از پیران سیاست تا مردان رزم

اقدامات صداوسیما در زمینه پخش سریال‌های تلویزیونی، کاندیداهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰، بررسی نسل چهارم مزایده‌ها و افزایش قیمت کالاهای اساسی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۱۸ شهریورماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نوبت سیاه و سفید کردن تصویر زنان سریال!» به بررسی اقدامات صداوسیما در زمینه پخش سریال‌های تلویزیونی پرداخت و نوشت: باز هم صداوسیما و باز هم گلایه از جام‌جم؛ این‌بار گلایه‌ها قدیمی بود و ارتباطی با امروز و دیروز ندارد بلکه اقدام جدید صداوسیما بار دیگر اذهان را به یاد اقدامات قبلی این رسانه انداخت که همان نادیده گرفتن نقش زنان و محدودسازی‌های غیرمتعارف برای آنان است. در سریال سرزده که از شبکه یک پخش می‌شود، اصلاح شدیدی روی صورت چند بازیگر زن سریال از جمله نسیم ادبی و مریم مؤمن اتفاق افتاده است. این کار طوری صورت گرفته که گویی چهره آنها سیاه‌وسفید شده! حتی گاهی صورت بازیگران زن سریال، دورنگ شده است! مجموعه سرزده برای پخش در شب‌های قدر امسال تولید شده بود، اما به دلایل نامعلوم از جدول پخش ماه رمضان کنار رفت. ممکن است دلیل تعویق پخش سریال، اعمال همین اصلاحات باشد. این اقدام صداوسیما برای بسیاری از افراد عجیب و غریب نبود چراکه سال‌هاست زنان و نقش آنها در صداوسیما نادیده گرفته می‌شود اما در شعارهای رؤسای صداوسیما شرایط متفاوت است به‌عنوان نمونه در خرداد ۹۷ علی عسگری در جایگاه رئیس صداوسیما در دیدار اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی چنین گفت: «نقش زن در خانواده بی‌بدیل و حیاتی است و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی بر اساس راهبردهای تدوین‌شده، به موضوع زنان و خانواده توجه ویژه‌ای دارند.» با توجه این اظهارات علی عسگری و عزت‌الله ضرغامی لازم است به مرور بی‌توجهی صداوسیما به زنان اشاره شود که فاصله میان گفتار تا عمل مشخص شود.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از پیران سیاست تا مردان رزم» به بررسی گمانه زنی ها در مورد کاندیداهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ پرداخت و نوشت: در شرایط عادی شاید این روزها تحرکات وسیع‌تری در عرصه سیاسی کشور شاهد بودیم؛ تحرکی که موتور محرکش انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ است. کمتر از ۱۰ ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم به همراه انتخابات شوراهای شهر برگزار می‌شود و در سال‌های گذشته، ماه‌های منتهی به انتخابات، محل شور و بحث‌ها، معرفی کاندیداهای احتمالی و البته خودنمایی آن‌هایی بود که واقعاً قصد حضور در انتخابات را دارند.

با این حال دو مساله باعث شده است که شور انتخاباتی هنوز در فضای سیاسی کشور دیده نشود و تنور انتخابات نزد جریان‌های سیاسی گرم نباشد؛ از یک سو مشارکت پایین در انتخابات مجلس یازدهم پیش‌بینی نتیجه انتخابات آتی را برای سیاسیون دشوار کرده است و از سوی دیگر، شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، هم تحرک گروه‌های سیاسی را کاهش داده و هم با قرار گرفتنش در کنار تحریم و سایر مسائل اقتصادی و اجتماعی، شرایط بحرانی و دشواری را پیش روی دولت آینده نشان می‌دهد که باعث می‌شود هر کسی و گروهی توان و انگیزه حضور در عرصه انتخابات را نداشته باشد. با این حال باز هم نام‌هایی مطرح شده‌اند که برخی در حد گمانه‌زنی و یا پیشنهاد چهره‌ها و گروه‌های سیاسی است و برخی مشخصاً در این زمینه اعلام آمادگی کرده و حتی فعالیت‌هایی را هم شروع کرده‌اند. این در حالی است که مجلس نشینان نیز سودای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری را در سر دارند که در صورت تصویب و رسیدن آن به انتخابات آینده، برخی گزینه‌ها به دلیل شرایط جدید همچون سن، مدرک تحصیلی و سابقه مدیریتی شاید پیشاپیش شرایط لازم کاندیداتوری را نداشته باشند. همچنین انتشار اظهاراتی از سوی اعضای شورای نگهبان مبنی بر پیشنهاد عدم نام‌نویسی به کسانی که در انتخابات گذشته رد صلاحیت شده‌اند هم نشان از تصمیم پیش‌فرض این شورا برای رد آن‌ها دارد و روی برخی نام‌ها قلم خواهد کشید.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرهایی برای حمل آب» به روایت ساکنان روستای سلج قشم از سه ماه زیستن با بی‌آبی پرداخت و نوشت: پشت دو تیله سیاه‌چشم‌های گاو، جز برق تشنگی رد دیگری نیست. گاو سر تکان می‌دهد و دو تا مگس از روی پوزه خشکش می‌پرند توی عمق خاکی و سوزان آب‌انبار. تیله‌ها خیره می‌مانند به مگس‌هایی که زیر شرجی پرحجم هوا پرپر می‌زنند. گاو از کسالت تنها دمش را تکان می‌دهد و سر برمی‌گرداند به سوی «خاله فاطمه»، زنی که حالا تار سپید هفتاد سالگی به موهایش گره خورده است، زنی که دبه آب را از روی سر پایین می‌آورد، کش و قوسی به اندام نحیف و کوچکش می‌دهد، دست می‌کند داخل دبه و آب را می‌گیرد زیر زبان گاو، گاو ماغ می‌کشد و زبان خشکش را می‌برد داخل دستان خاله فاطمه. جزیره، محصور آب‌های خروشان، برای خاله فاطمه و همسایه‌هایش در «سلخ» و «گامبرون» چیزی جز انتظار همیشگی ندارد، انتظار برای رسیدن تانکر آب، انتظار برای باران و پر شدن آب‌انبار روستا، انتظار برای تعویض پیچ و مهره‌های مستهلک آن دستگاه آب‌شیرین کن.

