ابهام در کاربردی بودن "شاد" برای نابینایان و ناشنوایان

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با بیان اینکه حدود ۹۰ هزار دانش‌آموز در مدارس استثنایی در حال تحصیل هستند، گفت: برنامه شاد نمی‌تواند برای دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا برنامه کاملی باشد و تمام نیازهای این دانش‌آموزان را برطرف کند.

به گزارش ایمنا، علی همت محمودنژاد، ضمن انتقاد نسبت به بی‌توجهی آموزش و پرورش به دانش آموزان نابینا و ناشنوا در طراحی شبکه شاد بیان کرد: برنامه شاد بر روی موبایل‌های اندروید نصب و اجرا می‌شود و همه ما می‌دانیم که ناشنوایان باید برای دریافت آموزش‌های معلمان لب خوانی کنند، این در حالیست که ناشنوایان هیچ گاه نمی‌توانند از روی صفحه موبایل لب خوانی کنند.

وی در ادامه درباره مشکل دانش‌آموزان نابینا هنگام استفاده از شبکه شاد گفت: نابینایان نیز برای دریافت آموزش‌های شبکه شاد مشکلاتی دارند. در شبکه شاد معلمان علاوه بر آموزش بیانی، فعالیت‌های صامتی نیز دارند و ممکن است بخواهند از توصیف نوشتاری هنگام تدریس بهره گیرند و هنگام آموزش یک مسئله یا فرمول، از "نوشتن" استفاده کنند.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران ادامه داد: معلمان به مسائل آموزش مجازی دانش‌آموزان دارای معلولیت آگاهی کاملی ندارند، بنابراین برنامه شاد نمی‌تواند برای دانش‌آموزان نابینا و ناشنوا برنامه کاملی باشد و تمام نیازهای این دانش آموزان را برطرف کند.

محمودنژاد همچنین به مشکلات دانش آموزان کم توان ذهنی در هنگام استفاده از شاد اشاره کرد و گفت: این دانش‌آموزان از توجه و تمرکز پایینی برخوردارند، لذا امکان اینکه بتوانند بر روی صفحه اندروید تمرکز کنند بسیار سخت است و نیازمند تبلت‌هایی با صفحه‌های بزرگ هستند که به راحتی بتوانند روی آن تمرکز کنند، در این راستا اعلام شده بود که ۳۰ هزار تبلت توزیع می‌شود اما هنوز خبری در این خصوص دریافت نشده است.

محمودنژاد خطاب به طراحان شبکه شاد و آموزش و پرورش گفت: کودک معلول کم توان ذهنی آموزش پذیر که در شرایط عادی، معلم بیش از ۵ بار او را صدا میزد تا توجه او را جلب کند، چطور در برنامه‌ای که معلم را نمی‌بیند و تمرکز و توجه برای این کودک بسیار سخت است می‌تواند به او کمک کند.

وی با بیان اینکه حدود ۹۰ هزار دانش‌آموز در مدارس استثنایی در حال تحصیل هستند، تصریح کرد: البته هیچ گونه برآورد کاملی از تعداد دانش‌آموزان معلول در کشور وجود ندارد، اما به طور کلی با توجه به شرایط خاص این دانش‌آموزان، برنامه شاد به خصوص برای ناشنوایان مناسب نیست.

مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران به ایسنا گفته است: آموزش و پرورش هیچ گونه تعاملی با ما به عنوان فعالان مدنی حوزه معلولان در خصوص طراحی برنامه شاد نداشته و حتی در این خصوص نظرخواهی هم نکرده است حال آنکه این برنامه باید به گونه‌ای باشد که به نیازهای همه دانش‌آموزان پاسخ دهد.

کد خبر 442915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.