۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۴
زوال عقل؛ عامل ناشناخته مرگ افراد

نتایج بررسی‌های شده توسط محققان نشان می‌دهد که زوال عقلی، کمتر از میزان تخمین زده شده به عنوان یکی از دلایل مرگ و میر افراد در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از پژوهشگران به منظور بررسی ارتباط بین زوال عقلی و میزان مرگ و میر افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف داده‌های سلامت هفت هزار و ۳۴۲ فرد که ۶۰.۳ درصد از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند ارزیابی کردند؛ میانگین سن این افراد بین ۷۰ تا ۹۹ سال بود.

اطلاعات پزشکی مربوط به این افراد یک بار در سال ۲۰۰۰ و سپس در سال ۲۰۰۹ جمع آوری شد تا مشخص شود چه تعداد از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. محققان عواملی مانند مکان زندگی، شرایط سلامتی، سن، جنسیت، نژاد، قومیت و سطح تحصیلات این افراد را در نظر گرفتند. پژوهشگران به این موضوع نیز اشاره کردند که در سال ۲۰۰۹ تقریباً ۵.۶ میلیون بزرگسال آمریکایی مبتلا به بیماری آلزایمر و زوال عقلی مرتبط با آن (ADRD) که بیش از ۶۵ سال سن داشتند جان خود را از دست دادند.

محققان با بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که به طور کلی ۱۳.۶ درصد مرگ و میر افراد شرکت کننده در مطالعه به دلیل بیماری آلزایمر و زوال عقلی مرتبط با آن (ADRD) بوده است، در حالی که فقط در پنج درصد گواهی‌های فوت ذکر شده که علت مرگ این افراد زوال عقلی بوده است؛ یعنی ۲.۷ برابر کمتر از میزانی بوده که تخمین زده شده است. نتایج مطالعاتی از این قبیل بر اهمیت پیشگیری از ابتلا به زوال عقلی و درمان آن تاکید می‌کند.

یک تیم تحقیقاتی دیگر چند دلیل توجه نکردن پزشکان به زوال عقلی را به عنوان علت مرگ و میر ذکر کرده‌اند. به عنوان مثال در صورتی که فرد علاوه بر زوال عقلی به بیماری‌های دیگر نیز مبتلا باشد، معمولاً زوال عقلی به عنوان علت اصلی مرگ فرد در نظر گرفته نمی‌شود. ممکن است فرد مبتلا به اختلال شناختی قادر نباشد علائمی را که منجر به تشخیص زوال عقلی می‌شود گزارش دهد. همچنین احتمال دارد فردی که گواهی فوت را صادر می‌کند در مورد زوال عقلی فرد بی اطلاع باشد.

نتایج این مطالعه در مجله JAMA Neurology منتشر شده است.

کد خبر 442868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.