حالا سه ماه می‌شود که با رسیدن تانکر، خاله فاطمه تکه‌پارچه‌ای را روی سرش می‌بندد، دبه‌ای زیر بغل می‌زند و چند صد متری را تا پای آب‌انبار روستای «سلخ» پیش می‌رود. دبه را پر از آب می‌کند و آن را روی سر تا خانه بازمی‌گرداند، به همان رسمی که مادرش در سال‌های گذشته برای خانه آب می‌آورد، به همان رسمی که زنان روستاهای قشم، دبه آب را روی سر می‌گذارند و به خانه بازمی‌گردانند. حالا تصویر چشم‌های خاله فاطمه از پس «برکه» معادل تنش آبی مداوم در روستاهای سلخ و گامبرون است، تنشی که به گفته سه تن از اهالی روستای «سلخ» به «اعتماد»، نخل‌ها را خشکانده، ماهی‌ها را فراری داده و چاه و آب‌انبارها را خالی کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آینده ملک از نگاه حقوقی‌ها» به بررسی نسل چهارم مزایده‌ها پرداخت و نوشت: در الگوی عرضه در مزایده‌های اخیر املاک تغییر کرد. لیست جدید فروش انواع ملک متعلق به حقوقی‌های بازار - نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و عمومی - نشان می‌دهد: نسل چهارم مزایده‌های ملکی در تهران و البته سایر شهرها شکل گرفته است، به‌طوری‌که نسل جدید چهار تغییر شاخص نسبت به نسل‌های قبلی دارد. مهم‌ترین تفاوت به «کاهش سهم پرداخت قسطی در برابر مبالغ نقدی» مربوط است.

نیمه دوم پارسال، حقوقی‌های بازار ملک حاضر شدند ۸۰ تا ۹۰ درصد ارزش فروش املاک خود را تا پنج سال تقسیط کنند؛ اما آن فرمول در حال حاضر به تقسیط ۶۰ درصد بها طی دو سال تغییر کرده است. از آنجا که این گروه از مالکان وزن بالایی در بازار دارند، با تحلیل رفتار آنها در مزایده‌ها می‌توان آینده بازار مسکن را برآورد کرد. ویژگی‌های نسل جدید مزایده‌های ملکی سه پیام مشخص دارد از جمله اینکه طرف عرضه، چشم‌انداز آتی را در قالب کمبود تقاضای مؤثر تخمین می‌زند. با این حال، علت تغییر فرمول تقسیط مشخص است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قیمت‌ها در نبود تدبیر ترمز بریده است» به بررسی افزایش قیمت کالاها اساسی کشور پرداخت و نوشت: اغلب این گرانی‌های سریالی دلیل قابل توجهی هم ندارند مثل خودرو. خودروها به طور متوسط ۶۵ میلیون گران شدند قیمت خودرو از ابتدای امسال چندین بار دستخوش تغییر شد، اگر بخواهیم این تغییر قیمت‌ها را لیست کنیم خودش به یک مطلب جداگانه تبدیل می‌شود اما حتی وقتی به تغییر قیمت‌ها در کمتر از شش ماهی که از سال جاری می‌گذرد نگاه کنیم متوجه گرانی افسارگسیخته‌ای در بازار خودرو می‌شویم. به‌عنوان نمونه، قیمت پراید که در فروردین ماه امسال ۶۸ میلیون تومان بود حالا به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است! یعنی در همین بازه کوتاه، ۴۲ میلیون روی قیمت پراید رفته است!

البته خودروهای دیگر هم از این گرانی مستثنی نبودند، «سمند ال ایکس» از ۱۱۳ میلیون به ۱۷۳ میلیون تومان (۶۰ میلیون افزایش)، «پژ و ۴۰۵» از ۱۰۸ میلیون به ۱۷۴ میلیون تومان (۶۶ میلیون افزایش)، «پژ و ۲۰۶ تیپ ۲» از ۱۲۰ میلیون به ۱۸۸ میلیون تومان (۶۸ میلیون افزایش)، «رانا ال ایکس» از ۱۰۸ میلیون به ۱۹۲ میلیون تومان (۸۴ میلیون افزایش)، «دنا» از ۱۶۵ میلیون به ۲۶۰ میلیون تومان (۹۵ میلیون افزایش) و «تیبا صندوق‌دار» از ۷۶ میلیون به ۱۱۸ میلیون تومان (۴۲ میلیون افزایش) رسیده یافته است.

همان طور که مشاهده می‌شود، قیمت این خودروها که تقریباً جز خودروهای پرمصرف به شمار می‌آیند، به طور متوسط حدود ۶۵ میلیون تومان در کمتر از شش ماه گران شده است. از یاد نبریم که سال قبل هم افزایش قابل توجهی در قیمت خودرو داشتیم و این گرانی‌ها به گرانی‌های قبلی خودرو اضافه شده است. با این دست فرمون معلوم نیست قیمت خودرو تا کجا می‌تازد؟

کد خبر 443068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.