هشت ادویه برای کاهش وزن خانم‌ها/ خواص درمانی چای و قهوه

خواص درمانی چای و قهوه برای سلامتی بدن، نحوه درمان پرخوری عصبی، چهار ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، نقش تغذیه در موفقیت تحصیلی دانش آموزان و هشت ادویه برای کاهش وزن خانم‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک کارشناس ارشد تغذیه، اظهار کرد: بولیمیا، یا پُر اشتهایی عصبی اختلالی است که فرد مبتلا رفتارهای مکرر در مصرف افراطی غذا و رفتارهای جبرانی برای کاهش وزن را تجربه می‌کند.

نسرین نسیمی، افزود: افراد مبتلا به پُر اشتهایی عصبی، اغلب وزن طبیعی دارند، اگر چه بعضی افراد ممکن است کمبود یا اضافه وزن جزئی داشته باشند. علت دقیق پرخوری عصبی مشخص نیست، اما طبق تحقیقات انجام شده به نظر می‌رسد عواملی همچون ژنتیک، سلامت عاطفی و انتظارات جامعه در بروز آن مؤثر باشد.

وی ادامه داد: پراشت‌هایی عصبی نسبت به بی اشتهایی عصبی اختلال شایع‌تری است. بر اساس گزارش‌ها، شیوع آن در بین بانوان جوان بین دو تا چهار درصد است و همچون بی اشتهایی عصبی، در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است، ولی سن شروع آن در دوره نوجوانی دیرتر از سن شروع بی اشتهایی عصبی است.

نسیمی در خصوص نحوه تشخیص این بیماری، تصریح کرد: از معیارهای تشخیصی می‌توان به مواردی مانند رفتارهای خوردن افراطی غذا و رفتار جبرانی به طور متوسط دست کم دو بار در هفته به مدت سه ماه، خوردن غذا هر دو ساعت یک بار به میزان زیادتر از حد معمول مصرفی، احساس ناتوانی در کنترل میزان و نوع غذای مصرفی و رفتارهای جبرانی نامناسب مثل استفراغ عمدی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه برای درمان این اختلال لازم است درمان روانشناختی و درمان تغذیه‌ای در کنار هم اجرا شود، گفت: در درمان روانشناسی ارزیابی ذهن و روانی تکامل، سابقه خانوادگی و سایکوپا تولوژی برای توسعه برنامه درمانی ضروری است. به گونه‌ای که تحقیقات نشان داده‌اند که در این افراد دارو درمانی (مثل تجویز داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج) کمتر از روان درمانی می‌تواند مؤثر باشد.

نسیمی در خصوص درمان تغذیه‌ای، گفت: در این درمان فرد باید برنامه رژیم غذایی برای حفظ وزن خود را از مشاور تغذیه دریافت کند و به طور منظم، وزن فرد پایش شود. البته رژیم‌های کم کالری احتمال دارد رفتارهای خوردن افراطی و پاکسازی را تشدید کند؛ بنابراین باید از این نوع رژیم‌ها پرهیز کرد.

کارشناس ارشد تغذیه، خاطرنشان کرد: در رژیم غذایی باید تنوع غذایی رعایت شود. همچنین مصرف مولتی ویتامین- مینرال نیز توصیه می‌شود، البته افراد در صورت داشتن یبوست باید از مصرف مکمل آهن پرهیز کنند.

هشت ادویه برای کاهش وزن خانم‌ها

اگر به دنبال یکی از روش‌های مطمئن و بدون خطر برای خوش اندامی هستید به به ادویه‌ها اعتماد کنید. این ادویه‌ها عبارتند از: دارچین یک ادویه، با طعم شیرین و قوی است. این ادویه به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و باعث تنظیم قند خون می‌شود. علاوه بر این، دارچین نقش مهمی در کاهش قند خون، کلسترول LDL و تری گلیسیرید بر عهده دارد. از عمده مزایای آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که دارچین برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند، مناسب است و می‌تواند متابولیسم گلوکز را افزایش دهد که به بهبود قند خون کمک می‌کند.

