تکرار احیای نخست‌وزیری از سوی اصولگرایان

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، دیدار رؤسای جمهور آمریکا و صربستان، نحوه صدور مجوز برای آثار شبکه نمایش خانگی و پیشنهاد نظام پارلمانی توسط برخی نمایندگان از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ دوشنبه ۱۷ شهریورماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «قانون به نفع کاندیداهای نظامی؟» به بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و نوشت: موضوع حضور نظامیان در انتخابات ریاست‌جمهوری موضوع تازه‌ای نیست؛ موضوعی که طی سال‌های گذشته بارها و بارها شائبه‌اش وجود داشت. شاید جنجالی‌ترین آن در میانه دور اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی مطرح شد. زمانی که جریان اصولگرا برای مقابله با حسن روحانی و برای رای‌نیاوردن او دنبال یک گزینه خیلی خاص می‌گشت؛ گزینه‌ای که بتواند روحانی را شکست دهد یا باعث ایجاد نوعی رقابت غیرقابل‌پیش‌بینی شود. این چهره نظامی اما نه گزینه‌های همیشگی که هرازگاهی سر از کاندیداتوری ریاست‌جمهوری سر درمی‌آورند، بلکه چهره‌ای خاص‌تر بود. زمزمه‌های ریاست‌جمهوری سردار قاسم سلیمانی در برهه‌ای آنقدر جدی شد که کار به تکذیب از سوی وی و صدور بیانیه‌اش رسید. هرچند موضوع حضور سلیمانی به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری در آن برهه منتفی شد اما به نظر می‌آمد هنوز هم جریاناتی به دنبال حضور وی در ۱۴۰۰ هم بودند.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تکرار احیای نخست‌وزیری از سوی اصولگرایان» به بررسی پیشنهاد نظام پارلمانی توسط برخی از نمایندگان پرداخت و نوشت: در شرایطی که به نظر می‌رسد اصولگرایان با توجه به شرایط خاص انتخابات مجلس، از اکثریت همیشگی خود در پارلمان مطمئن هستند، اما در انتخابات ریاست جمهوری بنا بر نگاه خاص مردم به این جایگاه در شرایط خاص ممکن است دست پایین‌تری داشته باشند، به نظر می‌رسد این جناح بازگشت به نظام پارلمانی را ترجیح می‌دهد.

نظام پارلمانی مبتنی بر تعیین دولت با انتخاب نخست‌وزیر توسط مجلس است. در حالی که از ابتدای نظام جمهوری اسلامی، نظام پارلمانی بر قوه اجرایی کشور حاکم بود، پس از پایان دوران ریاست جمهوری آیت‌الله خامنه‌ای و نخست‌وزیری میرحسین موسوی، این نظام در ایران کنار گذاشته شد و سیستم ریاستی جای آن را گرفت. با این حال از آن زمان تا به امروز، از چهار رئیس‌جمهوری بر سر کار آمده، تنها یکی _محمود احمدی‌نژاد _ با نگاه جریان اصولگرایی امروز و به ویژه طیف تندروتر اصولگرا نزدیک بود که آن هم در پایان دوره هشت ساله خود از سوی این جریان طرد شد. از آنجا که حتی در مجالسی مثل مجالس ششم و دهم، با اقلیت قابل توجه اصلاح‌طلب، باز هم اصولگرایان اکثریت صندلی‌های پارلمان را به خود اختصاص داده‌اند، این اطمینان خاطر در جریان اصولگرا ایجاد شده است که احتمال در اختیار داشتن بهارستان همواره بیشتر است و نظام پارلمانی می‌تواند کاری کند که اختیار دولت را نیز به آسانی در دست بگیرند و ریاست جمهوری با رأی مستقیم مردم، تنها به یک سمت نمادین تبدیل شود.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرپیچی تلویزیون از قانون» به بررسی جنجال‌ها بر سر صدور مجوز برای آثار شبکه نمایش خانگی پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد منازعه میان مسؤولان صدا و سیما با سازمان سینمایی بر سر زعامت و عهده‌داری مسؤولیت شبکه نمایش خانگی وارد فاز جدیدی شده و نقطه پایانی بر این غائله نمی‌توان متصور شد، هرچه زمان هم می‌گذرد گویا پیچیدگی‌های این ماجرا بیشتر می‌شود و درگیری میان این دو نهاد شاخ و برگ و ابعاد جدیدی پیدا می‌کند. بخش شگفت ماجرا هم آنجاست که عهده‌دار بسیاری از مناصب‌های دولتی سینما، اهالی تلویزیون و مدیرانش هستند. باز در عمل می‌بینیم که سازمان عریض و طویل صداوسیما دست از تقابل با وزارت ارشاد و مشخصاً سازمان سینمایی بر نمی‌دارد و بر عهده‌داری مسؤولیت شبکه نمایش خانگی لجاجت می‌ورزد.

