شور شیدایی از قاجار تا دوران معاصر

مدیر موزه عکسخانه شهر گفت: "شور شیدایی" تصاویر هیئت‌های عزاداری و سینه زنی بین سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۵۰ هجری شمسی که توسط عکاسان دوره قاجار و بعد از آن عکاسی شده است.

پیمان عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نمایشگاه مجازی عکس تاریخی "شور شیدایی" به مناسبت ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و گرامیداشت ایام سوگواری امام سوم شیعیان حضرت امام حسین (ع) برگزار شده است. این نمایشگاه شامل ۳۰ قطعه عکس از تصاویر هیئت‌های عزاداری و سینه زنی بین سال‌های ۱۲۹۰ تا ۱۳۵۰ هجری شمسی است. تصاویر این مجموعه توسط عکاسان دوره قاجار و بعد از آن عکاسی شده است که در برخی موارد اطلاعات مناسبی از عکاسان موجود نیست.

وی افزود: هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنایی مخاطب با فرهنگ عزاداری محرم است. قرار است در نمایشگاه بعدی طبق فراخوانی که فرهنگسرای گلستان ارائه کرده تفاوت برگزاری‌های عزاداری‌ها را به نمایش بگذاریم.

مدیر موزه عکسخانه شهر خاطرنشان کرد: "شور شیدایی" نشان دهنده شور مردم برای عزاداری‌ها در سال‌های مختلف است، چراکه در دوره قاجار مراسم‌ها به صورت سراسری در تکیه دولت و کامرانیه پرشور برپا می‌شده است. عکس‌های که در اینستاگرام بارگذاری می‌شوند از شهرهای مختلف مانند اصفهان، رشت، قوچان و تهران است که البته برخی مکان‌های آن مشخص نیست.

به گزارش ایمنا، نمایشگاه مجازی عکس تاریخی "شور شیدایی" از اول شهریور ماه تا ۲۹ شهریورماه به صورت روزانه یک قطعه عکس در صفحه اینستاگرام موزه عکس‌خانه شهر بارگذاری می‌شود.

کد خبر 442674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.