خطر کوتاهی قد کودکان با کاهش مصرف لبنیات/ اثرات ضد چاقی چای سیاه

توصیه‌های تغذیه‌ای برای بیماران کرونایی، خطر کوتاهی قد کودکان با کاهش مصرف لبنیات، خوراکی‌های مناسب در هوای گرم تابستان، سالم‌ترین غذا برای قلب و اثرات ضد چاقی چای سیاه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دبیر انجمن تغذیه البرز با اشاره به ضرورت مصرف انواع ویتامین برای درمان بیماران کرونایی، اظهار کرد: بیمار به دفعات غذای کم حجم بخورد و مایعات گرم به ویژه چای کمرنگ، آب ولرم همراه با لیمو ترش تازه، ویتامین C حتماً در برنامه غذایی خود داشته باشند.

زهرا احدی با بیان اینکه پرهیز از سرخ کردنی و مصرف مایعات کافی برای باز توانی بدن لازم است، افزود: اما باید توجه کرد که بیمار مبتلا به کرونا کم اشتهاست بنابراین غذاهای بدون مزه، میل او را برای صرف غذا ترغیب نمی‌کند از همین رو بهتر است که خانواده غذای مفیدی طبخ کنند تا بیمار دچار سو تغذیه نشود.

وی تصریح کرد: مصرف میوه و سبزی و استفاده حداقل یک روز در میان از آب هویج، مصرف کافی ماست پروبیوتیک وعده می‌تواندکمک کند. غذاها به صورت آب پز و پخته و پر ادویه و سرخ کردنی نباشد.

دبیر انجمن تغذیه البرز، گفت: برای بیماران کرونایی به دلیل شرایط خاص جسمانی و کم اشتهایی، باید غذاهای خوش طعم طبخ شود. مصرف تخم مرغ، مایعات کافی، آب میوه طبیعی، دمنوش گیاهی مثل آویشن و پرهیز از آب میوه‌های صنعتی، گوشت پر چرب، غذاهای کباب شده روی آتش برای بهبود حال بیماران مؤثر است.

احدی اظهار کرد: اطرافیان بیماران مبتلا به کرونا در صورتی که بیمار دچار تب شد حتماً با استفاده از مصرف مایعات تب تب او را کاهش دهند. مصرف حبوبات پس از بهبودی بیمار مبتلا به کرونا می‌تواند در باز توانی بدن مفید باشد.

خطر کوتاهی قد کودکان با کاهش مصرف لبنیات

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص اهمیت مصرف لبنیات و نقش آن در سلامت استخوان‌ها و افزایش قد کودکان، اظهار کرد: پنج گروه اصلی مواد غذایی داریم، لبنیات مهم‌ترین جز آن بوده و شیر در میان آن‌ها از همه مهم‌تر است.

نرگس جوزدانی، افزود: برخی از افراد مصرف شیر را جز مهم‌ترین گروه مواد غذایی خود می‌دانند و به استفاده از آن در طول روز اهمیت می‌دهند، اما برخی دیگر هیچ توجهی به مصرف شیر ندارند و به اشتباه می‌گویند که اصلاً لبنیات برای بدن لازم و ضروری نیست و به علت سرد بودن هنگام مصرف اذیت می‌شویم.

وی تصریح کرد: هیچ ماده یا گروه غذایی وجود ندارد که بتواند کلسیم بدن افراد را تأمین کند و باید بدانیم که کلم، کاهو، کنجد تأمین کننده کلسیم نخواهند بود. افراد نباید شیر را به هیچ عنوان از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنند، مصرف شیر کم چرب یا بدون چربی بهترین گزینه است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اینکه شیر پاستوریزه و استر لیزه اولویت بیشتری نسبت به شیر باز دارد، تاکید کرد: شیر همانند ویتامین D به تنهایی در پیشگیری از پوکی استخوان تأثیرگذار نخواهد بود، بلکه مجموعه دریافت کافی پروتئین، کلسیم، ویتامین D، منیزیم و روی در کنار یک دیگر در ساخت مفاصل، استخوان و دندان محکم برای سیستم ایمنی بدن افراد نقش دارد.

