کدورت شیشه مات؛ عارضه جدید بیماری کرونا

کدورت شیشه مات می‌ تواند در اثر ضخیم شدن بینابینی ریه‌ها یا روی هم قرار گرفتن بخشی از کیسه‌های هوایی ریه‌ها ایجاد شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، افراد کرونایی بدون علامت بروز تب، سرفه، تنگی نفس، اسهال، مشکلات پوستی و از بین رفتن حس بویایی و چشایی را تجربه نمی‌کنند. اگر چه این افراد به علائم خاصی مبتلا نمی‌شوند، اما بدون اینکه متوجه شوند بدن آن‌ها تحت تأثیر تبعات این بیماری قرار می‌گیرد. گروهی از محققان قلب و ریه بیماران کرونایی بدون علامت را بررسی کردند و متوجه علائمی در آن‌ها شدند.

در سی تی اسکن این افراد یک ناحیه سفید مه آلود در بافت ریه یافت شد که به آن "کدورت شیشه مات" (Ground glass opacities) گفته می‌شود و می‌تواند در اثر ضخیم شدن بینابینی ریه‌ها یا روی هم قرار گرفتن بخشی از کیسه‌های هوایی ریه‌ها ایجاد شود. این عارضه در بین افراد مبتلا به نوع شدید بیماری کرونا نیز مشاهده شده است. نتایج چهار مطالعه متفاوت که افراد کرونایی بدون علامت را مورد بررسی قرار داده است، نشان می‌دهد که در سی تی اسکن ریه نیمی از افراد کدورت شیشه مات مشاهده شده است.

هنوز مشخص نشده که این تغییرات در بافت ریه بیماران بدون علامت به چه معناست و آیا این عارضه تداوم خواهد داشت یا پس از نابود شدن ویروس در بدن به سادگی بهبود پیدا می‌کند. نتایج دو مطالعه انجام شده روی کودکان کرونایی بدون علامت در ووهان چین نیز نتایج مشابهی را نشان داده است. محققان متوجه شدند که ریه این کودکان بدون اینکه متوجه شوند دچار آسیب شده است و مشخص نیست که آیا این مزمن خواهد بود یا بهبود می‌یابد.

گروهی دیگر از محققان نیز به منظور بررسی تأثیرات بلند مدت بیماری کرونا بر قلب، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف قلب ۱۰۰ فرد بهبود یافته از بیماری کرونا را اسکن کردند؛ ۱۸ نفر از این افراد هیچ علائم خاصی را تجربه نکردند. نتایج بررسی‌های شده نشان داد که ۷۸ نفر از افراد شرکت کننده در مطالعه به علائمی ناشی از آسیب قلبی مانند افزایش سطح "تروپونین" (پروتئین‌های موجود در فیبرهای عضلانی، اسکلتی و قلب) و آزاد شدن پروتئین توسط ماهیچه قلب مبتلا شدند.

همه بیماران بدون علامت نشانه‌هایی از آسیب قلبی را تجربه نکردند، اما تعداد قابل توجهی از آن‌ها دچار التهاب شدند. علاوه بر این بسیاری از افراد بهبود یافته از بیماری کرونا بسیار سریع خسته می‌شدند و نمی‌توانستند به خوبی ورزش کنند.

کد خبر 442869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.