اما و اگرهای تدوین و تهیه طرح جامع اراک

طرح جامع در واقع یک طرح بالادستی برای شهرهاست که طرح تفصیلی، طرح‌های ترافیکی، اقتصادی و تمامی طرح‌های توسعه‌ای شهر از آن منشعب می‌شود و مسیر توسعه و دیگر موضوعات مربوط به کلانشهر را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طرح جامع شهر اراک در سال‌های اخیر در کمیته‌های کارشناسی و مراجع قانونی استان بررسی و برای تصویب به دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شده است.

این طرح با هدف ساماندهی وضعیت جمعیت شهر اراک در افق پیش‌بینی شده، جمعیت‌پذیری، شبکه معابر، پهنه‌های تراکمی و کاربری شهر و سازمان فضایی برای افق ۱۴۱۰ تهیه و پیش‌بینی شده است؛ مشاور طرح جامع اراک با فرض اینکه طرح در سال ۱۳۹۵ به تصویب می‌رسد، افق طرح جامع را تا سال ۱۴۰۵ و جمعیت اراک را ۶۵۳ هزار نفر پیش‌بینی کرد هکه با ارزیابی و بررسی کمیته فنی افق طرح جامع اراک تا سال ۱۴۱۰ افزایش یافت، اما جمعیت اراک برای ۱۲ سال آینده نیز همان ۶۵۳ هزار نفر باقی ماند و رشد جمعیتی بیشتر از پیشنهاد مشاور مدنظر قرار نگرفت.

‌شهرداری منتقد جدی برای تهیه طرح جامع شهر

«محمد ستوده‌نیا»، معاون شهرسازی و معماری شهردار اراک با بیان اینکه طرح‌های جامع و تفصیلی توسط اداره کل راه و شهرسازی تدوین می‌شود، می‌گوید: متولی تهیه طرح‌ها جامع و تفصیلی شهرداری نیست بلکه اداره کل راه و شهرسازی است البته شهرداری اکنون اجرای طرح تفصیلی اراک را بر اساس ضوابط این اداره کل در دست اجرا دارد؛ این طرح در سال ۸۳ توسط کمیسیون ماده ۵ شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب رسید.

وی می‌افزاید: طرح‌های جامع علاوه بر اینکه باید تأیید کمیسیون‌های استان را داشته باشد، باید مصوبه شورای عالی شهرسازی را دریافت کند، اما طرح‌های تفضیلی نهایتاً در کمیسیون‌های استانی مورد تصویب قرار می‌گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اراک با بیان اینکه در وهله اول طرح جامع تصویب شده و سپس بر اساس آن طرح تفصیلی تهیه می‌شود، اظهار می‌کند: در حال حاضر طرح جامع اراک تهیه شده و اداره کل راه و شهرسازی در حال انجام مراحل تصویب این طرح در شورای عالی شهرسازی کشور و ابلاغ آن است به همین خاطر همچنان طرح تفصیلی اراک در حال اجراست.

وی با بیان اینکه افق‌های طرح‌های جامع اصولاً ۱۰ ساله است البته گاهی با توجه به شرایط تهیه و تولید طرح ممکن است تغییر کند، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه طرح جامعی که برای شهر اراک تهیه شده در سال جاری تصویب می‌شود افق این طرح تا ۱۴۱۰ در نظر گرفته شده است.

ستوده نیا با بیان اینکه امروز این سوال مطرح است که با توجه به اینکه افق طرح جامع ۱۰ ساله بوده آیا شاهد اجرای طرح تفصیلی در شهر اراک هستیم که بیش از پنج سال از انقضای آن می‌گذرد؟، عنوان می‌کند: متأسفانه همین‌طور است و علاوه بر آن خود طرح جامع کلانشهر اراک نزدیک شش الی هفت سال بوده که در حال تهیه و تدوین است و همین امر باعث شده که طبق آن طرح تفصیلی شهر اراک که در سال ۸۳ به تصویب رسیده است، اجرا شود.

