شهدای ۱۷ شهریوور متعلق به گروهی خاص نیستند

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مبادا فکر کنیم که این سرمایه متعلق به گروه یا سلیقه خاص فرهنگی یا سیاسی بوده و مبادا این سرمایه برای اهداف کوتاه مدت منافع زودگذر جناحی و انتخاباتی مصادره کنیم

به گزارش ایمنا، محسن هاشمی امروز (دوشنبه) در مراسم گرامیداشت شهدای ۱۷ شهریور، اظهار کرد: امروز در چهل و دومین سالگرد واقعه کشتار ۱۷ شهریور قرار داریم، شاید اگر حادثه هفدهم شهریور سال ۱۳۵۷ اتفاق نمی‌افتاد، سیر حوادث و تحولات با سرعتی که حتی برای مبارزان هم غافلگیر کننده بود، اتفاق نمی‌افتاد و به همین جهت می‌توان هفدهم شهریور را به عنوان نقطه عطف مبارزات انقلاب اسلامی مطرح کرد.

وی افزود: امسال هفدهم شهریورماه با ایام عزاداری ماه محرم مصادف شده است، شاید یکی از وجوه اصلی تشابه واقعه عاشورا به عنوان حادثه‌ای ماندگار در تاریخ هم همین سبوعیت، بی‌رحمی و ظلمی باشد که بر امام حسین (ع) و اهل‌بیت ایشان رفت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: در تاریخ بشر جنایات و کشتارهای بزرگی رخ داده است که در آن نه تنها دهها نفر، بلکه چند صد، چند هزار و چندین میلیون و حتی دهها میلیون نفر کشته شده‌اند که نمونه‌های بارز آن در قرن بیستم و جنگ‌های جهانی یا نسل کشی‌هایی که در آفریقا، اروپا و آسیا رخ داد می‌توانیم مشاهده کنیم.

وی ادامه داد: در قرون پیشتر هم جنایات بزرگی مانند حملات مغول و لشگرکشی‌های بزرگ رخ داده است که موجب مرگ میلون‌ها انسان شده است اما پرسش اینجاست که چرا در بین این‌همه جنایت، حادثه عاشورا، که در آن کمتر از هشتاد نفر انسان، کشته می‌شوند، به عنوان یک رخداد تراژیک و منحصربفرد در تاریخ می‌ماند و هرسال این حادثه توسط دهها و صدها میلیون عزادار گرامی داشته و به همه انسان‌ها و افکار عمومی جهان یادآوری می‌شود؟

هاشمی ادامه داد: عنصر مظلومیت و پاکدامنی و آزادگی شهدای کربلای وجه ممیز و خصوصیت منحصربفرد واقعه عاشوراست که باعث شده تا حتی در روایات، پیامبران و امامان، هیچ واقعه و مصیبت دیگری را با واقعه عاشورا قابل مقایسه ندانند.

وی خاطرنشان کرد: شاید بتوانیم همین جایگاه را هم برای واقعه ۱۷ شهریور در مبارزات انقلاب اسلامی قائل شویم که کشته شدن تعدادی از انسان‌های بیگناه در ظرف کمتر از نیم روز، موجب شد که افکار عمومی ایران و جهان، به شدت متأثر شود

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: شاید بتوان گفت که نظام پهلوی پنج ماه قبل از آنکه در ۲۲ بهمن سال ۵۷، رسماً سقوط کند در ۱۷ شهریور و در میدان ژاله در نگاه قضاوت مردم ایران سقوط کرد و صدای این سقوط بود که ۲۲ بهمن از صداوسیمای انقلاب شنیده شد.

وی با بیان اینکه اکنون نیز پس از ۴۲ سال، سرمایه خون شهدای ۱۷ شهریور و سایر شهدا و ایثارگران انقلاب و دفاع مقدس در دست ماست، گفت: مبادا فکر کنیم که این سرمایه متعلق به گروه یا سلیقه خاص فرهنگی یا سیاسی بوده و مبادا این سرمایه برای اهداف کوتاه مدت منافع زودگذر جناحی و انتخاباتی مصادره کنیم، باید بکوشیم تا با عملکرد خود، حادثه‌ای ۱۷ شهریور را به قیام عاشورا و فرهنگ ماندگار آن پیوند بزنیم.

هاشمی تاکید کرد: باید از برخورد دفعی و حذفی با مردم، که صاحبان اصلی ۱۷ شهریور و انقلاب هستند و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به دلیل تحریم‌های ظالمانه قرار دارند، بپرهیزیم.

کد خبر 443003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.