‌فقط تقصیر روحانی نیست!

یک کارشناس اقتصادی گفت: بی‌انصافی است که همه تقصیرات را بر گردن رئیس جمهور بیندازیم زیرا واقعاً فقط تقصیر او نیست.

مصطفی ایمانی‌پور در گفتگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مشکلات متعدد اقتصادی کشور و نبود رفاه در سفره معیشتی جامعه، اظهار کرد: محدودیت‌ها و چالش‌های زیادی در وزارت صنعت، معدن و تجارت که سه بخش مهم از نظام اقتصادی کشور را مدیریت می‌کند، وجود دارد و اغلب وزرای این وزارتخانه قادر به مدیریت شخص محور  ساختار اقتصادی و سیاسی آن نیستند.

وی افزود: در حقیقت وزارت صمت به عنوان یک وزارتخانه کلیدی وظایف زیادی را بر دوش خود دارد و به رغم فعالیت مناسب در برخی از حوزه‌های تحت اختیارش همواره از سوی بخش خصوصی مورد انتقاد قرار می‌گیرد. متأسفانه بخش خصوصی ایران، "غُر زدن" را به یکی از عادت‌های ارتباطی خود تبدیل کرده و همواره از دولت و دستگاه‌های اقتصادی آن در شرایط جنگ اقتصادی انتظار حمایت و تسهیلات دارد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در برخی مواقع، بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی فعال متعلق به این بخش واقعاً تحت فشارند، تصریح کرد: نباید حق بنگاه‌های اقتصادی فعال و توانمند بخش خصوصی در شرایط کنونی زیرپا گذاشته شود زیرا روی پا ماندن در این شرایط و مقابله با تحریم‌ها نوعی معجزه است.

ایمانی پور اضافه کرد: متأسفانه ساختار دولت دوازدهم در راستای حمایت همه جانبه از بخش خصوصی و اهمیت به نقش بنگاه‌های اقتصادی توانمند شکل نگرفته و از این رو دولت همواره در برقراری ارتباط میان خود و بخش خصوصی و حمایت از حقوق بنگاه‌های اقتصادی ناکام می‌ماند.

وی ادامه داد: زیرشاخه‌های مختلف سیاسی دولت که با نظام اقتصادی ارتباط سازمان یافته چارچوبی دارند و تصمیم آنها تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر تحولات بازار و نظام عرضه و تقاضا می‌گذارد، به صورت صحیح مدیریت نشده‌اند و مسئولان و مدیران ارشد آنها هرلحظه بازارهای مختلف و بعضاً حیاتی کشور را با شوک‌های جدید و نوسانات چشمگیر نوینی روبرو می‌کنند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به حجم انتقاداتی که علیه رئیس جمهور در فضای مجازی و رسانه‌های کشور مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: بی‌انصافی است که همه تقصیرات را بر گردن رئیس جمهور بیندازیم زیرا واقعاً فقط تقصیر او نیست؛ همه اعضای کابینه دولت یازدهم و دوازدهم در وضعیت نابسامان کنونی نقش داشته و دارند و اگر قرار باشد کسی مورد پرسش قرار بگیرد، رئیس جمهوری نیست بلکه تمام اعضای کابینه دولتند.

ایمانی پور یادآور شد: سیاستگذاری‌های صحیح شخص رئیس جمهور در نظام اقتصادی، در مواردی کشور را از پرتگاه‌های مهم مالی نجات داده و نباید خدمات ارزشمند وی در دولت یازدهم و دوازدهم به اقتصاد ایران نادیده گرفته شود.

کد خبر 442403

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.