جوزدانی با اشاره به حساسیت افراد به شیر و لبنیات، اظهار کرد: افرادی که به شیر حساسیت دارند، شیر بدون لاکتوز تهیه کنند و بعد از ترکیب آن با آب و پس از گرم کردن با یک عدد خرما شیر را بنوشند.

وی با اشاره به سرانه مصرف لبنیات در کشور اظهار کرد: متأسفانه سرانه مصرف شیر و لبنیات در کشور پایین است و این موضوع موجب کوتاهی قد کودکان در کشور خواهد شد چرا که شیر و لبنیات حاوی اسیدآمینه‌های ضروری برای ساخت عضلات و ماهیچه‌های بدن ماست.

سالم‌ترین غذا برای قلب چیست؟

افراد مسن نباید ساعات بیشتر یا کمتری از زمان تعیین شده توسط پزشکان بخوابند. اگر آن‌ها به اندازه کافی نخوابند از ناراحتی‌های قلبی رنج خواهند برد و اگر بیش از حد بخوابند، خطر ابتلاء به زوال عقل در آن‌ها افزایش می‌یابد. بر اساس تحقیقات سوتلانا فوس متخصص تغذیه، قارچ باید حتماً در رژیم غذایی افراد گنجانده شود. این ماده غذایی محبوب حاوی پروتئین، ویتامین‌های B. و C، نیاسین و اسید فولیک و همچنین کلسیم، فسفر، پتاسیم و آهن است.

وی معتقد است همه این عناصر تأثیر مثبتی در کار سیستم قلبی عروقی و عصبی مرکزی دارند، باعث تقویت بافت استخوانی و تأثیر مفیدی بر روی خونسازی می‌شوند. قارچ بهتر است همراه با غلات، گوشت و سبزیجات، مصرف شود. قارچ برای کودکان زیر سه تا پنج سال توصیه نمی‌شوند.

قارچ باید سفید باشد، گاهی اوقات دارای رنگ صورتی یا بژ است، اما لکه‌های تیره نباید داشته باشد. کلاهک قارچ باید دارای رنگ مات باشد. قارچ‌های تازه بوی مطبوعی دارند. حالت قارچ باید انعطاف پذیر باشد.

اثرات ضد چاقی چای سیاه

چاقی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های تغذیه‌ای در سراسر جهان است. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که (WHO) در سال ۲۰۱۰، در مورد بیماری‌های غیر واگیر ۸/۲ میلیون نفر از اضافه‌وزن و چاقی سالانه رنج می‌بردند. از نظر فیزیولوژیکی، چاقی ناشی از عدم تعادل متابولیکی در اندام‌ها است و در این حالت تعادل بین انرژی مصرفی و انرژی دریافتی به‌هم خورده و افزایش تجمع چربی در بافت چربی رخ می‌دهد. برای درمان افراد چاق یا دارای اضافه وزن از رژیم غذایی با کالری محدود و افزایش فعالیت بدنی استفاده می‌شود، اما در دراز مدت، محدود کردن کالری ممکن است از لحاظ بیولوژیکی یا رفتاری مؤثر نباشد، بنابراین پتانسیل درمان چاقی با چای سیاه مورد بررسی قرار گرفته است.

طی دهه‌های گذشته، پلی‌فنول‌های چای سیاه به دلیل خواص ضد چاقی آنها مورد مطالعه قرار گرفته است. چای سیاه که معمولاً به آن «چای تخمیر شده» می‌گویند، تأثیر مثبت در کاهش وزن مدل‌های حیوانی دارد. در کاهش وزن بدن پلی‌فنول‌های چای سیاه نسبت به پلی‌فنول‌های چای سبز مؤثرتر هستند. پلی‌فنول‌های چای سیاه تأثیر مثبتی در مهار چاقی از طریق سه مکانیسم اصلی دارند، یکی اینکه مانع از هضم و جذب و دریافت لیپیدها و ساکاریدها می‌شود، بنابراین باعث کاهش کالری دریافتی می‌گردد.

