‌سهامداران در خرید دارا دوم عجله نکنند!

یک کارشناس و فعال بازار سرمایه گفت: نمی‌توان از بازدهی سهام صندوق‌های دولتی همچون دارا دوم یا پالایشی یکم مطمئن بود و بهتر است سهامداران در خرید سهام این صندوق EFT جدید عجله نکنند!

محمدعلی سعیدیان در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به افت روند صعودی شاخص سهام در هفته‌های اخیر، اظهار کرد: متأسفانه این اصلاح تعداد زیادی از فعالان بورس و سهامداران را از رونق مجدد شاخص ناامید و مأیوس کرده و اغلب سهامداران در جستجوی بسترهای بهتری برای سرمایه‌گذاری هستند.

وی افزود: دستوری شدن روند رشد شاخص سهام و تأثیرپذیری آن از کوچک‌ترین تحولات سیاسی و اجتماعی که به صورت روزانه در کشور رخ می‌دهد، بازار سرمایه ایران را متزلزل و خطرناک کرده است و در حال حاضر نمی‌توان به هیچیک از فعالان بازار پیشنهاد خرید یا فروش سهام جدید داد.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه خواستار اصلاح ساختاری بورس و هسته معاملاتی آن از سوی دولت و سازمان بورس و اوراق بهادار شد و تصریح کرد: تنزل رتبه اقتصادی ایران با نامه‌ای شدن تحولات در بازار سرمایه که یکی از آفت‌های نظام اقتصادی است و در اثر رانت و فساد به وجود آمده، نشان می‌دهد بازدهی اغلب سهم‌ها در بازه زمانی کوتاه مدت و دراز مدت در خطر است و نمی‌توان به رشد چندصد برابری شاخص هم اعتماد کرد.

سعیدیان با بیان اینکه آینده بازار در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، اضافه کرد: نمی‌توان از بازدهی سهام صندوق‌های دولتی همچون دارا دوم یا پالایشی یکم مطمئن بود و بهتر است سهامداران در خرید سهام این صندوق EFT جدید عجله نکنند!

وی ادامه داد: شرکت‌های پالایشی، اغلب درگیر مسائل مهمی همچون شیوع گسترده ویروس کرونا و تعدیل نیرو هستند و از این جهت دولت قصد دارد تا با جذب آخرین نقدینگی‌های موجود در بازار، کمکی هم به سرپا ماندن این شرکت‌ها کند اما متأسفانه رشد شاخص سهام، بازدهی و سود این صندوق را برای فعالان بازار بورس و سرمایه تضمین نمی‌کند.

این کارشناس و فعال بازار سرمایه تصریح کرد: قطعاً بازدهی دارا یکم بیشتر از بازدهی دارا دوم است و هرچه که از منفی بودن شاخص سهام بگذرد، بازدهی و سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری دولتی کاهش پیدا می‌کند. دولت باید فکری به حال این اقتصاد دستوری و سهامدارانی که سرمایه خود را به بازار آورده‌اند کند و هرچه زودتر رونق را به بازار بازگرداند.

کد خبر 442401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • علی IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۷
    7 1
    نظر ایشان صد در صد صحیح است و تا عدم پایداری بازار بهتر است هیچ خریدی انجام نداد
  • صالح IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
    1 2
    دلار شد۲۵ پراید۱۰۰ بورس خاک توسرش شد