مواجهه روحانی و قالیباف در بهارستان

فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا در بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

رئیس‌جمهور به مجلس نمی‌رود؟

روحانی پایش را در مجلسی که قالیباف رئیس باشد، نمی‌گذارد؛ مگر همان یک بار در ابتدا برای خوشامدگویی که قالیباف هنوز بر صندلی ریاست ننشسته بود. از آن سو مجلس هم گفته می‌خواهد نظارتش را بر دولت افزون کند؛ اما تأکید دارد که اسمش را مچ‌گیری نگذارند. به نظر می‌رسد که مجلس یازدهم و دولت روحانی در ۱۰ ماه پایانی دولت رابطه‌ای کج دار و مریز را طی کنند. این در حالی است که روحانی در همان زمان آغاز به کار مجلس گفته بود که انتظارش از این رابطه در سال آخر دولت و سال نخست مجلس، همکاری و پیوند است؛ اتفاقی که رخ نداد و مجلس با کشاندن یک‌به‌یک وزرا به مجلس و گشودن توپخانه خود به سمت‌شان و حتی تهدید به طرح سوال و استیضاح روحانی، رویه‌ای دیگر را در پیش گرفت. سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس با اشاره به جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی صمت گفته که آقای روحانی در نشست رأی اعتماد به وزیر صمت حضور پیدا نمی‌کند؛ بنابراین تنها موافقان و مخالفان صحبت خواهند کرد. این برای دومین بار است که روحانی در جلسه‌ای که اصولاً باید حضور داشته باشد، غیبت دارد.

از زمان تشکیل مجلس یازدهم روحانی در جمع اصولگرایان پارلمان حاضر نشده است. بحث طرح سوال و استیضاحش هم مطرح شده بود که ملغا شد؛ در غیر این صورت او مجبور به حضور در جمع اصولگرایان بود. بار قبل که در جلسه رأی اعتماد پیشنهادی وزیر صمت روحانی غیبت کرد، برخی نمایندگان این غیبت را توهین به مجلس قلمداد کردند. علیرضا سلیمی، نماینده محلات، در تذکری از حضور نداشتن حسن روحانی در جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی صمت انتقاد کرد و آن را توهین به مجلس دانسته بود. محمدباقر قالیباف همان وقت گفت که آقای امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، امروز گفتند و نامه‌ای هم از سوی دفتر ریاست جمهوری به مجلس ارسال شد که لازم بود به آن اشاره کنم و آن اینکه آقای روحانی استعلامی از ستاد ملی کرونا داشتند و این ستاد حضور ایشان در مجلس را به مصلحت ندانستند. همان زمان برخی گمانه‌ها حاکی از این بود که رأی‌نیاوردن وزیر پیشنهادی صمت می‌تواند یکی از دلایلش حضور نداشتن روحانی در مجلس باشد.

اصولگرایان با کدام کاندیدا وارد انتخابات ۱۴۰۰ می‌شوند؟

مهدی چمران، نایب رئیس جمنا، در واکنش به اینکه حضور افراد مختلف از جریان اصولگرا در انتخابات ۱۴۰۰ تا چه اندازه می‌تواند وحدت این جریان سیاسی را به چالش بکشد؟ گفت: در آغاز دوره عده‌ای کاندیدا می‌شوند چرا که از اول نمی‌شود همه با هم یکی شوند، قاعدتاً تعدادی خود را آماده می‌کنند، باید با این تعداد جلو رفت تا ان‌شاءالله به وحدت رسید.

این چهره اصولگرا افزود: فعلاً مشخص نیست چه کسی قرار است بیاید و به این ترتیب نیست به کسی گفته شود در انتخابات کاندیدا شود و به دیگری بگویند، کاندیدا نشود، همه آزاد هستند و می‌توانند خود را کاندیدا کنند که در نهایت از طریق سازوکاری بشود به وحدت رسید.

چمران در واکنش به اینکه حضور چهره‌های مختلف از جریان اصولگرا در انتخابات نشان دهنده چالش وحدت در این جریان نیست، اظهار کرد: در ابتدا عده‌ای نام نویسی می‌کنند که اتفاقاً تعداد بالایی را شامل می‌شوند، همچنان که در دوره‌های گذشته حدود ۲۶ نفر از شخصیت‌های صاحب نام کاندیدا شدند که از میان آنها به یک نفر، رسیدند. بنابراین این دوره هم به همین صورت خواهد بود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش: توانایی کمک به کشورهای دوست در حوزه قطعه سازی را داریم

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز یکشنبه در مراسم کلنگ‌زنی نمایشگاه دائمی دفاع مقدس در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به تأکیدات فرمانده معظم کل قوا نگاه ما به نهضت قطعه‌سازی به عنوان یک مساله بسیار مهم مانند نهضت الهی است.

