زنگ مجازی برای مدارس حضوری

نحوه برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی توسط رئیس‌جمهور، وضعیت دولت در سال آخر، طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی و گزارش بانک مرکزی از تحولات قانون چک از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۱۶ شهریورماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجلس به جز تخریب دولت راه حل بدهد» به بررسی وضعیت دولت در سال آخر پرداخت و نوشت: حسن روحانی در جایگاه رئیس‌جمهور یک سال پایانی عمر دولتش را سپری می‌کند و سال آینده همین موقع دولت دیگری روی کار است. این در حالی است که نگاهی به عملکرد دولت نشان می‌دهد که مردم آنچنان که باید از اقدامات دولت خاصه در حوزه اقتصاد، معیشت و وضع زندگی خود رضایت ندارند. این مهم را می‌توان از ریزش محسوس پایگاه اجتماعی روحانی و جریان حامی‌اش یعنی اصلاح‌طلبان فهمید. روحانی در ابتدای کار در مرداد ۹۶ با رأی ۲۴ میلیونی کار خود را آغاز کرد اما رفته‌رفته این رأی ریزش کرد و به قول صادق زیباکلام فعال سیاسی اصلاح‌طلب «امروز شاید از آن ۲۴ میلیون دو میلیون هم به آقای روحانی رأی ندهند» با این حال آنچه مسلم است شرایط فعلی کشور در حوزه‌های مختلف صرفاً به‌دلیل عملکرد روحانی و دولتش نبوده و برخی محدودیت‌ها و شرایط بین‌المللی بر وقوع این شرایط تأثیر گذاشته است. این در حالی است که عده‌ای مخالفان دولت عملکردهای مثبت دولت را در ساحت‌های مختلف نادیده گرفته و صرفاً به تخریب دولت می‌پردازند. قدر مسلم روحانی در وقوع چنین شرایطی قصور داشته اما نه اینکه همه تقصیرها را به گردن دولت بیندازیم بلکه باید سهم سایر ارکان و دستگاه‌ها را نیز در بروز این وضعیت بسنجیم. برای بررسی علل ریزش پایگاه رأی رئیس‌جمهور، تخریب‌ها علیه دولت، عملکرد مجلس و آنچه در سپهر سیاست کشور می‌گذرد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زنگ مجازی برای مدارس حضوری!» به بررسی افتتاح غیرحضوری آغاز سال تحصیلی جدید توسط رئیس‌جمهوری پرداخت و نوشت: زنگ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ مدارس در حالی با دستور رئیس‌جمهوری توسط وزیر آموزش و پرورش نواخته شد که واکنش‌های بسیاری نسبت به این افتتاحیه غیرحضوری در عین اصرار بر اولویت داشتن آموزش حضوری به دانش‌آموزان برانگیخت.

حسن روحانی دیروز در آئین بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت ویدئویی در یکی از مدارس پسرانه تهران برگزار شد، دستور نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را صادر کرد. این در حالی است که آموزش و پرورش اعلام کرده که در سال تحصیلی جدید، اولویت با آموزش حضوری خواهد بود و بسیاری از مدارس در دوراهی میان وزارتخانه و توقعات و نیازهای والدین و دانش‌آموزان گرفتار مانده‌اند. این حضور مجازی رئیس‌جمهوری در کنار سوابقی مثل حضور نیافتنش در مجلس و بازگشایی نشدن مجلس خبرگان باعث شد که بسیاری در شبکه‌های اجتماعی به نگاه دوگانه نسبت به مردم و مسئولین انتقاد کنند. تیغ این انتقادها در حالی برای دولت تیزتر است که حسن روحانی در سخنان گوناگون، پیاپی ادعاهایی درباره موفقیت‌های طرح‌های پیشگیری از کرونا، توجه کشورهای خارجی به شیوه مقابله ایران با این بیماری و علاقه‫مندی‌شان به استفاده از تجربیات ایران، چرخیدن چرخ معیشت، امور مذهبی و آموزش در عین مبارزه با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طرح‌های گوناگون ضد کرونایی مطرح می‌کند که چندان با مشاهدات عمومی همخوانی ندارد و در عین حال خود شخص رئیس‌جمهوری و سایر مقامات هم اغلب سطح بالایی از مراقبت‌ها در حد برگزاری جلسات و افتتاحیه‌های مجازی را رعایت می‌کنند. این در حالی است که روحانی اخیر با تعبیری عام، منتقدان عملکرد دولت در مقابله با کرونا را به طور کلی «ضد انقلاب» نامیده است و معتقد است که «همه موافق بازگشایی مدارس هستند».

