نحوه تعیین حدنصاب کمیسیون قضایی و حقوقی مشخص شد

نمایندگان مجلس با تغییر حدنصاب تعداد اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی موافقت کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۶ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ قانون آئین نامه داخلی مجلس با کلیات آن با ۱۷۴ رأی موافق، ۳۹ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر اساس این گزارش سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در تشریح طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ قانون آئین نامه داخلی مجلس، گفت: طرح مذکور که برای بررسی بیشتر به کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس ارجاع شده بود، با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط و مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در تاریخ ۲۱ مرداد ۹۹ با اصلاحاتی در عنوان و متن به تصویب رسید.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در تشریح ماده واحده طرح اصلاح یک تبصره به ماده ۳۸ قانون آئین نامه داخلی مجلس، افزود: بر اساس ماده واحده این طرح در دوره یازدهم هیأت مشترک رؤسای شعب و هیأت رئیسه مجلس می‌تواند حداقل اعضای کمیسیون قضائی و حقوقی را تأیید کند.

وی اضافه کرد: علیرغم اینکه ۳ ماه از بازگشایی مجلس یازدهم گذشته تاکنون کمیسیون قضائی و حقوقی تشکیل نشده است که با تصویب طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ قانون آئین نامه داخلی مجلس زمینه تشکیل این کمیسیون فراهم می‌شود.

بر اساس این گزارش سیدسلمان ذاکر در جریان بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ قانون آئین نامه داخلی مجلس، گفت: به حدنصاب نرسیدن کمیسیون قضائی و حقوقی به دلیل عدم رغبت نمایندگان برای عضویت در این کمیسیون نیست بلکه ناشی از وزانت این کمیسیون است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: بهتر است برای به حدنصاب رسیدن این کمیسیون ۷ نفر به صورت ثابت در آن عضو شوند سپس از هر کمیسیون نیز نماینده‌ای برای عضویت در کمیسیون قضائی و حقوقی انتخاب شود.

قالیباف: کمیسیون قضائی و حقوقی یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های مجلس است

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این نماینده، گفت: نمایندگان ۱۰ روز زمان داشتند تا پیشنهادات خود درباره طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ آئین نامه داخلی مجلس را ارائه دهند.

وی افزود: تمام نکات مدنظر شما طی ۳ ماه گذشته بررسی شده تا راهکاری اتخاذ شود تا افرادی که در عرصه مسائل قضائی و حقوقی تخصص دارند به عضویت این کمیسیون درآیند اما از آنجایی که بر اساس آئین نامه برای تشکیل یک کمیسیون ۱۹ نماینده باید به عضویت آن درآیند تاکنون این مهم برای کمیسیون قضائی و حقوقی محقق نشده است.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه تلاش شده با اصلاح آئین نامه داخلی مجلس به کیفیت و کمیت کمیسیون قضائی و حقوقی توجه شود، اضافه کرد: کمیسیون قضائی و حقوقی یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین کمیسیون‌های مجلس است.

بحرینی: استقبال از پیشنهادات برای تقویت کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس

بر اساس این گزارش محمدحسین حسین زاده بحرینی رئیس کمیسیون آئین نامه داخلی مجلس در دفاع از طرح الحاق یک تبصره به ماده ۳۸ آئین نامه داخلی، گفت: یکی از بهترین، دقیق‌ترین و معقول‌ترین راهکارها برای تشکیل کمیسیون قضائی و حقوقی تغییر حدنصاب اعضای این کمیسیون است چرا که نمایندگانی که در حال حاضر برای عضویت در کمیسیون قضائی و حقوقی کاندید شدند جز سرآمدان مجلس یازدهم در حوزه حقوقی و قضائی هستند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: می‌توان با کاندیداهای عضویت در کمیسیون قضائی و حقوقی این کمیسیون را تشکیل داد تا طرح‌ها و لوایح مربوط به این کمیسیون بلاتکلیف نماند در گام بعدی با ارائه طرح‌های دو فوریت نقص‌های موجود را برطرف کرد.

کد خبر 442722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.