جایگاه ایران در بازار اوراسیا باید ارتقا یابد

وزیر نیرو گفت: جایگاه ایران در بازار ۲۰۰ میلیون نفری اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید بیشتر از شرایط فعلی ارتقاء یابد. اگر این هدف تحقق نیابد، در آینده کشور در این بازار نقش اندکی خواهد داشت و با مشکلاتی روبرو می‌شویم.

به گزارش ایمنا، رضا اردکانیان روز دوشنبه در نشست اقتصاد مقاومتی استان یزد بیان اینکه جایگاه ایران در بازار ۲۰۰ میلیون نفری اتحادیه اقتصادی اوراسیا باید بیشتر از شرایط فعلی ارتقا یابد اگر این هدف تحقق نیابد، در آینده کشور در این بازار نقش اندکی خواهد داشت و با مشکلاتی روبرو می‌شویم، اظهار کرد: اگر جایگاه ایران در اوراسیا را محکم نکنیم، وقتی سیل امکانات و شرکت‌ها به میدان آمد در وضعیت خوب اکنون نخواهیم بود.

وی افزود: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون کشور با مشکلاتی در زمینه صادرات روبرو شد اما اکنون در وضعیت بهتری قرار داریم و آنچه اکنون وجود دارد، توافق نامه موفق است و تا آبان ماه آینده فرصت داریم، الحاق کشورمان به اتحادیه اقتصادی اوراسیا دائمی باشد ولی اگر موفق نشویم، الحاق به اتحادیه صادرات اوراسیا موقت خواهد بود.

وزیر نیرو ادامه داد: استان‌های یزد و کرمان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد، باید در این الحاق جایگاه ویژه ای داشته باشد.

اردکانیان در ادامه از برگزاری شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و روسیه در چند ماه آینده در مسکو خبر داد و گفت: باید تشکلی در استان‌ها شکل گیرد تا در این کمیسیون شرکت کنند.

وزیر نیرو اضافه کرد: باید بتوانیم با توجه به جایگاه برق در تولید کشور، نقش زیرساخت این صنعت را به درستی ایفا کنیم تا تولید با مشکل مواجه نشود، بخش قابل توجهی از این مهم بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است زیرا صنعت برق ۱۰۰ درصد متکی به منابع داخلی است.

به گفته اردکانیان در شرایط تحریم به لطف اتکا به ثروت کشور از جمله نیروی انسانی، توانسته‌ایم دستاوردهای بسیار وسیعی در عرصه‌های مختلف داشته باشیم اما در برخی زمینه‌ها هنوز خیلی عقب هستیم که باید همه قوا و بخش خصوصی در این زمینه وارد عمل شوند و عقب ماندگی‌ها را علاج کنند و اگر این اتفاق نیفتد، به اهداف خود نخواهیم رسید و قافیه را باخته‌ایم.

وزیر نیرو تصریح کرد: استان یزد با توجه به اینکه در این جلسه اعلام شد که در شاخص‌های سرمایه گذاری رتبه اول کشور را کسب کرده و بهشت سرمایه گذاری است لذا با توجه به پیشنهادی که در سخت‌کوشی و مردم این دیار وجود دارد آمار بیکاری زیبنده استان نیست.

اردکانیان افزود: باید فعالیت‌ها در استان به سمتی حرکت کند آمار بیکاران این منطقه به صفر برسد و با توجه به روندی که تاکنون در یزد وجود داشته این امر شدنی است.

وزیر نیرو یکشنبه شب وارد یزد شد و شرکت در نشست اقتصاد مقاومتی استان و افتتاح ۱۳ طرح از جمله برنامه‌های سفر یک روزه وی است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیمانی منطقه‌ای است که در سال ۲۰۱۴ میلادی رهبران روسیه، قزاقستان و بلاروس مفاد آن را امضا کردند، به فاصله یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۵ ارمنستان و قرقیزستان نیز به آن پیوستند.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا کار خود را به طور رسمی از اول ژانویه ۲۰۱۵ آغاز کرد و کشورهای عضو اوراسیا هم اکنون ۲۰ میلیون کیلومترمربع مساحت دارد که ۵.۲ درصد جمعیت جهان است. در روز اجرای این توافق‌نامه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: امروز ما یک مرکز رشد اقتصادی قدرتمند و جذاب ایجاد کرده‌ایم، یک بازار منطقه‌ای که بیش از ۱۸۰ میلیون نفر را به هم مرتبط می‌کند.

این پیمان مهم منطقه‌ای با هدف مقابله با دخالت‌های اقتصادی و سیاسی اتحادیه اروپا و کشورهای غربی در امور کشورهای آسیای مرکزی ایجاد شده است، تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک در حوزه کشورهای مستقل هم سود عضو، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه، برقراری تعرفه خارجی مشترک در میان کشورهای عضو و هماهنگ سازی تشریفات گمرکی از اهداف این اتحادیه عنوان شده است.

ایران در سال ۱۳۹۵ پیشنهاد ایجاد یک منطقه آزاد تجاری میان کشورمان و این اتحادیه را به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا ارائه کرد، پیشنهادی که مورد استقبال اعضای این اتحادیه قرار گرفت. پس از ۲ سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و میزان تعرفه ترجیحی آنها، بالاخره این موافقتنامه در تاریخ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

منبع: ایرنا

کد خبر 442937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.