نظارت والدین بر فعالیت مجازی فرزندان ضرورت دارد

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید گفت: نظارت والدین بر رفتار و فعالیت سایبری فرزندان در سال تحصیلی جدید که قرار است آموزش‌ها به ‌صورت مجازی و آنلاین باشد، یک ضرورت است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علی‌محمد رجبی، اظهار کرد: همراهی و هماهنگی والدین با سیستم آموزش مجازی وزارت آموزش و پرورش نه تنها باعث بالا رفتن سطح آموزش و یادگیری دانش‌آموزان می‌شود بلکه بهترین مانع برای جلوگیری از تهدیدها و آسیب‌های فضای مجازی علیه دانش‌آموزان است.

وی با تاکید بر ناآشنایی و اطلاعات کم برخی خانواده‌ها در خصوص تهدیدها و آسیب‌های فضای مجازی، گفت: آموزش مجازی دانش‌آموزان می‌طلبد تا والدین برای همراهی و مصونیت دانش‌آموزان، دانش و اطلاعات خود را در زمینه فضای مجازی و تهدیدها و آسیب‌های آن به روز کنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، تصریح کرد: به روز شدن والدین و افزایش سواد رسانه‌ای آنان با توجه به منابع آموزشی موجود در اینترنت و سایت پلیس فتا کار سختی نیست و والدین در این خصوص نگران نباشند.

وی با اشاره به استفاده از آموزش مجازی در سال جاری و افزایش زمان استفاده دانش‌آموزان از اینترنت، اظهار کرد: آشنا کردن کودکان و نوجوانان با تهدیدها و آسیب‌های فضای مجازی از سوی والدین یک ضرورت است و والدین برای کاهش تهدیدها و آسیب‌های فضای مجازی می‌توانند با استفاده از ابزارهای کنترلی، نظارت دقیق‌تری بر فعالیت و رفتار مجازی دانش‌آموزان داشته باشند.

رجبی با تأکید بر توجه به رژیم مصرف اینترنت، گفت: حضور کنترل نشده و استفاده زیاد از فضای مجازی علاوه بر آسیب‌های جسمانی، صدمات روحی و روانی مثل اعتیاد اینترنتی را در پی خواهد داشت.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا، افزود: والدین باید بر زمان استفاده از اینترنت از سوی دانش‌آموزان نظارت ویژه داشته باشند و آموزش مجازی دروس نباید باعث شود که تمام زمان دانش‌آموزان در فضای مجازی سپری شود.

وی با تاکید بر سطح دسترسی دانش‌آموزان در فضای مجازی، گفت: والدین از نصب پروکسی و فیلترشکن از سوی دانش‌آموزان جلوگیری کنند چراکه نصب و اجرای این نرم‌افزارها سطح دسترسی کودکان و نوجوانان را به محتواهای نامناسب بازمی کند و باعث آسیب‌های روحی و روانی دانش‌آموزان می‌شود.

رجبی حفظ حریم خصوصی از سوی دانش‌آموزان در آموزش مجازی را یک ضرورت خواند و افزود: استفاده از پوشش اعلامی مدارس در آموزش مجازی اولین مرحله از حفظ حریم خصوصی دانش‌آموزان است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، تصریح کرد: پاک بودن دستگاه‌هایی که دانش‌آموز قرار است از طریق آن به اینترنت متصل و آموزش ببیند یک ضرورت است چراکه ذخیره بودن تصاویر شخصی و خانوادگی و اطلاعات مهم کاری والدین در این دستگاه‌ها با توجه به دسترسی کودکان، برای حفظ این اطلاعات محرمانه و خصوصی خطرناک است و در صورت غفلت دانش‌آموز احتمال به سرقت رفتن این اطلاعات و یا افشای ناخواسته آنها وجود دارد.

وی به خانواده‌ها توصیه کرد: برای برقراری ارتباط دانش‌آموزان از تبلت‌های سایز بزرگ استفاده کنند چراکه صفحه گوشی با توجه به سایز کوچک آن می‌تواند به بینایی کودکان آسیب جدی وارد کند.

رجبی خود استفاده از ضد بدافزارها، سیم کارت کودک، رمزنگاری داده‌های مهم روی موبایل یا تبلت دانش آموز و استفاده از بسته‌های اینترنت داخلی را از دیگر توصیه‌هایی برشمرد که می‌تواند به امنیت خانواده و دانش آموزان کمک کند.

وی توجه به تنظیمات حریم خصوصی و امنیت در پیام رسان شاد را ضروری دانست و از والدین خواست با تعریف گذر واژه مناسب، فعال سازی تأیید دو مرحله‌ای و اعمال تنظیمات حریم خصوصی امنیت فرزند خود را افزایش دهند.

رجبی از آمادگی پلیس فتا برای همکاری محتوایی، فنی و پلیسی با آموزش و پرورش برای ارتقای مهارت و امنیت خانواده‌ها و دانش آموزان در بستر شبکه اجتماعی دانش آموزان (شاد) خبر داد.

کد خبر 442712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.