اشتغال بالای ۷۵ درصد دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در برنامه ششم توسعه الزامی که تعریف کردند این است که ۳۰ درصد دانشجویان ما باید در نظام مهارتی باشند و این یک الزام قانونی است، امسال نیز سال آخر برنامه ششم توسعه است اما ما کمتر از ۵۰ درصد به این هدف رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمدرضا پیش بین در نشست خبری با اصحاب رسانه که امروز _دوشنبه ۱۷ شهریورماه_ برگزار شد، اظهار کرد: ماهیت دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌ها متفاوت است و این تفاوت در استان‌ها به صورت خاص وجود دارد.

وی افزود: تفاهم نامه‌ای که در حوزه شهری بین دانشگاه جامع علمی کاربردی و شورای شهر اصفهان منعقد شد، نشان دهنده کارکرد اجتماعی این دانشگاه است.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: قرار نیست دانشگاه جامع علمی کاربردی یک دانشگاه جدای از اجتماع و جدای از واقعیت‌هایی باشد که نسل جوان با آن مواجه است و ما در درون دانشگاه سعی کرده‌ایم که این قابلیت‌ها و تفاوت‌ها را ببینیم.

پیش بین خاطرنشان کرد: ما بیش از پنج هزار کد رشته محل در دانشگاه جامع علمی کاربردی داریم که متناسب با نیازهای استان‌ها تعریف شده است، پذیرش ما در این دانشگاه بومی و متناسب با نیازهای محیطی تعریف شده است.

وی تاکید کرد: طی ۲۰ سال اخیر تعداد دانشگاه‌ها بسیار توسعه پیدا کرده و این توسعه کمی زمانی بر اساس شاید یک موج، شرایط و الزامی را ایجاد کرد اما امروز ما دیگر با این شرایط مواجه نیستیم.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: بسیاری از دانش آموختگان در دوره‌های تحصیلات تکمیلی از بیکاری گله‌مند هستند، بالاترین نرخ بیکاری را در مقاطع دکتری و ارشد داریم زیرا فرهنگی بر ما غالب شده است که رفتارهای اجتماعی خاصی را دیکته می‌کند.

پیش بین اظهار کرد: مدیر کل آموزش و پرورش استان امروز بیان کرد که ما تلاش می‌کنیم دانش آموزان به سمت رشته‌های مهارتی بروند اما در کنکور سال ۹۸ بیش از دو سوم کسانی که در رشته‌های مهارتی بودند به سمت رشته‌های نظری رفتند و این یک ضایعه است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر در برنامه ششم توسعه الزامی که تعریف کردند این است که ۳۰ درصد دانشجویان ما باید در نظام مهارتی باشند و این یک الزام قانونی است، امسال نیز سال آخر برنامه ششم توسعه است اما ما کمتر از ۵۰ درصد به این هدف رسیده‌ایم.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی تصریح کرد: این ظرفیت در حال حاضر در دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد و امسال ۸۳۰ کد رشته محل جدید در کل کشور تعریف کردیم و ۲۷ مرکز جدید تأسیس کردیم.

پیش بین با بیان اینکه این نشان از آن دارد که متناسب با خواسته‌ها و متناسب با نیازهای استان‌ها سیاست گذاری و برنامه ریزی در دانشگاه انجام شده، گفت: در سال ۹۷ رصد اشتغال دانشجویان را انجام دادیم و دانش آموختگان ما کمتر از ۲۰ درصد بعد از فارغ‌التحصیلی در آن رشته‌ای که درس خواندند، کار کرده‌اند.

وی افزود: امسال این دو برابر شده است و ما توانستیم میزان ارتباط میان اشتغال با تحصیل دانشجویان را به دو برابر افزایش دهیم این موجب می‌شود که فضای کار برای دانش آموختگان ما در همان رشته‌هایی که تحصیل کردند، فراهم باشد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی اظهار کرد: بیشتر از ۷۵ درصد دانش آموختگان دانشگاه ما اشتغال داشته‌اند و این نشان از آن دارد که ما توانستیم مهارت‌هایی را به دانش آموختگان بدهیم که بعدها مورد استفاده قرار بگیرد و توانمندی آنان را در جامعه بالا ببرد.

پیش بین تاکید کرد: هدف دیگر ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که به دنبال این هستیم که کسانی که دانش آموخته دانشگاه هستند، کارآفرین باشند، ما به دنبال تربیت کارمند نیستیم بلکه می‌خواهیم کسانی که در این دانشگاه تحصیل می‌کنند بتوانند اشتغال آفرین باشند و بتوانند چندین نفر را در یک بنگاه در کنار خودشان داشته باشند و بتوانیم این بنگاه‌ها را توسعه دهیم و همه اینها متناسب با نیازهای آن مجموعه، محل یا منطقه است.

وی در پاسخ سوال خبرنگار ایمنا مبنی بر چگونگی مهارت آموزی در دانشگاه و حمایت این دانشگاه از فارغ‌التحصیلان، گفت: بسیاری از مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی در جوار صنعت و در محیط کار است، برخی دانشگاه‌ها دوره‌های نظری را ارائه می‌دهند و سپس دانشجویان را برای بازدید به کارخانه‌ای می‌برند.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: ترجیح دانشگاه جامع علمی کاربردی این است که کلاس‌های نظری در محل کارخانه تشکیل شود و دانشجویان در همان جا و در کنار کارگران، تکنسین‌ها و در کنار کادر فنی کار یاد بگیرند.