هل متابولیسم را افزایش می‌دهد و به نوبه خود به بدن کمک می‌کند تا چربی‌های بیشتری را بسوزاند. این ادویه مانع از تشکیل گازهایی که بلافاصله شکم شما را پر می‌کنند می‌شود. فلفل هندی هم به کاهش سطح چربی خون کمک می‌کند. فلفل سیاه را هرگز از برنامه غذایی خود کنار نگذارید. پیپرین همان چیزی است که به فلفل سیاه طعم خاصی می‌بخشد. یکی از ویژگی‌های آن، مهار ایجاد سلول‌های چربی است که به کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

زنجبیل دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که روده‌ها را تسکین می‌دهد و علاوه بر این مشخص شده که دارای ویژگی‌های مهار کننده اشتهای فعال است. زردچوبه به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند و باعث کاهش التهاب می‌شود. دانه‌های رازیانه نیز غنی از آنتی اکسیدان‌ها، فیبر غذایی، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند.

نقش تغذیه در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان

سو تغذیه، گرسنگی و کمبودهای تغذیه‌ای، از جمله کمبود ریز مغذی‌ها و الگوی غذایی ناسالم با موفقیت کمتر تحصیلی و بالعکس رژیم سالم و وضعیت تغذیه‌ای مطلوب با موفقیت بیشتر همراه بوده است. محمدرضا مازندریان کارشناس ارشد علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مطالعه‌ای را بر روی تعدادی از دانش آموزان شهر تهران انجام داده است. هدف این مطالعه تعیین رابطه وضعیت وزن و کیفیت دریافت غذایی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان سال آخر دبیرستان در شهر تهران است.

بنابراین این گزارش، این مطالعه مقطعی، بر روی ۳۰۹ دختر و ۳۱۷ پسر دانش آموز ۱۷ تا ۱۹ ساله از ۹ منطقه از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران انجام شد. از هر دانش آموزان، دو یادآمد خوراک ۲۴ ساعته از طریق مصاحبه توسط کارشناسان تغذیه آموزش دیده گرفته و همچنین وزن و قد دانش آموزان اندازه گیری و نمایه توده بدن برای تعیین وضعیت وزن محاسبه شد.

دانش آموزان بر اساس نمودار نمایه توده بدن برای سن سازمان جهانی بهداشت، به گروه‌های خیلی لاغر، لاغر و وزن طبیعی طبقه بندی شدند. عملکرد تحصیلی بر اساس نمرات کسب شده در امتحانات کشوری سال سوم دبیرستان ارزیابی شده است که بر اساس یافته‌ها، میانگین دریافت انرژی در دانش آموزان دختر ۱۸۰۰ و در پسرها ۲۸۰۰ کیلوکالری بود.

این گزارش حاکی از آن است که از نظر دریافت انرژی و درشت مغذی‌ها بین دختر و پسر تفاوت معنی دار دیده می‌شود. اما این تفاوت بین مناطق محل تحصیل به تفکیک جنس وجود نداشت. بین وضعیت وزن دانش آموزان دختر و پسر اختلاف معنی دار مشاهده شد. اما بین مناطق سه گانه در مورد وضعیت وزن در دخترها و در پسرها اختلاف معنی داری وجود نداشت.

درصد اضافه وزن در دختران و پسران تقریباً یکسان و حدود ۲۴ درصد بود، اما شیوع چاقی در پسرها دو برابر دخترها (حدود ۲۶ درصد) بود. بعد از تعدیل مخدوش گر ها، رابطه مستقیم ضعیفی بین شاخص کیفیت دریافت غذایی و عملکرد تحصیلی و همچنین رابطه معکوسی بین نمایه توده بدن و عملکرد تحصیلی هم دخترها و هم در پسرها مشاهده شد.

