‌ارتباط اقتصادی ایران و ترکیه در لبه پرتگاه است!

یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل و استاد دانشگاه گفت: ارتباط اقتصادی میان ایران و ترکیه که دارای مزیت‌های اقتصادی و رقابتی قابل توجهی برای هر دو طرف بود در لبه پرتگاه است.

سمیرا شعبان نژاد در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به قرارگیری موانع جدی در مسیر توسعه صادرات ایران همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، اظهار کرد: شیوع کرونا در جهان و بسته شدن مرز کشورهایی که ایران، ارتباط اقتصادی مناسبی با آنها داشت باعث شده میزان وزنی و ارزشی صادرات کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش محسوسی را تجربه کند.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی ایران که از دیرباز نقش مهمی در کسب درآمدهای گمرکی دولت و دستگاه‌های اقتصادی آن داشته، کشور ترکیه است که با شیوع ویروس کرونا مرزهای آن روی صادرکنندگان ایرانی بسته شده و همین امر کاهش چشمگیر درآمدهای مالیاتی دولت و منافع اقتصادی صادرکنندگان را رقم زده است.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با بیان اینکه گمرک تلاش محسوسی برای برطرف کردن این مشکل جدی صادرکنندگان نکرده و وزارت صمت هم خود در بی‌تکلیفی بسر می‌برد، تصریح کرد: دستگاه‌های اقتصادی کشور که نقشی در تجارت خارجی و تسهیل روند ارتباطات اقتصادی با دیگر کشورهای دنیا دارند نباید توقف صادرات از بنگاه‌های تولیدی ایران به ترکیه را نادیده بگیرند.

شعبان نژاد اضافه کرد: بسیاری از کشورها همزمان با شیوع ویروس کرونا، چارچوب‌های جدیدی را برای ارتباطات اقتصادی و توسعه صادراتشان در حوزه‌های مختلف وضع کردند تا درآمد بنگاه‌های اقتصادی، دولت و اشتغال پایدار خود را تضمین کنند اما گویا دست‌های پشت پرده‌ای از قطع شدن ارتباط صادراتی ایران با ترکیه سود می‌برد و همین امر باعث شده در این زمینه اقدام جدی نشود.

وی ادامه داد: بسیاری از فعالان اقتصادی که تا پیش از این کالاهای فسادپذیر به ترکیه صادر می‌کردند، چند روز بعد از بسته شدن مرزهای این کشور خسارات مالی قابل توجهی را متحمل شدند و همین امر تعدادی از آنها را به مرز ورشکستگی کشانده است. سازمان گمرک باید با انگیزه و با توجه به اهمیت باز شدن این مرز مهم نسبت به امضا و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری جدید با ترکیه اقدام کند.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به تبعات توقف روند صادرات محصولات بنگاه‌های تولیدی ایران به ترکیه، تصریح کرد: ترکیه یکی از مهم‌ترین بازارهای صادراتی ایران است و ظرفیت لجستیکی سهل‌الوصول آن در گذشته موجب شده بود تا بخش قابل توجهی از صادرات ایران متوجه این کشور شود اما متأسفانه شیوع ویروس کرونا آسیب بزرگی به این ارتباط توسعه یافته دوجانبه زده که بخش خصوصی تاوان آن را می‌پردازد.

شعبان‌نژاد افزود: ارتباط اقتصادی میان ایران و ترکیه که دارای مزیت‌های اقتصادی و رقابتی قابل توجهی برای هر دو طرف بود در لبه پرتگاه است و وقت آن رسیده که دستگاه دیپلماسی کشور که پیش از این توجه خود به تامین معیشت مردم را ثابت کرده، قدمی برای نجات این ارتباط و نظام عرضه و تقاضای ایران_ترکیه بردارد.

کد خبر 442402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.