فعالسازی مکانیزم ماشه بازی انتخاباتی است

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: به نظر می‌رسد طرح فعال سازی مکانیزم ماشه علیه ایران یک بازی انتخاباتی باشد؛ زیرا آمریکا تمامی تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده و فعال شدن مکانیزم ماشه برای آن تفاوتی ندارد.

علی امیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا درمورد میزان کارآمدی فعال سازی مکانیزم ماشه علیه ایران اظهار کرد: ایالات متحده همواره دنبال انعقاد قطعنامه جدیدی علیه ایران در شورای امنیت بود تا بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت آن را وتو کند و مکانیزم ماشه علیه ایران فعال شود اما امروز از این اقدام ناامید شده است؛ زیرا بر اساس مفاد برجام، زمانی آمریکا می‌توانست اخطار نقض برجام را اعلام کند که خود عضو آن بود، اما در حال حاضر نمی‌تواند مدعی نقض قطعنامه ۲۲۳۱ باشد.

وی افزود: طبق ماده ۳۷ معاهده برجام، پس از ارائه پیش‌نویس نقض برجام از سوی اعضای کمیسیون مشترک برجام، شورای امنیت حداقل ۳۰ روز فرصت دارد به بررسی آن توسط همه اعضا بپردازد و در غیر این صورت به صورت اتوماتیک پس از گذشت ۳۰ روز مکانیزم ماشه فعال می‌شود، اما آمریکا در عمل هیچ پشتوانه قدرتمندی برای فعال سازی آن علیه ایران ندارد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تاکید کرد: ممکن است آمریکا ۲۰ سپتامبر مدعی شود که مکانیزم ماشه علیه ایران فعال شده، اما هیچ‌ یک از اعضای دیگر شورای امنیت آن را به رسمیت نمی‌شناسند. به نظر می‌رسد طرح فعال سازی مکانیزم ماشه علیه ایران یک بازی انتخاباتی باشد؛ زیرا آمریکا تمامی تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده و فعال شدن مکانیزم ماشه برای آن تفاوتی ندارد.

کد خبر 442664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.