بازگشایی مدارس شیوع کرونا را افزایش می‌دهد؟

تحقیقات شده در انگلستان نشان داد که تعطیلی مدارس در مرحله اول گسترش ویروس کرونا، آسیب‌هایی جدی بر روند آموزش زد و کودکان مناطق محروم بیشتر تحت تاثیر این رویداد قرار گرفتند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دانش‌آموز و دانشجو در سراسر جهان پس از ظهور ویروس کرونا از رفتن به مدرسه محروم شدند که این امر تأثیرات منفی زیادی بر روند آموزش بر جای گذاشت. آسیب‌ها تنها بر آموزش ختم نمی‌شود، بلکه کودکان و حتی بزرگسالانی که در این دوران از رفتن به مراکز آموزشی خود منع شدند، به طور جدی تحت تأثیر آسیب‌های روانی نیز قرار گرفتند. بدیهی است که بودن در مدرسه و گذراندن اوقات با همسالان هم از نظر جسمی و هم روانی برای دانش‌آموزان مفید است چرا که به فعالیت‌های جسمی و ذهنی آن‌ها کمک می‌کند. با وجود اینکه حضور فیزیکی در مرکز آموزشی از اهمیت بالایی برخوردار است، اما فرستادن کودکان به مدرسه در بحران کرونا نیز خطرات زیادی در پی دارد.

محققان اهل انگلستان در این زمینه مطالعات زیادی انجام داده‌اند و خطرات احتمالی را از جنبه‌های مختلف بررسی کرده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین روش برای کاهش انتشار ویروس کرونا، انجام اقدامات محلی بر پایه دستورالعمل‌های ملی است. این پژوهشگران با وجود مدت زمان کمی که برای انجام تحقیقات خود داشتند، به نتایج بسیار خوبی دست یافتند.

در انگلستان از همان ابتدای شیوع بیماری کووید -۱۹، نرخ انتقال ویروس از طریق مدارس و سایر مراکز آموزشی بسیار پایین بود. محققان انگلیسی اطلاعات مربوط به حدود یک میلیون کودک دوره پیش‌دبستانی و ابتدایی حاضر در مدارس سراسر کشور را بررسی کردند و به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافتند. از این تعداد تنها ۷۰ دانش‌آموز و ۱۲۸ پرسنل آموزشی به ویروس کرونا آلوده شده بودند که البته بیش از دو سوم آن از طریق کارکنان انتقال یافته بود. جالب است بدانید که نتایج این تحقیقات نشان داد که انتقال ویروس کرونا از دانش‌آموزان به یکدیگر تنها به دو مورد ختم می‌شد.

گروهی از محققان اروپایی نیز، همزمان با این نتایج، شیوع بیماری کووید -۱۹ در میان بسیاری از مدارس مورد بررسی قرار دادند و به هیچ شواهدی مبنی بر آغاز زنجیره انتقال ویروس کرونا از طریق مدرسه دست نیافتند. از ۱۰ کشوری که مورد مطالعه قرار گرفت، تنها یک گزارش از انتقال بیماری کووید -۱۹ از یک دانش‌آموز به والدین خود خبر داد. این در حالی است که تا کنون اخبار زیادی مبنی بر انتقال ویروس از والدین به کودکان در سراسر دنیا به گوش رسیده است.

از سوی دیگر گزارشات حاکی است که کمتر از ۵۰ درصد موارد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ را افراد زیر ۱۸ سال تشکیل می‌دهد. کودکان بسیار کمتر از دیگر گروه‌های سنی به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و در صورت آلوده شدن نیز، علائم بیماری در آن‌ها بسیار خفیف‌تر از سایرین است. البته احتمال انتقال ویروس در میان کودکان را نباید بی‌اهمیت فرض کرد بلکه باید برای کاهش احتمال بیماری اقداماتی جدی را در پیش گرفت.

مهم‌تر از همه اینکه مدارس و مراکز آموزشی از بافت شهر جدا نیست؛ آگاهی از میزان انتقال ویروس کرونا در یک شهر می‌تواند به طور قابل توجهی به پیش‌بینی احتمال شیوع بیماری کووید -۱۹ در مدارس منجر شود. اگر در یک شهر یا محله، اقدامات مربوط به حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از تجهیزات ایمنی شخصی به خوبی اجرا می‌شود، محیط مدارس نیز از آن مستثنی نیست و در نتیجه با رعایت پروتکل بهداشتی، احتمال انتقال ویروس بسیار کاهش می‌یابد. بدیهی است در شهرهایی که مردم شیوع ویروس کرونا را خیلی جدی نمی‌گیرند و کمتر اصول بهداشتی را برای پیشگیری از انتقال بیماری رعایت می‌کنند، احتمال افزایش شیوع بیماری در بازگشایی مدارس نیز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

محققان انگلیسی در این راستا، تاثیر اقدامات محلی را مقدم بر محدودیت‌های ملی می‌دانند و بر این باورند که مقامات هر شهر یا منطقه باید بر پایه دستورالعمل‌های ملی، اقداماتی متناسب با شرایط محلی زندگی خود بر مردم اعمال کنند تا از گسترش بیشتر بیماری در میان مردم، به خصوص در زمان بازگشایی مدارس جلوگیری کنند.

کد خبر 443144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.