در این امر، عصاره چای سیاه مؤثرتر از عصاره چای سبز در ایجاد تغییرات امولسیون چربی‌ها است که دلیل آن وجود تی‌فلاوین‌ها (theaflavins) و تی‌روبیگین‌ها (thearubigins) در چای سیاه است. پلی‌فنول‌های چای سیاه می‌تواند محتوای اسیدهای چرب مدفوع را افزایش دهد و از این طریق از چاقی ناشی از رژیم غذایی پرچرب جلوگیری کند.

بررسی‌ها نشان داده است؛ پلی‌فنول‌های چای سیاه اثر مهاری قوی‌تری نسبت به چای سبز بر روی آنزیم‌های آمیلاز و گلوکزیداز که در هضم ساکاریدها نقش دارند، دارد. یک مطالعه مقطعی نشان داد که عصاره چای سیاه ۲۵ درصد جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد.

افزایش متابولیسم چربی با فعال کردن پروتئین کیناز فعال شده با AMP برای کاهش لیپوژنز (ساخت چربی) و افزایش لیپولیز (تجزیه چربی)، و کاهش تجمع چربی‌ها با مهار تمایز و تکثیر پیش سلول‌های چربی. پلی‌فنول‌های چای سیاه به طور قابل توجهی وزن بدن، حجم کل چربی احشایی و چربی کبد را کاهش می‌دهند.

خوراکی‌های مناسب برای هوای گرم تابستان

تغذیه در فصل تابستان از اهمیت به سزایی برخوردار است و می‌توانید با کنترل تغذیه خود از مزایای سلامتی متعددی برخوردار شوید. هوای گرم و تابستانی برای افراد کارکردی دوگانه دارد. درواقع برخی از افراد به علت گرمای هوا دچار کم اشتهایی می‌شوند و برخی دیگر به علت فصل تعطیلات و در خانه ماندن پرخوری می‌کنند. اما برای سالم‌تر ماندن در هوای گرم تابستان خوراکی‌هایی مناسب‌تر محسوب می‌شوند که عبارتند از:

کدو سبز

اگرچه کدو سبز در تمام طول سال موجود است، اما به نظر می‌رسد بهترین فصل برای مصرف کدو سبز فصل تابستان است. کدو سبز یک منبع خوشمزه پتاسیم، ویتامین C. ویتامین A. فولات و فیبر است که در فصل تابستان شما را سرحال و سرزنده‌تر نگه می‌دارد.

ذرت

هیچ چیز بهتر از خوردن یک ذرت خوشمره در فصل تابستان نیست. یک بلال متوسط حدود سه گرم فیبر، مقداری پروتئین و پتاسیم دارد. ذرت همچنین حاوی ترکیبات لوتئین و زاکزانتین است که می‌تواند با برخی از مشکلات چشم نیز مبارزه کند.

همبرگر گیاهی

توصیه اغلب متخصصان تغذیه این است که در هوای گرم از مصرف خوراک‌های بیش از حد چرب و پر کالری خودداری کنید، چرا که این نوع خوراکی‌ها زمینه ساز مشکلات قلبی عروقی و حتی سکته‌های مغزی و قلبی می‌شوند. با این وجود اگر هوس خوراکی‌هایی مثل همبرگر را کرده اید بهتر است با کمک حبوبات و سویا یک همبرگر گیاهی درست کنید و دور گوشت پر چرب را خط بکشید.

خوراکی‌های کبابی

یکی از توصیه‌های مهم در فصل تابستان استفاده از خوراکی‌های کبابی به جای خوراکی‌های سرخ شده در روغن است. درواقع شما با کبابی یا آب پز کردن خوراکی‌ها گام مهمی در کاهش مشکلات مختلف ناشی از چربی خون بر می‌دارید.

لوبیا

لوبیای پخته منبع عالی پروتئین و فیبر است و دارای مقدار زیادی کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن است. لوبیا همچنین منبع مناسبی از ویتامین‌های گروه B است و در فصل تابستان جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز است.

هلو

هلو حاوی فلاونوئیدهایی است که می‌توانند افراد را در برابر سرطان محافظت کنند. در گزارشی از مرکز تحقیقات و درمان سرطان پستان بانوان مشخص شده است که زنان مسنی که در فصل تابستان بیشتر هلو می‌خورند کمتر دچار سرطان می‌شوند.

کد خبر 442251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.