بررسی بازار نوشت افزار در دوران کرونا و گرانی

رکود بازار لوازم‌التحریر در فصل بازگشایی مدارس به دلیل شیوع کرونا و برگزاری مجازی کلاس‌های تحصیلی از جمله مباحثی است که این روزها گلایه‌مندی فعالان این عرصه را در پی داشته است. در این میان اغلب فعالان این حوزه از کسادی بی‌سابقه در این بازار سخن می‌گویند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شیوع کرونا به طور مشخص شیوه زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داد. آموزش یکی از جنبه‌های زندگی مردم است که به طور مستقیم از تبعات شیوع کرونا تأثیر پذیرفته است. تغییر شیوه آموزش از حضوری به مجازی علاوه بر تأثیر بر روند فراگیری، بر بازار نوشت‌افزار نیز تأثیر فراوانی داشته است؛ بازار پررونق لوازم‌التحریر که هر سال از اوایل شهریورماه آغاز می‌شد، امسال با شرایط کاملاً متفاوتی مواجه است.

هرچند گفته می‌شود دانش آموزان به‌صورت غیرحضوری هم برای انجام تکالیف خود به نوشت‌افزارهایی مانند مداد مشکی و رنگی، خودکار، پاک‌کن، دفتر و دفتر یادداشت احتیاج خواهند داشت اما مشاهدات و بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که این صنف با شرایط ناخوشایندی در عرضه محصولات خود درگیر شده است به گونه‌ای که هم‌اکنون این بازار در رکود کامل بسر می‌برد و گفته می‌شود فروش در حدی نیست که برخی واحدها حتی درآمد پرداخت اجاره فروشگاه خود را به دست آورند.

دانش‌آموز تمایلی به خرید ندارد

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد واحدهای صنفی لوازم‌التحریر از شرایط کسب‌وکار خود در فصل بازگشایی مدارس راضی نیستند. روزهایی که در سال‌های گذشته از پررونق‌ترین ایام کاری این صنف محسوب می‌شد امسال رنگ و بوی دیگری پیدا کرده است.

یک فروشنده لوازم‌التحریر در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: وضعیت قرمز اصفهان ازلحاظ شیوع کرونا باعث شده کمتر دانش‌آموزی دنبال خرید لوازم‌التحریر باشد. در حالی که تا سال گذشته فروشگاه‌های لوازم‌التحریر در این زمان با مشتریان زیادی داشتند. هرچند شرایط مالی مردم در چند سال اخیر، رضایت‌بخش نبود ولی خرید لوازم‌التحریر همواره جایگاه خاص خود را داشته است.

وی در مورد تفاوت نرخ‌ها نسبت به سال گذشته می‌گوید: با وجود آنکه برخی از لوازم‌التحریر خارجی با توجه به افزایش قیمت دلار، گران شده است اما نرخ بیشتر اقلام در برابر دیگر کالاها افزایش زیادی نسبت به قبل نداشته است.

این فعال یادآور می‌شود: دلیل اصلی کسادی بازار، به افزایش نرخ‌ها مربوط نمی‌شود بلکه حضور نیافتن دانش آموزان در مدارس به عاملی برای نخریدن لوازم‌التحریر تبدیل شده است. امسال با توجه به اینکه برگزاری کلاس‌ها مجازی است، دانش آموزان شور و شوقی برای خرید ندارند و اغلب از لوازم سال گذشته استفاده می‌کنند.

فعال دیگری نیز به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شیوع کرونا یک طرف ماجرای کسادی بازار لوازم‌التحریر است. زمانی که کلاس‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، دانش‌آموز از لوازم‌التحریر سال گذشته‌اش هم می‌تواند استفاده کند. از طرفی کاستی توان مالی مردم هم عامل دیگری است که به طور مستقیم بر این بخش تأثیر دارد. باوجود شرایط مالی کنونی و نبود کلاس‌های حضوری، افراد دلیلی برای خریدهای غیرضروری نمی‌بینند. حتی امسال خرید فرم و کیف مدارس هم نادیده گرفته شده است.

وی درباره قیمت محصولات این حوزه تصریح می‌کند: امسال با توجه به گرانی دلار، نرخ لوازم‌التحریر هم بالاتر رفته است. بسیاری از مردم نیز توان خرید ندارند. از طرفی برندهای ایرانی تفاوت قیمت چندانی با سال قبل نداشته‌اند اما مشکل هرساله این صنعت، استقبال بسیاری از خانواده‌ها از خرید برندهای خارجی است که بیشتر به ضعف در طراحی و برندسازی ایرانی مربوط می‌شود.