بر اساس نتایج این مطالعه رابطه‌ای معنی داری بین کیفیت رژیم غذایی با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان دبیرستانی مشاهده نشد و همچنین رابطه‌ای بین وضعیت وزن و عملکرد تحصیلی مشاهده نشد

خواص درمانی چای و قهوه برای سلامتی بدن

چای و قهوه دو نوشیدنی محبوب جهان هستند و هردوی آن‌ها به دلیل دارا بودن کافئین و آنتی اکسیدان از نوشیدنی‌های فرح بخش و انرژی‌زا به شمار می‌آیند. با این حال، بنا به دلایلی، قهوه اغلب برای سلامتی مضر تلقی می‌شود، در حالی که گفته می‌شود چای به خصوص چای سبز یک نوشیدنی بسیار مفید است. هرچند ما به طور معمول قهوه را یک نوشیدنی غنی از کافئین می‌دانیم، اما برگ‌های چای نیز حاوی مقادیر زیادی از این ماده هستند. کافئین یک ماده محرک معمول و متداول در جهان است که هم آثار مثبت و هم آثار نامطلوب بر سلامت انسان دارد. به طور متوسط، قهوه نسبت به چای، غنی‌تر از کافئین است.

همچنین احتمال ابتلاء به زوال عقل، آلزایمر، بیماری کبد چرب و سندروم متابولیک در افرادی که به میزان متوسطی کافئین مصرف می‌کنند، کمتر است. اما همه این تأثیرات مفید، با مصرف متعادل کافئین مرتبط است، زیرا به محض این‌که شما میزان مصرف کافئین را به بیش از ۴۰۰ میلی گرم در روز افزایش دهید، آثار منفی همچون مشکلات قلبی و عروقی بروز خواهد کرد. از آن‌جا که کافئین قهوه نسبت به چای بیشتر است، این آثار منفی برای اولین بار درباره قهوه مشاهده شد، اما واقعیت این است که مصرف مقدار زیاد چای، به‌ویژه چای پررنگ نیز می‌تواند شما را به این منطقه خطر وارد کند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای و قهوه بیشتر در گروه پلی فنول‌ها که باعث بهبود هضم غذا و افزایش سلامت مغز می‌شوند و در برابر بیماری‌هایی، چون دیابت نوع دو و بیماری‌های قلبی از بدن مراقبت می‌کنند قرار دارند. همچنین چای‌ها به‌ویژه چای سبز به داشتن EGCG، آنتی‌اکسیدانی که بیشتر با کاهش وزن ارتباط دارد و آنتی‌اکسیدان‌های دیگری مانند کاتچین‌ها، تئوفلاوین‌ها و تئاروبیگین‌ها که در جلوگیری از سرطان روده بزرگ و ریه نقش دارند مشهور است. همچنین مشخص شده است که محتوای آنتی‌اکسیدانی چای سبز از بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند آرتروز، عفونت ادراری، مشکلات قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند.

هرچند چای و قهوه، هر دو به شما انرژی می‌دهند و عملکرد شناختی شما را تقویت می‌کنند، اما این دو نوشیدنی تأثیر متفاوتی بر مغز انسان دارند. کافئین قهوه به گیرنده‌های دوپامین متصل می‌شود و به شما انرژی می‌دهد و در عین حال گاهی نیز شما را عصبی می‌کند. کافئین همچنین با مسدود کردن گیرنده‌های آدنوزین مغز از خواب آلودگی شما جلوگیری می‌کند. چای هم نیز دارای کافئین است، بنابراین تأثیری مشابه قهوه دارد، اما این تأثیر بسیار ضعیف‌تر است، زیرا غلظت کافئین در بیشتر انواع چای‌ها پایین است. با این حال، چای حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام ال-تیانین نیز هست که آثار آرام‌بخشی و ضد استرس بر مغز دارد؛ بنابراین نوشیدن چای باعث می‌شود که شما احساس هوشیاری و تمرکز بیشتری داشته باشید و به جای اینکه شما را عصبی کند به شما آرامش بیشتری نیز می‌دهد.