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «هدف، شبکه‌های اجتماعی» به بررسی فراز و نشیب و بحث‌ها پیرامون طرح تازه مجلس‌ یازدهمی‌ها در راستای انسداد پیام‌رسان‌های خارجی پرداخت و نوشت: فیلترینگ؛ آری یا نه؟! مساله الان، مدت‌هاست که همین است. مدت‌هاست که کاربران فضای مجازی مدام با دلهره «احتمال» فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده‌شان یا با دشواری اتصال به فیلترشکن‌ها برای استفاده از شبکه‌های از پیش‌فیلتر شده، دست و پنجه نرم می‌کنند؛ معضلی که حالا کار را به جایی رسانده که خراب شدن گه‌گدار سرورهای پیام‌رسان‌ها یا شبکه‌های اجتماعی که منجر به قطعی این اپلکیشین‌ها می‌شود، بلافاصله با واکنش کاربران ایرانی مواجه می‌شود. کاربرانی که نگرانند نکند این قطعی ناشی از فیلترینگ باشد!

ماجرای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایران به صورت جدی با فیلترینگ توئیتر و فیس‌بوک بعد از انتخابات ۸۸ آغاز شد. اگرچه فیلترینگ این شبکه‌های اجتماعی چندان موفق نبود و آنقدر استفاده از آنها بالا رفت که حالا شاهد حضور رئیس‌جمهوری، وزیر، وکیل، نماینده مجلس و حتی برخی بزرگان نظام در توئیتر هستیم اما همچنان فیلترینگ کار خودش را می‌کند و مردم برای استفاده از این شبکه اجتماعی از فیلترشکن استفاده می‌کنند. هر قدر هم که کارشناسان در این مدت، در انتقاد به فیلترینگ گفته‌اند که اگر قرار است فیلترینگ منجر به عدم استفاده مردم از این شبکه‌های اجتماعی شود پس حضور سران نظام و مسؤولان دولت و حاکمیت در آن، با این هدف در تضاد است، کار به جایی نبرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «وضعیت سفید چک برگشتی» نوشت: وضعیت سفید به تبادل چک در اقتصاد بازگشت. بانک مرکزی آخرین تحولات چک، مربوط به تیرماه ۹۹ را منتشر کرد. داده‌های جدید یک تغییر وضعیت جدی را مخابره می‌کند؛ در درجه اول، تعداد چک‌های مبادله‌ای که در ماه‌های دوم و سوم سال زیر هشت میلیون فقره بود، در تیر ماه به بیش از ۹ میلیون فقره رسید. افزایش تعداد مبادله نشان می‌دهد سطح مبادلات در اقتصاد، حرکت به سوی وضعیت عادی را آغاز کرده است. علاوه‌بر این، نسبت چک‌های برگشتی چه از نظر مبلغ و چه از نظر تعداد، برای اولین بار پس از شیوع کرونا تک رقمی شد تا ریسک معاملات مدت‌دار به کمترین میزان برسد. روند کاهشی چک برگشتی در سال گذشته تا بهمن ماه برقرار بوده، تا جایی که نسبت مبلغی به ۵.۹ درصد نزول پیدا کرده بود. کرونا این نوار کاهشی را قطع کرد و نسبت چک برگشتی در فروردین به ۲۰ درصد رسید. اما در اولین ماه تابستان، با ثبت نسبت چک برگشتی ۵.۹ درصدی، این ابزار پرداخت به حاشیه امن بازگشت.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کاهش قیمت، افزایش امنیت و ارتقای کیفیت، سه هدف طرح ساماندهی فضای مجازی» به بررسی طرح ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی پرداخت و نوشت: اخیراً طرحی در مجلس با عنوان «ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» اعلام وصول شد. به محض انتشار خبر اعلام وصول این طرح، همانگونه که پیش‌بینی می‌شد هجمه‌ها به این طرح با هدف تخریب آن آغاز شد. این جماعت در این مورد هم مثل همیشه از شگرد جنجال و ترساندن مردم استفاده کردند. برای نمونه در برخی از سایت‌ها عنوان شد که این طرح در پی آن است تا پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کند یا اینکه شبهات دیگر بعضاً در سایت‌های دولتی نظیر ایرنا علیه این طرح مطرح شد! چنانکه در ادامه نیز خواهیم دید که عمده این طرح تکالیفی بوده که در شبکه ملی اطلاعات آمده بوده و لذا اساساً دولت و وزارت ارتباطات موظف به اجرای آن بوده و تاکنون روی زمین مانده است.

طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» از سوی حجت‌الاسلام پژمانفر -نماینده مردم مشهد و رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰- به هیئت‌ رئیسه ارائه شده است. وی در گفت‌وگو با کیهان ضمن رد شبهات مطرح شده با بیان اینکه ما در این طرح تمام همت‌مان دفاع از حق مردم در فضای مجازی است، افزود: «در این زمینه سؤال‌هایی مطرح است از قبیل اینکه آیا میان قیمت اینترنت و خدماتی که توسط اپراتورها به مردم ارائه می‌شود تناسبی وجود دارد؟ آیا خدماتی که در فضای مجازی به مردم ارائه می‌شود در حد و اندازه آنها است یا خیر؟ اینترنتی که امکان ارسال و دریافت یک عکس و فیلم را با بدترین کیفیت ممکن فراهم می‌کند آیا قابل قبول است؟»

کد خبر 442652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.