وی با بیان اینکه شهرداری اراک بر تدوین و تهیه دیر طرح جامع کلانشهر اراک نقد جدی دارد، اضافه می‌کند: اینکه افق طرح‌ها را ۱۰ ساله انتخاب می‌کنند به واسطه این است که شهر در این مدت زمان مشخص تغییرت اساسی در آن اتفاق می‌افتد که در تصمیم‌گیری‌ها متفاوت است و مجدداً نیاز به تصمیمات جدید دارد، طبیعتاً اگر این طرح‌ها به زمان بیشتری از افق ۱۰ ساله به طول بینجامد باعث می‌شود که تغییرات و بررسی‌هایی که شده در راستای ضوابط جدید نباشد و بعضی مسائل و مشکلات را در حوزه شهری و شهرسازی به وجود آورد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اراک می‌افزاید: طرح‌های تفصیلی که تهیه می‌شود بلافاصله طرح جامع جدیدی تهیه می‌شود که طرح تفصیلی روی طرح جامع جدید تدوین می‌شود هم‌اکنون طرح جامع جدیدی در کلانشهر اراک در حال تصویب است و بر اساس آن طرح تفصیلی جدید تهیه و تدوین خواهد شد.

وی اظهار می‌کند: در طرح جامع پنج تا شش پارامتر در نظر گرفته می‌شود که اصولاً شامل شبکه معابر اصلی شهر، پهنای کاربری، محدوده شهر، محدوده حریم شهر و پهنای کاربری مسکونی از لحاظ تراکم کاربری‌های مسکونی در محدوده شهری است که در طرح‌های تفصیلی به تمام این موارد به‌طور کامل و تخصصی پرداخته می‌شود.

ستوده نیا می‌گوید: در راستای تأمین سرانه‌ها که مقداری از آن با شهرداری اراک و مابقی با سازمان و نهادهای دیگر است، فکر می‌کنم تحقق طرح تفصیلی برای کاربری‌ها مناسب نیست، اما در اجرای تفصیلی در حوزه‌های ساماندهی شبکه معابر و تقاطع‌های هم‌سطح مناسب عمل شده است.

اراک با مشکلات جدی در حوزه شهرسازی مواجه خواهد بود

«رضا امیری»، کارشناسی ارشد شهرسازی با بیان اینکه در شهرسازی نوین تدوین طرح‌های جامع و تفصیلی منسوخ شده است، می‌گوید: در شهرسازی نوین شهر به عنوان یک کالبد فیزیکی شناخته نمی‌شود بلکه این کالبد را زنده می‌داند و بر اساس این معیار طرح‌هایی با افق دید بالای چهار سال به هیچ عنوان در مبحث شهرسازی در نظر نمی‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: چگونه می‌توان برای شهری که روز به روز نیازها و مسائل شهری آن در حال تغییر است، افقی ۱۰ ساله در نظر گرفته شود؛ به همین خاطر امروز بسیاری از شهرها و حتی کلانشهرهای معروف کشور با مشکل جدی روبرو هستند.

این کارشناسی ارشد شهرسازی تصریح می‌کند: تأسف بارتر این است برای شهری که عنوان کلانشهر را یدک می‌کشد طرح جامع آن بیش از شش سال در حال تدوین است، از این رو شهر اراک در حوزه‌های محدوده شهر و شبکه معابر با مشکلات بسیاری روبرو است.

امیری تاکید می‌کند: باید قبول کنیم نه تنها طرح تفصیلی حتی طرح جامع جدیدی که قرار است از سوی اداره کل راه و شهرسازی در شورای عالی شهرسازی مطرح و تصویب شود بر اساس نیازسنجی شهر اراک نیست و اگر حتی بخوبی اجرا شود شهر اراک با مشکلات جدی در حوزه شهرسازی مواجه خواهد بود.

کد خبر 442942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصرعسگری IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۹
    0 0
    باسلام اگر در موقع تهیه طرح جامع وتفصیلی دقت لازم بخرج داده شودنیازی به ارسال پرونده ها به ک ماده 5 نیست و جلوی رانت ها رامیگیرد