تلفیق سبک‌های مدرن و سنتی در معماری امروز صحیح است؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: در استفاده از سبک‌های معماری نمی‌توان تنها به استفاده از سبک معماری مدرن و سنتی اکتفا کرد و باید مفاهیم مدرن را مطالعه کرد و در فضای سنتی از آن‌ها بهره ببریم.

شهره عزتیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه شهر موجودی زنده است، اظهار کرد: باید در همه عرصه‌ها از جمله معماری شهری به روز باشیم چرا که علم و تکنولوژی با سرعت حرکت می‌کند پس باید در عرصه معماری به روز باشیم تا شهر دچار عقب ماندگی نشود.

وی تصریح کرد: در استفاده از سبک‌های معماری نمی‌توان تنها به استفاده از سبک معماری مدرن و سنتی اکتفا کرد و باید مفاهیم مدرن را مطالعه و در فضای سنتی از این مفاهیم بهره ببریم.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه معماری شهری ترکیبی از معماری سنتی و مدرن است؛ اما بر عرضه معماری سنتی بیشتر تاکید شده است، گفت: در طراحی مدرن باید بدانیم به دنبال چه چیزی هستیم و در راستای آن از مصالح و تکنولوژی جدید استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ارزش‌های فرهنگی معماری سنتی نباید در استفاده از سبک‌های معماری مدرن گم شود همچنین نمی‌توان مفاهیم و المان‌های غربی که با مفاهیم سنتی ایران تناقض دارد را کپی کنیم.

عزتیان با اشاره به ویژگی‌های معماری در بافت تاریخی عنوان کرد: در بافت تاریخی شهر اصفهان به علت شرایط اقلیمی باید از رنگ‌های روشن و شفاف استفاده کنیم در واقع هر شهری رنگ مختص به خود را دارد که نشان دهنده هویت آن شهر است به طور مثال بافت آجر و گنبدهای فیروزه‌ای اصفهان با توجه به شرایط اقلیمی این شهر انتخاب شده و این موضوع مورد احترام است البته از لحاظ اقلیمی نمی‌توان در معماری آن از سنگ استفاده کرد.

وی با اشاره به اهمیت یکپارچگی در بافت سنتی تاکید کرد: لازم است در طراحی نما و کف سازی، یکپارچگی مدنظر قرار بگیرد از این رو در بافت سنتی باید از عناصری که نشانه بازمانده گذشته است، احترام بگذاریم.

کد خبر 442920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.