استقلال - تراکتور/ جدال جام اولی‌ها برای بقا بر نیمکت!

استقلال و تراکتور عصر امروز پنحشنبه - ۱۳ شهریور ماه - در فینال جام حذفی با هم روبرو خواهند شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استقلال و تراکتور از ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه امروز پنجشنبه - ۱۳ شهریور ماه - در ورزشگاه امام رضا (ع) فینال جام حذفی را برگزار خواهند کرد. استقلالی‌ها با فرهاد مجیدی پس از طی یک مسیر سخت به دنبال هشتمین قهرمانی در این رقابت‌ها هستند و تراکتوری‌ها، برای دومین جام‌شان تلاش می‌کنند. حضور مربیانی تازه کار روی نیمکت هر دو تیم و تلاش آن‌ها برای تثبیت پایه‌های نیمکت‌شان برای فصل بعد، جذابیت دیدار نهایی جام حذفی را دو چندان کرده است.

طلسم دو دهه‌ای استقلال برای شکست حریف لیگ برتری در فینال

آبی‌پوشان پس از استارت ضعیف با مجیدی، به یکباره بازگشته و توانستند علاوه بر نایب قهرمانی در لیگ برتر، در آستانه قهرمانی جام حذفی و محقق کردن دومین قول مجیدی به هواداران قرار گیرند. آن‌ها برای رسیدن به فینال مسیر سختی را پیموده و از سد سپاهان و پرسپولیس مدعی گذشتند. آن‌ها نیمی از مسابقات در جام حذفی امسال را پس از وقت‌های اضافی برده‌اند و پرسپولیس را نیز در ضربات پنالتی مغلوب کردند.

استقلال که پر افتخارترین تیم تاریخ جام حذفی محسوب می‌شود، به دنبال کسب هشتمین قهرمانی خود در این رقابت‌ها است تا فاصله‌اش با پرسپولیس را از نظر تعداد جام حذفی، به ۲ برساند. این دوازدهمین آبی‌ها در فینال است که پیش از این تنها ۴ بار دست خالی از دیدار نهایی رفته‌اند. شکست‌های استقلالی‌ها در فینال حذفی برابر پرسپولیس، سپاهان، ذوب آهن و ملوان بندر انزلی رقم خورده است. نکته جالب اینجا است که استقلال پس از فصل ۸۰-۸۱ که با غلبه بر فجر سپاسی قهرمان حذفی شد، تا امروز در تمام فینال‌های حذفی خود که با رقبا لیگ برتری روبرو شده شکست خورده و قهرمانی‌هایشان در دو دهه اخیر، با شکست دادن تیم‌های لیگ یکی محقق شده است.

مجیدی با دست پر جدا می‌شود؟

اختلاف سعادتمند و مجیدی که از همان ابتدای روی کار آمدن مدیرعامل جدید و نیامدن به مجیدی به دفتر او آغاز شده بود، با سفر سعادتمند به ایتالیا و مذاکره با استراماچونی به اوج خود رسید. هر چند مدیرعامل آبی‌ها موضوع صحبت‌هایش با سرمربی ایتالیایی تنها محدود به قرارداد قبلی و پرداخت مطالبات به او اعلام کرد، مجیدی پس از پیروزی در دربی با انتشار متنی در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام اعلام کرد موضوع جلسه بازگشت استرا به ایران بوده و در این شرایط، نمی‌تواند با باشگاه ادامه دهد. استعفا مجیدی البته پذیرفته نشد و او برگشت تا کار نیمه تمام خود در فینال حذفی را تمام کند اما اعلام کرد پس از این دیدار از جمع آبی‌ها جدا می‌شود.

