هر آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم

حوادث ناشی از سوختگی منجر به ایجاد صدمات جدی و مرگ زودرس است و برخی عامل معلولیت‌های شدید هستند. هزینه درمان و مراقبت‌های مصدومین آن در بیمارستان‌ها بسیار بالاست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سوختگی به عنوان یکی از دردناک‌ترین حوادث منجر به ایجاد صدمات جدی و مرگ زودرس می‌شود و تأثیر منفی زیادی بر کیفیت زندگی مصدومان آن دارد که از آن می‌توان به عنوان یکی از پر عارضه‌ترین بیماری‌ها نام برد، چرا که این بیماران نیازمند جراحی‌های متعدد، بستری‌های طولانی، صرف هزینه‌های بالای درمان و البته حمایت روحی و روانی طولانی مدت هستند به همین دلیل باید تلاش کرد موضوع پیشگیری از سوختگی را بیش از گذشته به مردم آموزش داد تا از سطح بروز این حوادث و سوختگی ناشی از آن در جامعه کاسته شود.

نظر به اهمیت بالای این موارد گروهی از پرستاران و پزشکان بیمارستان امام موسی کاظم (ع) که تنها بیمارستان تخصصی سوانح سوختگی در استان اصفهان است با توجه به اینکه سال‌ها در ارتباط با بیماران ناشی از سوختگی و مسائل آن‌ها بودند تصمیم به تألیف و نشر کتابی با نام "هر آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم" گرفتند. سید عبدالله احمدی، اعظم صمدی و فریدون عابدی سه نفر از پرستاران و پزشکان بیمارستان امام موسی کاظم (ع) هستند که اقدام به تألیف این کتاب کردند.

سوانح سوختگی جبران ناپذیر است

اعظم صمدی یکی از نویسندگان کتاب " آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم" در خصوص آموزه‌های این کتاب به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: بیماران سوختگی از آن دسته بیمارانی نیستند که شما در هر بیمارستانی با آنها مواجه شوید و برخورد با بیمارانی که خواسته یا ناخواسته دچار سوختگی‌های بعضاً عمیق و جبران ناپذیر شده‌اند ما را بر آن داشت تا اقداماتی در خصوص پیشگیری از بروز سوختگی انجام دهیم.

وی ادامه می‌دهد: راهی که برای پیشگیری از سوختگی به ذهن ما رسید این بود که با تألیف این کتاب بتوانیم به مردم بحث پیچیده و ناآشنای درمان سوختگی را اطلاع رسانی کنیم، چرا که مردم هنوز نحوه برخورد درست با این بیماری را نمی‌دانند و شاید از این طریق بتوانیم بخشی از راه‌های پیشگیری، مواجهه و درمان سوختگی را آموزش دهیم.

صمدی ادامه می‌دهد: لزوم این اطلاع رسانی باعث شد ما به سمت تألیف یک کتاب به زبان ساده و مردمی حرکت کنیم تا بتوان از این طریق عوارض جبران ناپذیر سوختگی را بیان کنیم که این کتاب در بخش‌های مختلف در همین راستا تلاش می‌کند.

ناآشنایی با پوست مقابله با سوختگی را سخت می‌کند

وی اضافه می‌کند: در فصل اول این کتاب خواننده با پوست که یکی از اعضای کم توجه بدن انسان است بیشتر آشنا می‌شود زیرا سوختگی وسیع، عمیق و یا حتی محدود بیش از همه پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ناآشنایی افراد با این بخش از بدن توانایی مقابله با عوارض سوختگی را از آنها می‌گیرد.

صمدی در خصوص هدف نهایی از تألیف کتاب "آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم" می‌گوید: در این کتاب تلاش کردیم بعد از اینکه خواننده با پوست و انواع سوختگی آشنا می‌شود بتواند از بروز آن پیشگیری کند و در واقع ترویج پیشگیری هدف اصلی تألیف این کتاب است.

مهمترین اصل پیشگیری از سوختگی است

وی اظهار می‌کند: آتش نشانی اصولی برای جلوگیری از حوادث آتش سوزی در ساختمان‌ها و اماکن مختلف لحاظ می‌کند و مطمئناً در تألیف این کتاب از اصول و راه‌های پیشگیری از آتش سوزی در اماکن که بیشتر آن بر دوش آتش نشانی است استفاده شده است.

