رسوب‌زدایی مخزن سد زاینده‌ رود ممکن نیست

مدیر دفتر تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه رسوب در سطح و طول دریاچه سد زاینده رود وجود دارد، گفت: اگر حجم رسوب به بدنه برسد با درنظر گرفتن نقاط پایدار سد و خط قرمز شرب، دریچه تحتانی سد را برای خروج رسوب باز می کنیم؛ نمی‌توان عملیات خاصی در اینگونه سدها انجام داد.

احسان الله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره عملیات شست و شو و رسوب زدایی سدهای استان اصفهان اظهار کرد: رسوب‌زدایی سدها برنامه تخصصی است که بنا بر کیفیت و میزان بهره برداری در برخی از سدها انجام می‌شود و حتی در برخی سدهای کشور باید سالیانه اجرا شود اما سدهایی مانند زاینده رود، قره قاچ یا حنا که در مناطق کوهستانی قرار دارد و منبع آبی آن‌ها از محل ذوب برف است، در بهار حجم رسوب نسبت به برخی سدها کمتر است؛ از این رو عملیات خاصی در این سدها نمی‌توان انجام داد.

وی ادامه داد: با وجود این هنگامی که رسوب به پشت بدنه سد برسد به ویژه در سد زاینده رود نسبت به رهاسازی آب از دریچه تحتانی اقدام می‌کنیم که رسوب پشت سد نماند.

مدیر دفتر تأسیسات آبی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به اینکه رسوب زدایی تخصصی و شست و شوی سدها به هیدروگرافی و نقشه برداری از سطح آب نیاز دارد، گفت: این عملیات در سال‌های اخیر در سد زاینده‌رود انجام شد که نشان می‌داد رسوب در سطح و طول دریاچه است و کنار بدنه سد نیست که برای رسوب زدایی بتوان به طور خاص اقدام کرد اما با در نظر گرفتن نقاط پایدار سد و خط قرمز شرب اصفهان در زمان بهره برداری اگر حجم رسوب به بدنه برسد، دریچه تحتانی سد را برای خروج رسوب باز می‌کنیم.

امینی با بیان اینکه عملیات هیدروگرافی سایر سدهای استان به دلیل هزینه بالای آن هنوز اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: احداث بندهای آبخیزداری در حوضه‌ها از جمله اقدامات مهمی است که برای جلوگیری از انباشت رسوب در مخزن سدها اجرا می‌شود اما امکان شست و شوی مخزن سدها را نداریم.

به گزارش ایمنا، استان اصفهان با وسعت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار دارای ۱۷۰ بند آبخیزداری، ۳۵ پخش سیلاب و ۶ سد کوچک و بزرگ است و سد مخزنی زاینده رود با ظرفیت یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب بزرگترین سد این استان شناخته می‌شود.

کد خبر 442941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.