رسانه‌های ایتالیایی نیز تأیید کردند که استقلال پای میز مذاکره نه برای پرداخت مطالبات بلکه برای سپردن دوباره سکان هدایت به استراماچونی نشسته‌اند. با این حال کمیته تعیین وضعیت سازمان لیگ به استقلالی‌ها هشدار داد که با توجه به ممنوعیت جذب خارجی‌ها از فصل بعد، عملاً آمدن استرا غیر ممکن است. استقلالی‌ها از این خبر خوشحال به نظر نمی‌رسند چرا که اگر با سرمربی ایتالیایی سابق‌شان به توافق نرسد و یا نتوانند او را به تهران بیاورند، مبلغ غرامت قراردادش به پرداختی استقلال به شفر اضافه شده و این باشگاه تهرانی موظف خواهد شد مبلغ هنگفتی را در کمتر از یک هفته به دو مربی قبلی خود بپردازند.

الهامی تبریز را غرق در شادی کند، می‌ماند

تراکتور که مسیر نسبتاً آسانی را تا فینال جام حذفی طی کرده، به دنبالم آن است که پس از چند سال هزینه‌های نجومی جامی را به ویترین افتخاراتش بیافزاید. از زمانی که محمدرضا زنوزی مالکیت این باشگاه را در اختیار گرفته، با تزریق مبالغ هنگفت به این تیم و خرید ستارگان گران قیمت داخلی و خارجی، تراکتور را کهکشانی کرده نتوانسته تاکنون موفقیت قابل توجهی را کسب کند.

سرخ‌های تبریزی پس از اعتماد به جان توشاک، محمد تقوی، لیکنز و مصطفی دنیزلی تصمیم گرفتند تا به مربی بومی خودشان یعنی ساکت الهامی فرصت دهند. الهامی نتایجی متناوبی در تراکتور کسب کرد و در نهایت با چهارمی در لیگ برتر کار را به پایان رساند. البته با توجه به حضور استقلال در فینال و دومی این تیم در لیگ، تراکتور حتی در صورت شکست در این بازی نیز آسیایی شده ولی اگر قهرمان حذفی شود، دیگر نیازی به حضور در پلی آف نداشته و مستقیم پا به مرحله لیگ قهرمانان خواهد گذاشت. احتمالاً الهامی اگر بتواند دومین جام قهرمانی تاریخ تراکتور را به ارمغان بیاورد، سند بقا خود در فصل آینده را امضا کرده است.

تراکتور به دنبال پایان دادن به ۴ سال ناکامی غیرتهرانی‌ها

تراکتور همواره در جام حذفی عملکرد متفاوت و بهتری نسبت به لیگ داشته است. آن‌ها تا به امروز ۴ بار در فینال این مسابقات حاضر شدند که تنها یک بار در سال ۹۳ موفق به قهرمانی شدند. نکته جالب درباره تراکتور اینجا است که آن‌ها فینالیست اولین دوره جام حذفی به همراه ملوان بوده‌اند. حالا به دنبال این هستند که از پنجمین فینال تاریخ‌شان سربلند خارج شده و ثابت کنند که پول می‌تواند خوشبختی بیاورد.

از سوی دیگر چهار سال اخیر تمام جام‌های لیگ و حذفی ایران میان تیم‌های پایتخت نشین تقسیم شده و دست شهرستانی‌ها که دهه هشتاد بر فوتبال ایران حکم فرمایی می‌کردند، از جام کوتاه مانده است. تراکتور این فرصت دارد تا با شکست دادن استقلال نشان دهد قرار نیست با تمام بی‌مهری‌ها، فوتبال به ایران به دوقطبی سال‌های گذشته باز گردد و حالا قدرت‌های فوتبال ایران، در سرتاسر کشور نفس می‌کشند.

آمار تقابل‌های قبلی استقلال و تراکتور

استقلال و تراکتور تاکنون ۲۵ بار در لیگ و جام حذفی به مصاف هم رفته‌اند که در این بین، تبریزی‌ها با ۹ پیروزی پیشتاز هستند و استقلال نیز ۸ بار موفق به غلبه بر تراکتور شده است. آن‌ها تنها یک بار در فصل ۹۴-۹۵ در نیمه نهایی جام حذفی با هم روبرو شدند که استقلال با درخشش سجاد شهباز زاده به فینال رسید و آنجا، مغلوب ذوب آهن شد.

کد خبر 442235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.