این متخصص سوختگی در خصوص جامعه هدف این کتاب می‌گوید: نمی‌توانیم بگوییم سوختگی برای شخص یا قشر خاصی است زیرا ممکن است هر شخص و در هر لحظه به صورت کاملاً غیرارادی در موقعیت خطر قرار بگیرد پس مطالعه تالیفات این کتاب به عامه مردم توصیه می‌شود.

وی تصریح می‌کند: مطالب این کتاب در عین علمی و تخصصی بودن که از منابع معتبر اخذ شده و روان نوشته شده است که بتوان خواندن آن را به مردم عادی تا اساتید دانشگاهی در حوزه‌های پزشکی و غیرپزشکی توصیه کرد.

صمدی با بیان اینکه تیراژ اول این کتاب هزار نسخه بوده است، تصریح کرد: فعلاً این کتاب بین کسانی که در جریان نگارش آن بوده‌اند توزیع شده و مورد استقبال قرار گرفته است، ولی هدف ما با توجه به اهمیت پیشگیری از حوادث، توزیع رایگان این کتاب با کمک خیرین در سراسر نقاط کشور است.

استان‌های مرزی و جنوبی مناطق پرخطر سوختگی

وی می‌گوید: این کتاب با کمک خیرین قرار است بیشتر در استان‌های مرزی از جمله استان کرمانشاه و کردستان و استان‌های حادثه خیز جنوبی توزیع شود، همچنین مطالعه این کتاب بیش از همه به بانوان خانه دار به عنوان ستون خانواده و مهمترین افرادی که می‌توانند در کاهش بروز سوختگی نقش داشته باشند توصیه می‌شود.

این متخصص سوختگی تصریح می‌کند: با همکاری انتشارات کتاب توزیع آن در کشور با تخفیف بالایی انجام می‌شود و نویسندگان کتاب نیز با توجه به نیت خیر خود هیچ‌گونه حق تألیفی دریافت نکرده‌اند.

اطلاعات مردم نسبت به پیشگیری سوختگی پایین است

همچنین سید عبدالله احمدی یکی دیگر از نویسندگان این کتاب به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: به طور کلی اطلاعات مردم در خصوص پیشگیری از سوختگی و مواجهه با آن بسیار پایین است، بنابراین همیشه دغدغه ما این بود که بتوانیم با تلاش‌های خود سوختگی را با زبانی ساده به مردم توضیح دهیم.

وی اضافه می‌کند: پیشگیری از سوختگی، آشنایی با ارگان‌های یاری‌رسان در حوزه سوختگی، آشنایی با بیمارستان‌های این حوزه در ایران، اقدامات مؤثر در زمان سوختگی و نحوه کمک به فرد آسیب دیده از سوختگی از جمله موضوعاتی است که در کتاب "آنچه در مورد سوختگی باید بدانیم" به آن پرداخته شده است.

این متخصص سوختگی ادامه می‌دهد: برای ایجاد درک بهتر از شرایط سوختگی در این کتاب برخی از سناریوهای مختلف بینی شده است و ۱۵ موقعیتی که در آن بیشتر مباحث سوختگی رخ می‌دهد به همراه اقدامات مؤثر در این زمان اطلاع رسانی و آموزش داده شده است.

وی تصریح می‌کند: این کتاب کمک شایانی به اقشار در معرض خطر از نظر اطلاعات اجتماعی می‌کند زیرا می‌تواند با ایجاد موقعیت‌های ذهنی مواجهه با سوختگی افراد را بیش از پیش با این نوع حوادث و عوارض و پیشگیری‌های آن آشنا کند.

سود برخی در وجود بیماری مردم است

احمدی می‌گوید: سود برخی در آسیب و زیان و بیماری مردم است و در تألیف این کتاب نیز افراد زیادی مقابل ما ایستادند اما حتی اگر جلوی توزیع نسخه چاپی کتاب گرفته شود نسخه اینترنتی آن در راستای پیشگیری از سوانح سوختگی توزیع می‌شود.

کد خبر 442851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.