۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸
استفاده هوشمندانه از فضاهای سبز

شیوه‌های هوشمندانه استفاده از فضاهای سبز نظیر پارک‌ها، معابر و زمین‌های خالی برای بازسازی شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که کرتارو، شهری در مکزیک توانسته در این زمینه موفق عمل کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آوردهای فضاهای سبز شهری می‌تواند به طور چشمگیری در پیوند انسان با طبیعت مؤثر واقع شود و به حفظ محیط زیست بینجامد. فواید بام‌باغ‌های نیویورک، شیکاگو، آمستردام و سنگاپور برای تمام مردم جهان شناخته شده است و مقامات رسمی میلان ایتالیا در تلاشند مرکز مالی شهر را به این طریق احیا کنند و به سرمایه‌گذاری‌های کلان در فضاهای سبز شهری بپردازند. اما تنها جوامع توسعه یافته از این رویکرد جدید توسعه فضاهای شهری بهره نگرفته‌اند؛ برنامه‌ریزان شهرهای مکزیکی نیز توانایی خود در توسعه فضاهای سبز شهری را به خوبی نشان داده‌اند و می‌توانند به عنوان الگوهایی برای کشورهای در حال توسعه عمل کنند.

کرتارو یکی از مهم‌ترین مراکز شهری نوظهور مکزیک است که در ۲۰۰ کیلومتری شمال یکی از بزرگترین مناطق شهری در جهان قرار دارد و بخشی از یک قطب مهم صنعتی آمریکای لاتین بشمار می‌رود. این شهر در شهرک‌های صنعتی متعدد و یک منطقه فضایی در حال احداث که مستقیم به فرودگاه محلی متصل می‌شود محاصره شده است. گسترش فضاهای شهری به اندازه‌ای است که پیش‌بینی می‌شود به زودی چهار شهر اطراف در کنار هم یک کلانشهر را به وجود آورد.

اگرچه پارک‌های عمومی و مناطق تفریحی تمام پیرامون شهر کرتارو را در بر گرفته است، با این حال شهر به سمت کمربندهای سبز اطراف امتداد یافته و فضایی برای توسعه بیشتر بر جای نگذاشته است. توسعه‌های جدید شهری از هر سو به سمت فضاهای خارج شهر گسترش یافته و همه‌جا را مملو از سازه‌های بتنی کرده است. این رویداد تنها از زیبایی ظاهری کرتارو نکاسته است؛ پروژه‌های شهرداری زمین‌های روستایی را برای ساخت خانه و مراکز تجاری به زمین شهری تبدیل کرده اما در اغلب موارد بهروه‌وری باران را در مناطق شهری مورد توجه قرار نداده است. در چنین وضعیتی، امکان توسعه مراکز کوچکی به عنوان مزارع شهری برای تولید محصولات مورد نیاز مردم محل وجود ندارد و ساکنان باید مواد مصرفی خود را از سایر نقاط کشور تهیه کنند.

با وجود تمام اتفاقات نامطلوبی که تا کنون در کرتارو به وقوع پیوسته، اما در چند سال اخیر بسیاری از برنامه‌ریزان شهری در تلاش بوده‌اند نوآوری‌های مثبتی بکار گیرند و در راستای توسعه فضاهای سبز اقداماتی انجام دهند. به عنوان مثال در سراسر شهر باغ‌هایی ایجاد شده که کارکنان آن محصولات کشاورزی و میوه پرورش می‌دهند و مواد تولیدی خود را در اختیار فروشنده‌های محلی قرار می‌دهند تا ساکنان شهر را از مواد غذایی سالم و تازه برخوردار کنند. مزارع سبز شهر کرتارو در کنار تمام فواید خود برای شهر و شهروندان، باعث ایجاد شغل‌هایی دائمی برای افراد بیکار شده و به رونق اقتصادی شهر نیز کمک زیادی کرده است.

توسعه مزارع شهری از پتانسیل بالایی برخوردار است و به همین دلیل باید با برنامه‌ریزی دقیق صورت گیرد تا کارآمدتر عمل کند. به عنوان مثال، کشاورزان محلی باید مورد آموزش و حمایت مقامات ارشد قرار گیرند تا بتوانند از تکنولوژی برای تولید محصولات سالم‌تر و توزیع بهتر مواد غذایی خود استفاده کنند. جلوگیری از فعالیت دلالانی که بخش زیادی از منفعت حاصل از فروش محصولات کشاورزی را برای خود برمی‌دارند نیز برای افزایش رشد چرخه اقتصاد در شهرهای در حال توسعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. خوشبختانه ایجاد مزارع شهری در کرتارو، تا کنون فواید بسیاری برای آن داشته چرا که کشاورزان قبل از آغاز کار خود، به خوبی تحت آموزش قرار گرفته و توانسته‌اند در زمینه تولید محصولات سالم و عرضه آن‌ها به بازار بسیار موفق عمل کنند.

کد خبر 442798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.