فرمانده نیروی زمینی ارتش افزود: امروز چرخه دفاعی را بر اساس ۲۳ رسته مورد نیاز نیروی زمینی تبیین کردیم و توانستیم در حوزه قطعه‌سازی به خودکفایی برسیم و امروز در چرخه دفاع زمینی محتاج بیگانگان نیستیم. نیروی زمینی توانمندی و توانایی لازم را دارد که در حوزه قطعه‌سازی بنابر اراده فرمانده معظم کل قوا به کشورهای دوست کمک کند.

وی درباره روند برگزاری رزمایش‌های نیروی زمینی ارتش گفت: نیروی زمینی هر سال رزمایش‌های مشترک و تخصصی را جهت ارتقای آمادگی نیروهای خود برگزار می‌کند که در این رزمایش‌ها تاکتیک‌های خاص و سلاح‌های ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش، در ادامه به حضور این نیرو، در مرزهای شرق کشور اشاره کرد و افزود: نیروی زمینی در مرزهای غرب و جنوب غرب مستقر بود و از سال گذشته در شمال شرق و شرق نیز مستقر شده، به همین دلیل نیازمند بودیم پادگان‌هایی که قابلیت تاکتیکی ویژه داشته دارند را احداث کنیم تا بتوانیم به خوبی از مرزها دفاع کنیم.

احضار دو وزیر به مجلس شورای اسلامی

سیدمحسن دهنوی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۶ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی، موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد. سوال ملی رسول فرخی میکال از وزیر آموزش و پرورش در خصوص علت عملکرد نامناسب وزارت آموزش و پرورش بر حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش و مدیریت. سوال ملی علی کریمی فیروز جایی نماینده مردم بابل از وزیر آموزش و پرورش در خصوص تعلل وزارت آموزش و پرورش در اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان.

سوال ملی حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر، میمه و برخوار از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص عدم توسعه زیرساخت‌های خدمات الکترونیکی در مناطق محروم در حوزه‌های سلامت، آموزش، کشاورزی و بانکداری.

گلایه‌های معنادار مشاور نظامی رهبر انقلاب: تا کجا می‌شود بخشی از جامعه را با توزیع غذای گرم و پخش پول اداره کرد؟

سردار حسین دهقان مشاور مقام معظم رهبری در امور صنایع دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح در این سفر با آیت الله احمد مروی تولیت آستان قدس رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی امام جمعه شهر مشهد و نماینده ولایت فقیه در خراسان رضوی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی همچنین در دیدار با علیرضا رزم‌حسینی استاندار خراسان رضوی در جریان برنامه‌ها و فعالیت‌های بخش‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استان خراسان رضوی قرار گرفت. حضور در خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی و گفت‌وگو با صنعت‌گران فعال و اعضای هیئت‌مدیره این خانه و بازدید از برخی صنایع فعال در شهرک صنعتی طوس از دیگر برنامه‌های مشاور مقام معظم رهبری در این سفر بود.

مشاور مقام معظم رهبری در جمع فعالان صنعتی خراسان رضوی گفت: باید اجازه دهیم سرمایه‌گذار و تولیدکننده افق‌های روشنی برای خود ترسیم کنند؛ حوزه فعالیت اقتصادی را باید با ثبات، امنیت ببخشیم و به همه شئون تولید از قبیل کارگر، کشاورز، صنعت‌گر، تولیدکننده، سرمایه گذار و … توجه کنیم.

دهقان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: خیلی از تولیدکننده‌ها عاشقانه کار می‌کنند، حاضرند سر به سر کار کنند و حتی در مقاطعی زیان هم ببینند اما چرخه تولید بچرخد. متأسفانه با تولیدکننده کاری می‌کنیم که پشیمان شود. تولید در کشور غریب است. در کشور ما از اول بازار فعال بوده است و بازار هم روی تجارت فعال است. دولت هم که به نفت استوار است با این مکانیزم همیشه در حالت اضطرار بوده‌ایم. هر روز ما نباید روز مبادا باشد. اگر کشور به سمت تولید برود و تولیدکننده سرمایه باشد، تولید ارزش می‌شود و این ارزش خود مسبب ایجاد اراده، عزم و قدرت است.

کد خبر 442861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.