پروژه صحرای پرتمان به کمیسیون تلفیق شورای شهر اصفهان رسید

کلیات طرح جدید پروژه صحرای پرتمان پس از بررسی در کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی، رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه این کمیسیون که با موضوع بررسی اقدامات شده پروژه پرتمان در منطقه هشت برگزار شد، اظهار کرد: تشکیل کمیته عالی پروژه پرتمان، مشخص شدن مدیر پروژه، شناسایی املاک دارای اسناد قولنامه عادی، مشاع و سند شش‌دانگ در این محدوده، شناسایی بخش‌هایی که در آن ساخت و ساز شده، مشخص شدن اراضی تملک شده توسط شهرداری منطقه، پیش‌بینی اعتبار لازم جهت تملک برخی از املاک موجود و پهنه طرح تفصیلی مناسب پهنه پرتمان بررسی خواهد شد.

وی تاکید کرد: نباید در برنامه‌ریزی‌ها از ظرفیت پارک‌ها غفلت کنیم، هزینه نگهداری آنها بسیار بالاست بنابراین اگر ساماندهی پارک‌ها که بخشی از پروژه ۲۷ هکتاری پرتمان است به بخش خصوصی واگذار شود، مقرون به صرفه خواهد بود.

کوروش خسروی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، در این جلسه با تاکید بر ظرفیت بالای احداث گلخانه‌های با کیفیت در شهر اصفهان، اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود در این پروژه در بخش ۲۷ هکتاری اجازه ورود سرمایه‌گذار برای احداث گلخانه‌های شهری بزرگ داده شود.

وی ادامه داد: در شهر اصفهان هنوز هیچ پهنه‌ای را با عنوان محل احداث باغ ویلا نداریم که پیش‌بینی موضوع باغ ویلا در این پروژه یا پروژه‌های مشابه بسیار مناسب خواهد بود.

علیرضا نصراصفهانی، نیز در این جلسه اظهار کرد: موضوع مهمی که اخیراً در مجامع مطرح است، لزوم مدیریت جسورانه در برخی از پروژه‌هاست. پروژه پرتمان یکی از پروژه‌هایی است که نوع ورود مدیریت شهری و تأمین منابع مالی آن باید مشخص شود. اجرای این پروژه سال‌های زیادی بلاتکلیف بوده و ورود جدی مدیریت شهری به این موضوع جهت حل مشکلات مردم و منطقه بسیار قابل تحسین است.

در ادامه محمد کیهانی، مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان، گفت: در زمان قبول مسئولیت مدیریت منطقه، تاکید و دستور صریح شهردار اصفهان بر تعیین تکلیف پهنه پرتمان طی یکسال بود که با هماهنگی و پیگیری کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی جلسات متعددی با حضور معاون، مدیران کل و کارشناسان شهرسازی و معماری شهرداری برگزار شد که خروجی آن جلسات ارائه طرحی جدید برای پهنه پرتمان شد که امیدواریم پس از تأیید کمیسیون و نهایتاً اعضای شورای شهر پس از طی مراحل قانونی وضعیت آن مشخص شود.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف شهرداری در پهنه پرتمان فراهم آوردن محیطی سالم، با نشاط و زیست پذیر برای شهروندان است و تا وقتی تکلیف این پهنه‌ها مشخص نشود عملاً به اهداف خود نرسیده‌ایم.

مدیر منطقه هشت شهرداری اصفهان وضعیت پرتمان را شایسته مردم منطقه هشت ندانست و از متولیان امر تقاضا کرد با دیدی مثبت و همه جانبه و رعایت همه مصالح جمعی شهرداری منطقه را یاری دهند تا بتوان وضعیت آن را سامان بخشید.

سیداحمد حسینی‌نیا، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در این جلسه اظهار کرد: برداشت‌ها و کنترل‌ها پس از بازدید میدانی و هوایی از صحرای پرتمان انجام شد و طرح تفصیلی سبکی برای این پهنه بر اساس رویکردهای طراحی شهری و نگاه ویژه به وضع مردم منطقه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: حل مسئله پراکنده‌رویی و بلاتکلیفی اراضی در این پهنه دیده شده است؛ همچنین سال‌های قبل برای برخی از مالکین در این پهنه پروانه ساختمانی صادر شده و موجب به وجود آمدن حقوق مکتسبه‌ای شده است. برخی از ساخت‌وسازهای غیرقانونی نیز انجام شده و سپس به کمیسیون ماده صد ارسال شده است که البته تمام این موارد در این طرح پیشنهاد و منظور شده است.

حسینی‌نیا در رابطه با اجرای طرح باغ ویلا در صحرای پرتمان، افزود: این طرح بر اساس استانداردهای شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیسیون ماده پنج پیش‌بینی شده است؛ در فضای سبز این طرح امکان بارگذاری مرتبط با فضای سبز تا ۱۰ درصد وجود دارد.

شهرام رئیسی مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در این جلسه اظهار کرد: طرح قبلی ارائه شده توسط مشاور برای صحرای پرتمان قابلیت اجرایی نداشت اما طرح جدید قابل اجراست زیرا امکان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در این طرح وجود دارد و در جلسات تشکیل شده در این خصوص نیز فعالان بخش خصوصی برای مشارکت در اجرای پروژه‌های شهرداری اعلام آمادگی کرده‌اند.

کد خبر 442875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.