به گفته این فعال، نوشت افزارهای ایرانی از لحاظ کیفیت در سطح مناسبی قرار دارند اما لازمه رونق فروش آن‌ها توجه به طراحی است؛ با حمایت از طراحان داخلی می‌توان شمایل لوازم‌التحریر ایرانی را ارتقا بخشید.

واحدهای صنفی در آستانه تعطیلی

در این میان نحوه توزیع کتب درسی نیز مورد بحث قرار دارد. توزیع این کتب از طریق وزارت آموزش‌وپرورش موردی است که هرساله بیان شده و امسال به دلیل پس‌لرزه‌های شیوع کرونا بر فعالیت این صنف با جدیت بیشتری گفته می‌شود.

فعالان این بخش معتقدند آموزش‌وپرورش با این اقدام، به‌نوعی اصل ۴۴ قانون اساسی را تحت‌الشعاع قرار داده زیرا همان‌طور که از نام این ارگان پیداست، تنها باید در حوزه آموزش و پرورش دانش‌آموزان فعالیت کند و نباید به مباحث اقتصادی ورود کند.

به عبارتی جایگاه سازمان آموزش و پرورش، تنها ارائه خدمات آموزشی به جامعه است نه توزیع کتب درسی و کسب‌وکار که با استفاده از ظرفیت واحدهای آموزشی و مدارس انجام می‌گیرد؛ اگر فروش کتب درسی توسط آموزش و پروش ادامه یابد، بسیاری از واحدها تعطیل می‌شوند.

در همین زمینه اکبر چیت‌ساز، رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر فروشان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اگرچه رکود قابل‌توجه بازار لوازم‌التحریر نسبت به سال گذشته ناشی از شیوع کروناست اما برخی مسائل موجود نیز به افزایش این رکود دامن می‌زند.

وی با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم و برگزاری کلاس‌های مجازی به عنوان عوامل مهم و تأثیرگذار در بروز رکود موجود، می‌افزاید: عرضه کتاب‌های درسی توسط آموزش‌وپرورش یکی از مسائل مؤثر بر بروز رکود بازار نوشت افزار است. اگر والدین برای خرید کتب درسی دانش آموزان به واحدهای صنفی لوازم‌التحریر مراجعه کنند، در کنار آن نوشت افزار موردنیاز دانش‌آموز را نیز خریداری می‌کنند اما با توزیع کتب درسی از سمت آموزش‌وپرورش، هیچ مراجعه‌ای به واحدهای صنفی نمی‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم‌التحریر فروشان اصفهان اظهار می‌کند: چرا باید میلیون‌ها دانش‌آموز به‌جای مراجعه به واحدهای صنفی، کتاب خود را از طریق آموزش و پروش تهیه کنند؟ این مسئله ظلم بزرگی به این صنف فرهنگی است. جدیت این مسئله به‌اندازه‌ای است که مکاتبه‌ای در زمینه رفع آن با دفتر مقام معظم رهبری، نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی و همچنین دیگر مسئولان داشته‌ایم؛ هرساله وعده‌هایی برای پیگیری داده شده اما همچنان شاهد همان روال هستیم.

چیت ساز ادامه می‌دهد: انتظار ما از آموزش پرورش به‌ویژه برای امسال، همکاری بیشتر با صنف لوازم‌التحریر بوده که متأسفانه انجام نگرفت.

وی درباره قیمت‌ها نیز می‌گوید: نرخ لوازم‌التحریر خارجی بر اساس دلار محاسبه می‌شود و لوازم‌التحریر ایرانی هم اگر وابسته به مواد اولیه وارداتی باشد، با افزایش قیمت دلار گران شده‌اند. این لوازم‌التحریرها درصورتی‌که کاملاً از مواد اولیه ایرانی تولید شود، باز هم به دلیل گرانی هزینه‌های تولید با افزایش نرخی مواجه شده است. بر این اساس و با توجه به شرایط قیمتی این محصولات، دانش‌آموزی که در مدرسه حضور ندارد، نیاز زیادی به خرید لوازم‌التحریر نداشته و از همین رو رکود بر این بازار حاکم شده است.

کد خبر 442635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.