رشته تخصصی حج به حوزه علمیه اضافه شد

معاون آموزش حوزه‌های علمیه از تصویب رشته تخصصی حج در سطح سه و چهار در درختواره دانش حوزه‌های علمیه خبر داد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، دومین هم‌اندیشی افزایش بهره‌وری آموزش زائران و کارگزاران حج و زیارت از سوی مدیریت آموزش بعثه مقام معظم رهبری با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و با حضور مسؤولان آموزشی مراکز علمی و حوزوی (داخلی و بین‌المللی) در قم برگزار شد.

نواب گفت: یکی از رسالت‌های اصلی بعثه مقام معظم رهبری افزون بر توجه به مسائل آموزشی و مناسک زائران، تقویت بُعد معارفی و اصلاح رفتاری و اخلاقی زائران است، از این‌رو پیگیری می‌شود با استفاده از ظرفیت و توانمندی حوزه علمیه، این بخش ارتقا یابد.

او افزود: ظرفیت عظیمی در حوزه علمیه وجود دارد که به دنبال آن هستیم با برگزاری جلسات هم‌اندیشی و هم‌افزایی در راستای ارتقای برنامه‌های آموزشی و معرفتی از این میراث بزرگ به خوبی استفاده کنیم، از این‌رو از همه عزیزان در حوزه علمیه می‌خواهیم که برای غنی کردن مسائل آموزشی و معرفتی زائران ما را یاری رسانند.

سرپرست حجاج ایرانی ادامه داد: اینکه به مناسک زائران در حج توجه بیشتری شود، لازم است، اما کافی نیست، زیرا سایر امور زائران هم اهمیت خاص خود را دارد که باید متناسب با آن اقدامات لازم را انجام داد و از ظرفیت‌های مختلف علمی و آموزشی حوزوی در این بخش استفاده کرد.

او یادآور شد: امروز شیوه بیان مناسک برای زائران بسیار مهم است، از این‌رو باید با استفاده از ابزار و لوازم و همچنین تکنیک‌های جدید آموزشی به روحانیان کاروان‌ها در نحوه بیان و آموزش به زائران بیشتر بهره گرفت.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز گفت: آموزش روحانیان کاروان‌ها از اهمیت خاصی دارد، به همین منظور بعثه مقام معظم رهبری به دنبال آن است که از دیدگاه و نظرات همه کارشناسان و مسؤولان آموزشی حوزوی در این خصوص بهره بگیرد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه اظهار کرد: در حال حاضر در درختواره دانشی در حوزه‌های علمیه ۳۹۱ رشته تخصصی تصویب شده است که یکی از آن‌ها رشته تخصص حج در مقطع سطح سه و چهار است و این کار می‌تواند در تعامل با حوزه حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری مؤثر باشد.

در این جلسه معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه، مدیر مراکز و مدارس تخصصی حوزه علمیه قم، معاون مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، سرپرست معاونت آموزشی تربیتی جامعه‌الزهرا، رئیس پژوهشکده حج و زیارت و مسؤول دفتر نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در عراق حضور داشتند که به بیان دیدگاهشان درباره آموزش زائران پرداختند.

کد خبر 442600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.