در ابتدای امر مخصوصاً در بحث‌ها و نوشته‌ها پیشرفت‌هایی مشاهده شد و در همین زمینه بحث استفاده سی درصدی از مدیران زن در دستگاه‌های دولتی و عمومی طرح شد که بحث مهمی بود و از دستاوردهای دولت در حوزه زنان بود.

وی ادامه داد: آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور به معاونان و وزرا این بحث و استفاده سی درصدی از زنان را ابلاغ کردند و این امر در سطوح پایین‌تر هم به عنوان قانونی از سمت رئیس جمهور به همه بخش‌های دولت ابلاغ شد. برخی معاونان و مدیران کل در اجرای این بخشنامه جدیت داشتند و از زنانی که شایسته بودند و تجربیات خوبی در حوزه‌های اجرایی و علمی داشتند استفاده کردند. ولی در تعداد دیگری از وزارتخانه‌ها و بخش‌های دیگر، تحولی که مدنظر زنان بود رخ نداد.

نماینده مردم تهران در خصوص موانع تحقق مطالبات زنان، گفت: مانع عمده، نگاه مرد سالاری است که در حوزه اجرا و مدیریت وجود دارد. بعضی مسئولان می‌گفتند خانم معرفی کنید تا در پست‌ها استفاده کنیم وقتی معرفی می‌کردیم مطالبی را مطرح می‌کردند که در نهایت باعث می‌شد مطالبات زنان محقق نشود. یعنی یک زن اگر بخواهد در پستی قرار بگیرد باید چندین برابر یک آقا شایستگی داشته باشد تا مسئولان راضی به انتصاب او شوند.

این سیاستمدار اصلاح طلب با اشاره به سهمیه زنان در لیست احزاب که در لایحه جامع انتخابات مورد تاکید قرار گرفته، افزود: این طرح را من در مجلس مطرح کردم، مقایسه مجلس ایران با مجالس دیگر کشورها نشان می‌داد که زنان حضور اندکی در مجلس ایران دارند. حتی در مقایسه با کشور همسایه عراق که مشترکات فرهنگی بسیاری با ما دارد زنان ایرانی سهمی در پارلمان ندارند چرا که زنان عراقی بیست درصد پارلمان این کشور را در اختیار داند و تنها شش درصد نمایندگان مجلس دهم را زنان تشکیل می‌دادند. از این حیث تقریباً در بین ۱۹۰ کشور دنیا ایران در رتبه‌های آخر قرار داد.

مافی خاطرنشان کرد: نگاه مردم‌سالار در فرهنگ عمومی ما وجود دارد. با وجود اینکه در حوزه تقنینی تلاش زیادی کردیم و درخواست ما کف مطالبات زنان بود مبنی بر اینکه در فهرست‌های انتخاباتی شهرهای که بالای شش نماینده دارند یکی از این شش نفر خانم باشد. اما باز آقایان نماینده به صراحت می‌گفتند که این کار ظلم به مردان است.

استروژن عامل کاهش شدت علائم کووید ۱۹ در زنان

محققان مرکز پزشکی "ویک فورست" کارولینای شمالی به بررسی داده‌های مربوط به فعالیت هورمون جنسی، بخصوص استروژن پرداختند.

" لین گروبان"، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: ما می‌دانیم که کروناویروس بر قلب تأثیر می‌گذارد و استروژن عامل حفاظتی در مقابل بیماری قلبی عروقی در زنان است.

نتایج نشان می‌دهد آنزیم تبدیل کننده " آنژیوتنسین ۲ (ACE2)"، که به غشاهای سلولی در قلب، شریان‌ها، کلیه‌ها و روده‌ها می چسبد، گیرنده سلولی کروناویروس مسئول عفونت بیماری کووید ۱۹ است و به ورود ویروس به سلول‌های این اعضا بدن کمک می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش میزان آنزیم ACE2 استروژن در قلب، بر شدت بیماری کووید ۱۹ در زنان تأثیر می‌گذارد. بالعکس، میزان بالاتر ACE2 در بافت‌ها می‌تواند نشانه تشدید علائم بیماری کووید ۱۹ در مردان نسبت به زنان باشد.

گروبان در ادامه می‌افزاید: ما امیدواریم که بررسی ما در مورد نقش هورمون‌های استروژنی در تنظیم ACE2 توضیح دهنده تفاوت‌های جنسیتی در عفونت و عوارض بیماری کووید ۱۹ باشد و به عنوان یک راهنما برای درمان فعلی و توسعه روش‌های درمانی جدید بکار گرفته شود.

کد خبر 443163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.