جدیدترین علائم ابتلا به کرونای شدید، از فلج شدن صورت تا افتادن پلک‌ها

محققان ایتالیایی اعلام کردند که ابتلا به کووید ۱۹ می‌تواند منجر به بیماری خود ایمنی (میاستنی گراویس) در افراد می شود.

به گزارش ایمنا، با گذشت بیش از هشت ماه از شیوع جهانی ویروس کرونا، هنوز هیچ واکسن مؤثری برای مقابله با آن یافت نشده است. سازمان جهانی بهداشت با اعلام علائم رایج کووید ۱۹ که شامل تب، سرفه خشک، از دست دادن حس بویایی و چشایی، بثورات پوستی و تعریق می‌شود، از مردم خواسته است پس از مشاهده این موارد خود را قرنطینه کنند.

دولت‌ها می‌کوشند تا زمان یافتن یک راهکار درمانی، شیوع ویروس را در جامعه مدیریت و کنترل کنند. یکی از موثرین راهکارهای مدیریت کرونا، شناسایی افراد مبتلا و قرنطینه آنهاست. از این رو، دانشمندان با مطالعه بیماران، هر روز علائم جدیدی از ابتلاء به کرونا را مطرح کرده و اقدام به آگاهی سازی عمومی درباره آن می‌کنند. به تازگی محققان اعلام کردند علائمی در چشمان و صورت افراد وجود دارد که می‌تواند گویای ابتلای آن‌ها به کرونای شدید باشد.

دانشمندان ایتالیایی در ۳ نفر از بیماران کرونایی، شاهد بروز اختلال خود ایمنی تضعیف عضلات بودند. این امر منجر به بیماری خود ایمنی " میاستنی گراویس" در بیماران شده است. بیماری خود ایمنی به حالتی اطلاق می‌شود که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به اندام‌ها و بافت‌های خودی حمله و باعث آسیب به آن‌ها می‌شوند.

میاستنی گراویس نوعی فلج ماهیچه‌ای است که علت آن فعالیت ایمنی بر ضد پروتئین‌های گیرنده استیل کولین در سیناپس عصبی – عضلانی است.

این بیماری بیشتر در زنان شایع است و می‌تواند باعث فلج شدن ماهیچه‌های پلک و صورت شود. در این بیماری ضعف ماهیچه‌ها باعث اختلال در روند کنترل چشم‌ها، حرکت پلک‌ها، حالت چهره، جویدن، صحبت کردن و بلع غذا می‌شود.

اکنون دانشمندان ایتالیایی می‌گویند شاهد آن هستند که ویروس کرونا در بدن برخی بیماران باعث ایجاد بیماری خود ایمنی «میاستنی گراویس» شده است.

محققان بیمارستان گاریبالدی در منطقه کاتانیا اعلام کردند برای نخستین بار است که ارتباط میان ابتلاء به ویروس کرونا و اختلالات مربوط به این بیماری دیده می‌شود.

بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان پس از یک هفته تب شدید و نشان دادن سایر علائم کرونا، به ناگاه دچار فلج شدن صورت، افتادن پلک‌ها و ناتوانی در عمل بلع شدند. پزشکان پس از انجام آزمایشات اعلام کردند ابتلاء این افراد به کرونای شدید منجر به بیماری «میاستنی گراویس» در آن‌ها شده است. این بیماری باعث ضعف عضلات و خستگی آن‌ها می‌شود و در نتیجه پلک‌ها و عضلات صورت نمی‌توانند حالت طبیعی خود را حفظ کنند.

بیماری میاستنی گراویس عضلات چشم، پلک‌ها، حالت چهره، جویدن، بلعیدن و سخن گفتن را درگیر می‌کند. نخستین بیمار یک مرد ۶۴ ساله بود که پس از ابتلاء به کرونا به مدت ۴ روز، تبِ ۳۹ درجه را تجربه کرد. پس از ۵ روز، دو بینی و خستگی عضلات در وی دیده شد. بیمار دوم نیز یک پیرمرد ۶۸ ساله بود که به مدت ۷ روز، تبِ نزدیک به ۳۹ درجه داشت.

او نیز پس از یک هفته به سختی می‌توانست عمل بلع را انجام دهد و عضلات صورتش دچار ضعف شد. نفر سوم نیز یک پیرزن ۷۱ ساله با تب بالا و سرفه‌های خشک بود. او هم پس از یک هفته عضلات صورتش دچار تحلیل و خستگی شد.

بر اساس گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دانشمندان در حال تحقیقات بیشتر بر روی این موضوع هستند. این برای نخستین بار است که ارتباط میان این اختلال و بیماری کرونا تأیید می‌شود. کشور ایتالیا نخستین کشور اتحادیه اروپا بود که در موج اول شیوع کرونا بالاترین آمار تلفات و قربانیان را در این منطقه ثبت کرد. تاکنون ۲۷۷ هزار نفر در ایتالیا به کووید ۱۹ آلوده شده‌اند. از این میان، بیش از ۳۵ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

کد خبر 442919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.