با اینکه محمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی تاکید کرده که بر اساس متون صریح قانونی مصوب نهادهای قانونگذار «صدور مجوز تولید و نمایش هرگونه محتوای سمعی و بصری» اعم از فیزیکی و مجازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و به این نکته هم اشاره کرد اگر خود صداوسیما بخواهد اثری را تولید کند که در سیما پخش نشود باید از ارشاد مجوز بگیرد و حتی جامعه و اصناف سینمایی از صحبت‌های صریح محمد مهدی طباطبایی نژاد حمایت کردند و بعضی از آنها به صورت علنی در مصاحبه‌های‌شان ذکر کردند که حاضر به همکاری با تلویزیون نیستند یا فرشته طائرپور در یادداشتی با عنوان از سر درد و دادخواهی از محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی درخواست کرد سینمای ایران را از دست اقدامات غیرقانونی رسانه ملی نجات دهد و برای برخورد با بی‌قانونی‌ها، بدحسابی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و انحصارطلبی‌های تحمیلی این سازمان، تدبیری در قوه مقننه بیندیشید؛ انگار گوش شنوایی در این زمینه وجود ندارد یا اینکه مسؤولان صدا و سیما تعمدا نمی‌خواهند به این صحبت‌ها توجه نشان دهند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جنگ جاسوسی برای واکسن» نوشت: روزنامه نیویورک‌تایمز از نبرد جاسوسی و اطلاعاتی غول‌های بزرگ جهان برای دسترسی به اطلاعات مرتبط با واکسن کرونا خبر داد. درواقع هر سرویس جاسوسی مهم در دنیا تلاش می‌کند تا دریابد دیگری در حال انجام چه کاری است. این اقدامات در عمل موجب شده است که سازمان‌های جاسوسی در یک بازی بزرگ رودرروی هم قرار گیرند. گزارش این روزنامه آمریکایی نشان می‌دهد اخیراً تلاش‌های متعددی از جانب چین برای دسترسی به تحقیقات دانشگاه کارولینای شمالی انجام شده است، در همین حال مقام‌های اطلاعاتی ناتو نیز در حال ردیابی اقدامات کرملین برای ربودن پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه واکسن کرونا هستند. مقام‌های اطلاعاتی علت تمرکز سازمان‌های جاسوسی بر دانشگاه‌ها را به این دلیل می‌دانند که محافظت از داده‌های محافل آکادمیک نسبت به شرکت‌های دارویی ضعیف‌تر است. از همین رو دانشگاه‌ها مرتباً از سوی نهادهای امنیتی آمریکا هشدارهای تهدید دریافت می‌کنند. با این حال جاسوسان خارجی تاکنون اطلاعات کمی از شرکت‌های بیوتکنولوژی آمریکایی به‌دست آورده‌اند.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ترامپ رئیس‌جمهور صربستان را تحقیر کرد» به بررسی دیدار رئیس جمهور آمریکا و صربستان پرداخت و نوشت: صربستان که عضو اتحادیه اروپا نیست، و متحد روسیه و چین محسوب می‌شود، تاکنون از شناسایی کشور مستقل کوزوو خودداری کرده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ماه‌های گذشته با هدف پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری و دستاورد سازی در حوزه سیاست خارجی، تلاش‌هایی برای نزدیک کردن این دو کشور به یکدیگر کرده بود. سرانجام توافق عادی سازی روابط این دو کشور در حوزه اقتصادی به سال‌ها مناقشه پایان داد. «عبدالله هوتی» نخست‌وزیر کوزوو و «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان این توافق اقتصادی را امضا کردند. اما در کنار این توافق اقتصادی توافقاتی نیز درمورد رژیم صهیونیستی به امضا رسید تا شاید به رئیس‌جمهور نامحبوب آمریکا برای پیروزی در انتخابات پیش رو کمکی کرده باشد. رئیس جمهور آمریکا روز جمعه ۱۴ شهریور اعلام کرده بود صربستان متعهد شده سفارت خود در فلسطین اشغالی را به اورشلیم منتقل کند و همین‌طور جمهوری کوزوو و رژیم صهیونیستی نیز برای برقراری مناسبات میان خود به توافق رسیده‌اند. تغییر در مناسبات رژیم صهیونیستی با صربستان و کوزوو سه هفته پس از اعلامیه رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص توافق امارات و رژیم صهیونیستی برای عادی‌سازی رابطه به دست آمده است. اما دیدار رئیس‌جمهور آمریکا با «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان در کاخ سفید باحاشیه‌های معنا داری همراه شد که بازتاب زیادی در فضای مجازی و رسانه‌های دنیا داشت. فعالان شبکه‌های اجتماعی تصاویر و ویدیوهایی را از جریان سفر الکساندر ووچیچ، به آمریکا و دیدار وی با دونالد ترامپ، منتشر کردند که در شبکه‌های اجتماعی جنجال زیادی بر پا کرده است.

یکی از این تصاویر که بسیاری از رسانه‌ها مانند ایسنا، مهر، باشگاه خبرنگاران جوان و المیادین آن را منتشر کرده‌اند نشان می‌دهد که ترامپ همتای صربستانی خود را مانند یک دانش‌آموز در مقابل میزش نشانده! اقدامی که بسیاری آن را نشان دهنده خوی واقعی آمریکا در برخورد حتی با دوستانش تعبیر کردند.

کد خبر 442877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.