کرونا و اوضاعی که هر روز بدتر می‌شود

اینجا آخر خط است، آنان نمی‌توانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند، اوضاع هر روز بدتر می‌شود و انگار پایانی بر این روزهای سیاه نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تا دیروز که کرونا عالم‌گیر نشده بود و همه از همدیگر کناره نمی‌گرفتند کُمیتِشان لنگ بود و مجبور بودند بیشتر درآمدشان را صرف مخارج ماشین کنند، حالا که دیگر در و تخته با هم جور شده و کرونا و گرانی و خانه‌نشینی شهروندان، حسابی بازار آنان را بی‌رونق کرده است.

مخارج زیاد و درآمد اندک!

بهزاد نظری از رانندگان تاکسی درون‌شهری تالش می‌گوید: نزدیک شش ماه است که به دلیل شیوع بیماری کرونا شهروندان برای حفظ سلامتی خودشان با خودرو شخصی یا پیاده در شهر تردد می‌کنند و این مسئله باعث بیکاری رانندگان شده و آنان را به لحاظ مالی و معیشتی دچار مشکل کرده است.

او می‌افزاید: هفت سال است که راننده تاکسی هستم و در حال حاضر ماهیانه ۵۷۰ هزار تومان قسط وام خودرو، ۴۵۰ هزار تومان قسط وام مسکن و ۲۷۰ هزار تومان بابت بیمه تأمین اجتماعی پرداخت می‌کنم.

این راننده تاکسی با ابراز ناراحتی از وضعیت بیکاری خود می‌گوید: تاکنون چندین نوبت از اقساط بانکی من دیرکرد داشته و قادر به پرداخت آن نبوده‌ام.

نظری خاطرنشان می‌کند: سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تالش در این مدت برای حفظ سلامت رانندگان سه بار ماسک و یک بار دستکش و مواد ضدعفونی کننده در اختیارشان قرار داده و یک بار هم خودرو را گندزدایی کرده است که اصلاً کافی نیست.

جاوید جمشیدی یکی دیگر از رانندگان تاکسی تالش، می‌گوید: ۲۱ سال است که راننده تاکسی هستم و از این طریق امرار معاش می‌کنم؛ تا به حال چنین وضعیت مالی بدی را تجربه نکرده بودم.

او با تاکید بر اینکه از زمان شیوع بیماری کرونا وضعیت مالی و معیشتی رانندگان تاکسی روز به روز بدتر شده است، اضافه می‌کند: ماهیانه باید مبلغ ۴۰۰ هزار تومان قسط وام مسکن و در حدود ۲۷۰ هزار تومان بابت بیمه تأمین اجتماعی پرداخت کنم که چندین نوبت از اقساط بانکی من دیرکرد داشته و قادر به پرداخت آن نیستم.

این راننده تاکسی شهر تالش تصریح می‌کند: به دلیل اوضاع بد مالی خانواده، فرزند ۲۰ ساله‌ام در شرایط شیوع بیماری کرونا ترک تحصیل کرده و برای کار به تهران رفته، اما تاکنون موفق به یافتن شغل مناسبی نشده است. از دولت درخواست می‌کنم همانند سایر مشاغل با اختصاص بیمه کاری و سایر بسته‌های معیشتی از رانندگان آسیب دیده از کرونا حمایت کند.

جمشیدی با گلایه از عملکرد سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تالش می‌گوید: این سازمان در این مدت برای حفظ سلامت رانندگان در مقابل ابتلای ویروس کرونا، تنها دو بار ماسک و یک بار هم دستکش در اختیارشان قرار داده است و خودرو توسط خود راننده ضدعفونی شده است.

رانندگان تاکسی ناتوان از تأمین هزینه‌های زندگی

گلایه رانندگان تاکسی تالشی در حالی مطرح می‌شود که شهرام غنی‌زاده، شهردار تالش با بیان اینکه از اسفندماه سال گذشته رانندگان تاکسی در شرایط مالی بسیار سختی بسر می‌برند، می‌گوید: بسیاری از این رانندگان توان پرداخت اجاره ماهیانه منزل مسکونی، اقساط ماهیانه وام بانکی خودرو، بیمه تأمین اجتماعی و سایر هزینه‌های خود را ندارند.

