موانع ثبت جهانی اورامانات رفع می‌شود

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: اورامانات بخش زیادی از پروسه جهانی شدن خود را طی کرده است که البته این به معنای قطعی شدن کار نیست و هنوز بخش‌های دیگری را نیز باید برای دست یابی به این مهم سپری کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی کرمانشاه، محمدحسن طالبیان عصر شنبه در جلسه ستاد رفع موانع ثبت جهانی اورامانات که در سرسرای شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: یکی از پروسه‌های باقی مانده برای تأیید این مهم بازدید میدانی نماینده یونسکو است که قرار است به زودی انجام شود.

وی ادامه داد: بازدید میدانی در آینده و سرنوشت ثبت اورامانات در فهرست آثار یونسکو نقش مهم و اثرگذاری دارد و برای جلب نظر موافق نماینده اعزامی لابی سیاسی نمی‌توان انجام داد چرا که دیدگاه آنها فنی و واقعی است.

طالبیان تصریح کرد: زمانی که اثری به ثبت جهانی می‌رسد ۲۰۰ کشور عضو یونسکو خود را ملزم به حمایت از آن اثر ثبت شده در برابر هرگونه حادثه طبیعی و غیرطبیعی، جنگ و … می‌دانند و باید اقدامات لازم در راستای حفظ اثر انجام شود.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی تاکید کرد: نقشه و مشخصات فنی آثار ثبت شده در فهرست یونسکو به ۳۶ زبان جهان ترجمه و به کشورهای مختلف ارسال می‌شود از این رو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و هر اثری ثبت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی سالانه پرونده مربوط به یک اثر را می‌تواند به یونسکو ارسال کند، افزود: امسال جهانی شدن اورامانات را به صورت ویژه دنبال کردیم و امیدوارم نواقص موجود تا زمان بازدید نماینده این سازمان برطرف و یا کارهای اجرایی برای رفع آن آغاز شود.

طالبیان با بیان اینکه همراهی مردم با جهانی شدن اثر مورد نظر یکی از مواردی است که در گزارش بازرس اعزامی تأثیرگذار خواهد بود، افزود: نصب تابلوهای راهنما به زبان‌های فارسی و انگلیسی در کنار اصلاح برخی طرح‌های هادی که به بافت سنتی روستا آسیب می‌زند با همکاری بنیاد مسکن از دیگر مواردی است که باید انجام شود.

وی همچنین خواستار فراهم شدن شرایط بازدید هوایی از منطقه برای نماینده یونسکو شد و گفت: این کار تأثیر خوبی بر رأی و نظر او خواهد داشت چرا که می‌تواند زیبایی‌های منطقه را به شکل بسیار بهتری مشاهده کند.

طالبیان در پایان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه منطقه اورامانات در فهرست آثار یونسکو قرار گیرد، گفت: این کار رونق اقتصادی زیادی در استان کرمانشاه و خصوصاً منطقه مورد نظر ایجاد خواهد کرد.

کد خبر 442621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.