آیت‌الله طالقانی بنیانگذار تفکر تشکیل شوراها در ایران اسلامی بود

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: بخشی از اصول قانون اساسی راجع به شوراها برگرفته از بیانیه 14 ماده‌ای به پیشنهاد آیت‌الله طالقانی بود بدین سبب می‌توان ایشان را بنیانگذار تفکر تشکیل شوراها در ایران اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا حیدری، امروز (دوشنبه) در یکصد و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، با بیان اینکه آیت‌الله طالقانی نیمی از عمر خود را در زندان، تبعید و مبارزه با رژیم پهلوی گذراند، اظهار کرد: نگاه رحمانی آیت‌الله به تمام اقشار، تأثیرگذاری ایشان بر جامعه را همراه داشت به حدی که امام راحل (ره) در تجلیل از آن مرحوم گفتند ما برادری را، ملت پدری را و اسلام مجاهدی را از دست داد.

وی با بیان اینکه جدای از توجه مرحوم طالقانی به آموزه‌های دینی و تفسیر قرآن، دقت نظر ایشان بر اصل شوراها قابل توجه است، افزود: نگاه آیت‌الله طالقانی به تشکیل شوراها به نحوی است که زمام امور باید به دست مردم بیفتد و در این خصوص رویکرد کاملاً محلی داشتند یعنی نظر ایشان بود که شورای شهر از میان شوراهای محلی تشکیل شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: ابتدای انقلاب اسلامی، اصولی به پیشنهاد ایشان راجع به شوراها در قالب بیانیه‌ای ۱۴ ماده‌ای تدوین شد که بخشی از اصول قانون اساسی راجع به شوراها برگرفته از این بیانیه بود بدین سبب می‌توان آیت‌الله طالقانی را بنیانگذار تفکر تشکیل شوراها در ایران اسلامی دانست.

هدف‌گذاری دوساله برای ریشه‌کنی بی‌سوادی مشهد

وی با اشاره به روز جهانی مبارزه با بی‌سوادی، ادامه داد: بسیاری از کشورها با سواد شدن آخرین بی سواد خود را جشن می‌گیرند و در ایران نیز به برکت وجود نهضت سوادآموزی اقدامات مؤثری در این رابطه شده است اما با گذشت چند دهه هنوز نتوانسته‌ایم بی‌سوادی را ریشه‌کن کنیم.

حیدری با اشاره به نقش سواد در فرآیند توسعه و تأکیدات دینی بر آموختن سواد و دانش، اظهار کرد: علاوه بر میزان بی‌سوادی، در جامعه کنونی با بازتولید جریان بی‌سوادی در ساختار کشور نیز مواجه هستیم و هنوز به تعداد بازماندگان از تحصیل افزوده می‌شود که مانع از ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در کشور می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: براساس تفاهم‌نامه‌ای که مدیریت شهری با نهضت سوادآموزی منعقد کرده، بودجه‌ای اختصاص می‌یابد تا به‌جای بازه چهار ساله، بی‌سوادی مشهد در دو سال به نقطه صفر برسد که البته شیوع کرونا سرعت این اقدامات را کند کرده است.

در ایام کرونا مدارس برخوردار معین مدارس کم‌برخوردار شوند

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: با تمام نقدها و دیدگاه‌هایی که درباره شروع سال تحصیلی مطرح است، همه نهادها باید به کمک مدارس به‌ویژه مدارس مناطق کم‌برخوردار که امکانات کمتری برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند بشتابند.

وی تاکید کرد: در این راستا مدارس برخوردار می‌توانند نقش معین را در قبال مدارس مناطق کم‌برخوردار ایفا کنند تا نگرانی‌ها برای سلامت دانش آموزان رفع شده و آسیب‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا به حداقل برسد.

کد خبر 442957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.