او با بیان اینکه حمل و نقل یکی از مهمترین ستون‌های جوامع شهری است، تاکید می‌کند: داشتن دغدغه مالی باعث دلسردی نیروهای آن و افت کیفیت خدمت رسانی به شهروندان می‌شود.

شهردار تالش می‌افزاید: به شورا پیشنهاد می‌دهیم تا رانندگان تاکسی که برای تمدید دفترچه بیمه تأمین اجتماعی دچار مشکل پرداخت هزینه هستند، دفترچه آنان به مدت سه ماه رایگان تمدید شود.

غنی‌زاده عقیده دارد: در چنین شرایط سختی دولت باید با اعطای بسته‌های معیشتی، اختصاص سهمیه روغن، لاستیک و قطعات یدکی از رانندگان تاکسی شهری حمایت کند و با چنین اقداماتی باعث دلگرمی و تامین رفاه و آسایش این قشر آسیب‌پذیر شود.

توزیع اقلام بهداشتی بین رانندگان

همچنین اسحاق قربانی، سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تالش تصریح می‌کند: در حال حاضر حدود ۳۰۸ دستگاه تاکسی شهری، ۷۰ دستگاه تاکسی بیسیم و ۶۹ دستگاه تاکسی خطوط زیر ۲۰ کیلومتر درون شهری در تالش فعالیت می‌کنند.

او با بیان اینکه سازمان حمل و نقل شهرداری تالش به منظور حفظ سلامت رانندگان اقدامات لازم را برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام داده است، می‌افزاید: تاکنون حدود یک‌هزار و ۵۰۰ عدد ماسک و تعدادی قابل توجهی دستکش و مواد ضدعفونی کننده از سوی شرکت‌های تعاونی اتحادیه تاکسیرانی استان گیلان، سپاه و خیران بهزیستی تهیه شده و در اختیار رانندگان تاکسی قرار گرفته است.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تالش با بیان اینکه خودرو رانندگان تاکسی در چندین مرحله گندزدایی شده است، می‌افزاید: با آغاز شیوع ویروس کرونا در اسفندماه، خودروی‌های تاکسی شهری هر شب در میدان امام خمینی (ره) و ایستگاه آتش‌نشانی تالش ضدعفونی می‌شد و در ادامه مایع ضدعفونی آب ژاول بین تاکسیرانان توزیع و به رانندگان آموزش‌های لازم داده شد تا هر روز خودروی خود را ضدعفونی کنند.

قربانی با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعداد تاکسی‌های فعال شهری کاهش یافته است، تصریح می‌کند: در حال حاضر بسیاری از شهروندان به دلیل حفظ سلامت خود در مقابل بیماری کرونا از وسیله نقلیه شخصی استفاده کرده یا پیاده در شهر رفت و آمد می‌کنند که این مسئله باعث کاهش مسافر و بیکاری بسیاری از رانندگان تاکسی شهری شده است.

او به وضعیت معیشتی بسیار بد رانندگان تاکسی این شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: تاکنون ۲۰۰ بسته در قالب کمک معیشتی بین رانندگان بی بضاعت توزیع شده و از دولت انتظار داریم به لحاظ مالی بیشتر از تاکسیرانان حمایت کند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل شهرداری تالش با بیان اینکه استفاده از کاور و پرداخت وجه به صورت الکترونیکی به منظور پیشگیری از ابتلای رانندگان تاکسی در مقابل ویروس کرونا بسیار مهم و مؤثر است، می‌افزاید: امیدواریم با تمهیدات اتحادیه شرکت تعاونی تاکسیرانی و سایر مسئولان استانی هر چه سریع‌تر با تخصیص بودجه کافی، کاور و دستگاه پرداخت الکترونیکی تهیه شده و در اختیار تاکسیرانان قرار گیرد.

به گزارش ایمنا، شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و چهار بخش مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان دارد. مرکز آن شهر هشتپر است که حدود ۵۴ هزار و ۱۷۸ نفر جمعیت دارد.

کد خبر 442480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.