قدیمی‌ترین ساختمان گمرک ایران نیاز به مرمت دارد

مدیرکل گمرک بندر آستارا گفت: مرمت ساختمان چوبی گمرگ آستارا نیازمند تامین بیش از یک میلیارد تومان اعتبار است.

رسول امیدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طی چند سال گذشته خانه بلژیکی آستارا که به ساختمان چوبی گمرگ ایران مشهور است. به دلیل قدمت و فرسودگی سازه چوبی آن دچار تخریب شد و مرمت این ساختمان قدیمی در دستور کار گمرگ قرار گرفت.

وی افزود: در سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ در مجموع مبلغی معادل چهار میلیارد ریال از محل اعتبارات اختصاصی گمرک ایران برای مرمت و حفظ این بنای تاریخی اختصاص یافت و سقف، ستون‌های اصلی و محوطه این بنا مرمت و اصلاح شد.

مدیر کل گمرک آستارا با بیان اینکه مرمت نمای ساختمان به دلیل چوبی بودن آن بسیار پرهزینه و نیازمند اعتبار ویژه است. افزود: به دلیل وجود مشکلات اقتصادی، سال گذشته و امسال اعتباری در حوزه عمران به گمرگ آستارا اختصاص نیافته است.

وی حفظ و تقویت سازه بنا در مقابل شرایط جوی را از اولویت برنامه‌های گمرک دانست و گفت: مسئولان دستگاه‌های اجرایی مرتبط مثل فرمانداری و میراث فرهنگی قول مساعد داده بودند برای مرمت این بنا به لحاظ اعتباری به گمرگ کمک کنند اما متأسفانه آن را عمل نکردند.

امیدی، مبلغ مورد نیاز برای تکمیل مرمت این بنای چوبی را در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: اختصاص این میزان بودجه نیازمند تخصیص از محل اعتبارات استانی است.

مدیر کل گمرک آستارا افزود: پس از اتمام مرمت بنا می‌توان از آن به عنوان موزه گمرگ، مهمانسرا، نمایشگاه، رستوران سنتی و یا کاربری‌های دیگر استفاده کرد.

گمرکی از عصر قاجار

پردل امیری نژاد، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا نیز اظهار کرد: ساختمان قدیمی و چوبی گمرگ این شهر معروف به خانه بلژیکی‌ها در سال ۱۳۹۶ با شماره ۳۱۸۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: این خانه در حدود سال ۱۲۷۵ شمسی توسط میبدوژ، رئیس وقت گمرک آستارا در حاشیه رودخانه مرزی آستاراچای نزدیک مرز ایران و جمهوری آذربایجان ساخته شده و ساختمان بعدها به عنوان محل پذیرایی از میهمانان ویژه و محل اسکان مدیران گمرک مورد استفاده قرار گرفت.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا عنوان کرد: ساختمان چوبی گمرک آستارا در دو طبقه در مجموع به متراژ ۸۵۰ متر مربع است که طبقه اول آن پنج اتاق اداری و دو سالن بزرگ، بالکن در دور ساختمان، سرویس بهداشتی و آشپزخانه و در طبقه دوم نیز پنج اتاق اداری به همراه سرویس بهداشتی و انبار زیر شیروانی ساخته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا، ادامه داد: در ساخت این بنا از مصالحی مانند چوب نراد روسی و گچ استفاده شده و سبک بنا متعلق به معماری اروپای شرقی با تلفیق معماری بومی به ویژه از سقف سفالی شیب‌دار پوشیده شده است.

امیری نژاد، یادآور شد: اداره گمرک در دوره قاجاریه به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و زیر نظر نمایندگان و مستشاران بلژیکی و اتریشی اداره می‌شد که در دوران مشروطیت فعالیت مستشاران بلژیکی متوقف شد و به اداره گمرک آستارا تحویل داده شد.

وی با بیان اینکه که در سال ۹۵ و ۹۶ با تخصیص اعتبار از سوی گمرک کشور، سقف و ستون‌های اصلی و محوطه این بنا مرمت شد. افزود: مسئولان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در تلاشند تا با تکمیل مرمت این بنای تاریخی، آن را به عنوان یک نماد فرهنگی برای نسل آینده حفظ کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا، تصریح کرد: امیدواریم مسئولان گمرگ با اختصاص اعتباری مناسب مرمت این بنا را به اتمام برسانند تا بتوان از آن به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری موزه اسناد، ابزار و لوازم تاریخی گمرک استان گیلان و ایران و یا سایر کاربری‌های متناسب با شرایط فیزیکی ساختمان استفاده کرد.

کد خبر 442244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.