گزارش آژانس با تائید دسترسی به دو مکان در ایران منتشر شد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود در رابطه با موافقتنامه پادمان ان پی تی با جمهوری اسلامی ایران تائید کرد که به مکان‌های مورد نظر این سازمان در ایران دسترسی پیدا کرده است.

به گزارش ایمنا، آژانس در گزارش امروز خود اعلام کرده به یکی از دو مکان مورد نظر دسترسی یافت و دسترسی و نمونه‌برداری از مکان دوم نیز برای همین ماه برنامه‌ریزی شده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس همچنین در این گزارش با استقبال از توافق اخیر ایران و آژانس، بیانیه مشترک را نیز به گزارش پیوست نمود.

آژانس پیش‌تر ادعاهایی را درباره آنچه فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران خواند مطرح کرده بود.

بر همین اساس ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چهارشنبه گذشته در پایان سفر مدیرکل آژانس به تهران و انجام مذاکرات با مقامات ایران، توافق کردند تا همکاری‌های خود را بیش از پیش تقویت کنند و اعتماد متقابل را به منظور تسهیل اجرای کامل موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی به آن، که از ١۶ ژانویه ٢٠١۶ به صورت موقت توسط ایران در حال اجراست، ارتقا بخشند.

در این بیانیه آمده است؛ بعد از مشورت‌های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس در خصوص حل و فصلِ توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند. در این ارتباط، ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده و فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد.

در گزارش آژانس همچنین اشاره شده که ایران هنوز به غنی سازی اورانیوم با خلوص ۴.۵ درصد، بالاتر از حد مجاز ۳.۶۷ درصد ادامه می‌دهد. بر اساس این گزارش، میزان ذخایر اورانیوم غنی شده دو هزار ۱۰۵ کیلوگرم است که نسبت به گزارش فصلی قبل این نهاد بین‌المللی ۵۳۴ کیلوگرم افزایش یافته است. این رقم ده برابر میزان مجاز در برجام است.

گزارش آژانس همچنین حاکیست که میزان ذخایر آب سنگین ایران هم به کمتر از ۱۳۰ تُن رسیده که برای اولین بار بعد از اعلام کاهش تعهدات کشور به مفاد توافق هسته‌ای در محدوده مجاز در برجام قرار گرفته است.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

منبع: ایرنا

کد خبر 442436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.