چهار ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن یک شبکه پیچیده است که از سلول‌های ایمنی تشکیل شده است و با باکتری‌ها و ویروس‌های بیماری زا مقابله می‌کند. برای اینکه سیستم ایمنی بدن شما در بهترین حالت کار کند، باید مواد مغذی مناسب را در رژیم غذایی خود دریافت کنید. ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین C و روی می‌توانند به شما کمک کنند تا سلول‌های ایمنی کافی مانند آنتی بادی‌ها و گلبول‌های سفید خون تولید کنید تا سیستم ایمنی بدن شما به خوبی کار کند. برخی ویتامین‌ها همچنین می‌توانند میکروب‌های مضر را از بین ببرند و به شما کمک می‌کنند تا با سرعت بیشتری دوباره سالم شوید. در اینجا به چهار ویتامین مورد نیاز برای حمایت از سیستم ایمنی بدن و سالم ماندن اشاره می‌کنیم:

ویتامین

بدن برای ساخت سلول‌های حیاتی سیستم ایمنی بدن به ویتامین B۶ نیاز دارد. به طور خاص، B۶ به بدن کمک می‌کند تا سلول‌های T، نوعی سلول ایمنی را که به از بین بردن سلول‌های آلوده در بدن کمک می‌کند و پاسخ سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند، تولید کند. متخصصان می‌گویند کمبود B۶ نادر است و اکثر افراد باید بتوانند به طور طبیعی ویتامین B۶ را به طور طبیعی از رژیم غذایی خود دریافت کنند.

ویتامین سی

ویتامین C برای عملکرد ایمنی سالم ضروری است، زیرا ویتامین C می‌تواند به از بین بردن میکروب‌های مضر از جمله باکتری‌ها و ویروس‌هایی مانند سرماخوردگی و ذات الریه کمک کند. ویتامین C همچنین تولید سلول‌های ایمنی حیاتی بدن از جمله گلبول‌های سفید و فاگوسیت ها را افزایش می‌دهد، سلول‌هایی که با جذب آنها باکتری‌ها از بین می‌روند.

ویتامین دی

طبق بررسی ملی بررسی بهداشت و تغذیه ۲۰۱۲، ۴۰٪ از بزرگسالان در ایالات متحده کمبود ویتامین D دارند. این یک نگرانی جدی است زیرا مطالعات نشان می‌دهد افراد مبتلا به کمبود ویتامین D به احتمال زیاد به عفونت‌های تنفسی مانند ذات الریه یا برونشیت مبتلا می‌شوند. چرا که ویتامین D تعداد ماکروفاژهای بدن را افزایش می‌دهد، سلول‌های ایمنی که به از بین بردن سلول‌های مهاجم بیماری کمک می‌کنند. ویتامین D همچنین می‌تواند با کاهش تولید مواد شیمیایی موسوم به سیتوکین های التهابی، به تعادل سیستم ایمنی بدن کمک کند. بدن هنگام قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش، مقدار زیادی از ویتامین D را تولید می‌کند، بنابراین اگر در منطقه‌ای با نور خورشید کم زندگی می‌کنید، بهتر است از مکمل ویتامین D استفاده کنید.

ویتامین E

ویتامین E دارای خواص آنتی اکسیدانی است، که می‌تواند به بدن کمک کند تا در برابر عفونت‌ها مقابله کند. آنتی اکسیدان‌ها موادی هستند که به دفاع از سلول‌های در برابر مولکول‌های سمی رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند، که می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها را افزایش دهد. بیشتر ما باید ویتامین E کافی از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنیم و متخصصان می‌گویند که بدن بیشتر از مکمل‌ها می‌تواند از غذاهای غنی از ویتامین E مزایای آنتی اکسیدانی دریافت کند. اگر مکمل ویتامین E مصرف می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که بیش از مقدار توصیه شده روزانه مصرف نکنید، زیرا می‌تواند شرایطی مانند بیماری قلبی را بدتر کند.

خوردن غذاهای سالم و دریافت ویتامین‌های مناسب در رژیم غذایی می‌تواند به حمایت از سیستم ایمنی بدن کمک کند، اما این تنها بخشی از تصویر است. داشتن خواب کافی، ورزش منظم و به حداقل رساندن استرس نیز از کلیدهای سلامتی ایمنی هستند. مصرف مکمل‌های ویتامین ممکن است برای دفع بیماری مفید باشد و به شما در بهبود سریع‌تر کمک کند، اما همیشه ابتدا با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید مصرف آنها برای بدن شما مناسب هستند.

کد خبر 442773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.