حذف فرآیند حضوری استعلام املاک از شهرداری قم/کاهش ۲۵درصدی مراجعات حضوری تا پایان شهریورماه

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم گفت: رفت وآمد حضوری مردم به شهرداری‌ها جهت استعلام املاک برای خرید یا فروش آن ملک، تا پایان شهریورماه سال جاری به طور کامل حذف خواهد شد و فرآیند استعلام به صورت مجازی توسط دفاتر اسناد رسمی از طریق سامانه قم یار انجام می‌شود.

به گزارش ایمنا، کوروش محمدحسینی با اشاره به الکترونیکی کردن فرآیند استعلام از دفاتر اسناد رسمی، بیان کرد: شهرداری قم با هدف استفاده از میز خدمت شهرداری در سطح استان، پروژه میز خدمت الکترونیکی را در سال ۹۸ آغاز و ظرف مدت یک سال، میز خدمت الکترونیکی با نام شناسایی سامانه «قمیار» را طراحی کرده که هم اکنون آماده خدمت رسانی به شهروندان قمی است.

وی افزود: در میز خدمت الکترونیک یا به اختصار با نام شناسایی سامانه «قمیار»، خدمات مورد نیاز مردم به صورت ساده و مرحله به مرحله به همراه راهنمایی‌های مورد نیاز طراحی شده است تا مردم برای امور مربوط به شهرداری اعم از اخذ پروانه ساخت و ساز و… از مراجعه حضوری صرف نظر کرده و با صرفه‌جویی و مدیریت در زمان خویش و کاهش هزینه‌ها و مهم‌تر از آن حفظ سلامت و بهداشت خود و خانواده‌شان، تمامی امور مربوطه را به صورت غیرحضوری و یا با حداقل مراجعات حضوری به شهرداری، در دفاتر پیشخوان به ثمر برسانند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم خاطرنشان کرد: شهروندان در میز خدمت می‌توانند طیف گسترده‌ای از خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند و هر زمان مردم به دریافت خدمتی از شهرداری نیاز داشته باشند می‌توانند در این سامانه، از بخش «جستجوی خدمت» بوسیله ابزارهای جستجو و فیلترینگی که برای آن‌ها تعبیه شده است، خدمت مورد نظر خود را پیدا کرده، مراحل درخواست و پیگیری آن را انجام دهند.

وی اظهار کرد: درخواست پروانه احداث بنا (ساخت و ساز)، درخواست گواهی پایان کار، درخواست نقل و انتقال، درخواست ۱۳۷، ثبت امتیاز همیاران پسماند، جستجو درگذشتگان، درخواست سرور (مخصوص کارکنان سازمان فاوا)، از شهرداری بپرس، درخواست نصب بیلبورد، درخواست دامنه (مخصوص کارکنان سازمان فاوا) و ایستگاه صلواتی از جمله خدمات و بخش‌های متنوع این سامانه است که در دسترس عموم مردم قرار دارد.

محمدحسینی با اشاره به اینکه یکی دیگر از خدمات ارائه شده در سامانه قم‌یار، استعلام دفاتر اسناد رسمی از شهرداری‌ها است، تاکید کرد: حدود ۲۵ درصد مراجعه شهروندان به شهرداری‌ها بابت استعلام دفاتر اسناد رسمی از شهرداری‌ها است که پیش از خرید و فروش ملک باید این فرآیند را سپری کنند.

وی افزود: پیش از آن، زمانی که شهروندان برای خرید و فروش یک ملک به دفاتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند مراجعه می‌کردند، استعلام از شهرداری در خصوص این ملک به عهده خود شهروندان بوده که به صورت حضوری باید انجام می‌دادند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم گفت: با پیگیری‌های شهرداری قم با همکاری استانداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و سازمان ثبت اسناد و انجمن صنفی دفاتر اسناد رسمی، فرآیند استعلام از شهرداری‌ها به صورت مجازی و توسط دفاتر اسناد رسمی از طریق سامانه قم‌یار انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: رفت و آمد حضوری مردم به شهرداری‌ها جهت استعلام املاک، تا پایان شهریورماه سال جاری به طور کامل حذف خواهد شد و فرآیند الکترونیکی جایگزین آن می‌شود.

محمدحسینی اظهار کرد: کوتاه‌تر شدن فرآیند و کاهش مراجعات حضوری مردم به شهرداری‌ها از جمله مزایای الکترونیکی کردن استعلام املاک توسط دفاتر اسناد رسمی می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: پرونده برخی از املاک مشخص و روشن است لذا به محض استعلام دفاتر اسناد رسمی از شهرداری‌، پاسخ ارسال می‌شود اما برخی از پرونده‌های املاک مشکلاتی از قبیل بدهکاری عوارض نوسازی و پایان کار به شهرداری و ساخت و ساز غیرمجاز و… دارند بنابراین روند پاسخ‌دهی به دفاتر اسناد رسمی طولانی می‌شود.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم یادآور شد: تمامی روند استعلام‌گیری دفاتر اسناد رسمی و پاسخ‌دهی شهرداری به آن از طریق پیامک و یا صفحه شخصی شهروند در سامانه قم‌یار به اطلاع شهروندان خواهد رسید.

کد خبر 443009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.