پیش بین با بیان اینکه این اقدام موجب بالا بردن مهارت‌ها می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از ظرفیت‌ها در این مرکز آموزش علمی کاربردی است که در خدمت آموزش قرار می‌گیرد و کمک می‌کند که خلاقیت و توان حرفه‌ای دانشجویان ما بالا برود، از طرفی اگر دانش آموخته ما شرکت دانش بنیانی ایجاد کند، دانشگاه جامع علمی کاربردی تا ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد دو درصد به وی می‌دهد تا بنگاه تأسیس شده را رشد دهند و به سودآوری و تجاری سازی برسانند.

وی ادامه داد: به علاوه ما بازنگری رشته‌ها را نیز در دانشگاه تسهیل کرده‌ایم و امسال ۶۱۶ رشته که ۳۱۲ رشته در مقطع کاردانی و ۳۰۴ رشته جدید در مقطع کارشناسی است ایجاد کردیم، اینها کمک می‌کند که ما متناسب با علایق مخاطبان، پاسخگوی نیازهای آنان باشیم و بتواند در چهارچوب فعالیت‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ما از معدود دانشگاه‌هایی هستیم که مدرسان خبره را به کار گرفته‌ایم، در رشته‌های هنری و فنی از تجربه این مدرسان استفاده می‌شود، به طور مثال فردی سال‌ها در رشته‌ای کار کرده است و مدرک دانشگاهی نیز ندارد، این فرد به واسطه خبرگی در رشته خاص در دانشگاه ما مشغول به تدریس می‌شود و این ظرفیت بزرگی برای ما است.

پیش بین عنوان کرد: دانشگاه‌های علمی کاربردی استان‌ها مسئولیت این کار را دارند که افراد خبره، توانمند و کسانی که دانش بومی ارزنده‌ای در سینه‌ها دارند را شناسایی کند و در فرآیند آموزشی به کار بگیرد، این اقدام کمک می‌کند آموزش‌های ما واقعی‌تر بوده و با بازار کار هماهنگ‌تر باشد.

هدف دانشگاه جامع علمی کاربردی اصفهان، حرکت به سمت نیازهای استان است

در ادامه این نشست، بهزاد رضایی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان نیز خاطرنشان کرد: مشکل امروز جامعه ما این است که تحصیل کرده‌های بسیار زیادی داریم اما چندان علاقه و شناختی به رشته خود ندارند و انتخاب رشته آنان بر اساس نظر خانواده، فشار اجتماع و تعاریف نادرست بوده است.

وی تاکید کرد: این فارغ‌التحصیلان با مهارت‌ها آشنا نشدند، تحصیلات در حوزه‌های مختلف را دارند اما نیازهای حوزه صنعت را برطرف نمی‌کند زیرا افراد ماهر در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، هنری و اجتماعی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان اضافه کرد: هدف ما در دانشگاه جامع علمی کاربردی این بوده است که مهارت‌ها را به جامعه بشناسانیم و اگر فردی ماهر باشد، می‌تواند زندگی خوبی را فراهم کند به شرطی که با علاقه، جدیت و پشتکار در این راستا قدم بردارد.

رضایی افزود: تلاش دانشگاه جامع علمی کاربردی استان در این راستا بوده است که به سمت نیازهای استان حرکت کند و آنها را بشناسد، خوشه‌های شغلی را که در حوزه‌های مختلف مورد نیاز است را تقویت کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه جامع علمی کاربردی حرکتی در این زمینه آغاز شده است، تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با حوزه خدمات شهری، شهرداری، شورای شهر و دانشگاه‌های مهارتی وفاقی را ایجاد کرده است تا آموزش‌های لازم در حوزه خدمات شهری، در حوزه‌های دکوراسیون شهری، معماری شهری، پسماند و آموزش پرسنل در حوزه‌های مختلف را گسترش دهیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اصفهان ادامه داد: این روزها، نیروهایی در غسالخانه اصفهان تلاش بسیاری می‌کنند اما جایی از ارزش شغلی این افراد تعریف نشده و مشکلات شغلی آنان دیده نشده است، یکی از اهداف ما در دانشگاه دیدن تمامی شغل‌ها است تا همه آنان را آموزش داده و توسعه علمی داشته باشیم.

رضایی اظهار کرد: یکی از معضلات در حوزه شهرداری که در انگلیس به دلیل جزیره بودن آن مطرح است، مشکل پسماند و آب و فاضلاب است و در حال حاضر در دانشگاه‌ها رشته‌هایی در این زمینه وجود دارد و دنیا به همه رشته‌ها ارزش و اهمیت می‌دهدو ما امیدواریم بتوانیم به خصوص در زمانی که فرآیند انتخاب رشته در حال انجام است، هدایت تحصیلی درستی را منتقل کنیم.

کد خبر 442997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.