عملیات مرمت و مستندسازی در عالی‌قاپو آغاز شد

عملیات ترمیم بخش‌های آسیب دیده کف و بدنه عمارت عالی قاپو و عملیات مستند نگاری و حفاظت و مرمت بیش از ۴۰ قطعه استکو در عمارت عالی قاپو آغاز شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی پایگاه‌های ثبت جهانی استان اصفهان، هادی الهیاری مدیرگروه امانی، مرمت بنا و تزئینات اداره کل میراث فرهنگی اصفهان نیز با اشاره به اقدامات در حال انجام گفت: مرمت آجرفرش‌های آسیب دیده، بندکشی مابین سنگ‌ها، بند کشی آجرها، اصلاح درب ورودی و دفع رطوبت در عمارت عالی‌قاپو در دستور کار قرار دارد.

او اظهار کرد: اصلاح قسمت‌هایی از بدنه راه پله‌ها و ساماندهی سیستم تأسیسات برق برخی از طبقات از دیگر اقدامات مرمتی است؛ که در این عمارت صورت خواهد گرفت.

آغاز عملیات مستند نگاری، حفاظت و مرمت بیش از ۴۰ قطعه استکو

همچنین مدیر پایگاه جهانی میدان امام اصفهان گفت: عملیات مستند نگاری، حفاظت و مرمت بیش از ۴۰ قطعه استکو (تزئینات جدا سازی شده همراه با لایه آستر و بستر گچی) در عمارت عالی‌قاپو آغاز شد.

فریبا خطا بخش ادامه داد: در ادامه حفاظت و مرمت قرار است، استکوها جایابی و در محل اصلی نصب شوند. قطعات استکو توسط میثم کاظمیان یکی از کارشناسان حفاظت و مرمت عالی‌قاپو به دلیل ارزش تاریخی که به دوره صفوی بر می‌گردد، جمع‌آوری و عملیات مستند نگاری، حفاظت و مرمت آن در دستور کار قرار گرفت.

او اظهار کرد: تعدادی از استراپوها بیش از ۴۰ سال پیش توسط مؤسسه ایزمئو ایتالیا جدا سازی شده بود. خطابخش همچنین از آماده سازی و نصب پنجمین استراپو در محل راه پله‌های شاهی عالی‌قاپو خبر داد و افزود: پیش از این چهار استراپو که بیش از چهل سال پیش توسط مؤسسه ایزمئو ایتالیا از دیوارهای عالی‌قاپو جداسازی شده بود؛ پس از بررسی و مشخص شدن جایگاه اصلی در مسیر راه پله‌های شاهی در اتاق انتظار در محل اولیه نصب گردید.

به گفته‌ی خطابخش، در طی مراحل مرمتی پارچه استراپو از روی نقاشی جدا شده و پس از مشخص شدن طرح، پرده سازی و هماهنگی طرح در جای اصلی خود قرار گرفت.

او تصریح کرد: پس از نصب نقاشی‌های استراپو شده، عملیات موزون سازی و تثبیت در دستور کار قرار گرفته و اقدامات لازم مرمتی صورت خواهد گرفت. راه پله‌های شاهی در عمارت عالی‌قاپو به منظور عبور و مرور افراد درباری و اتاق‌های انتظار برای رفتن به طبقات بالاتر عمارت و ملاقات با پادشاهان صفوی ساخته شده است.

خطابخش گفت: همچنین ساماندهی ورود و خروج گردشگران نیز در دستور کار قرار گرفت. با توجه به تخصیص اعتبار امانی به پایگاه ثبت جهانی میدان امام این اقدام از سوی گروه امانی اداره کل صورت گرفت.

کد خبر 443129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.