ضرورت توجه به گردشگری در طبیعت فراموش شده ناژوان

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: طبیعت جنگلی ناژوان ظرفیت ارزشمندی برای گردشگری و طبیعت گردی است که سال‌ها مغفول مانده است.

سید رسول هاشمیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: سایه مراکز انسان ساخت گردشگری و تفریحی موجود در ناژوان نباید بر سر طبیعت جنگلی و بکر این منطقه سنگینی کند.

وی با اشاره به برگزاری تورهای طبیعت گردی در ناژوان با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی گفت: انجمن‌های دوستدار محیط زیست و طبیعت دوستان، تورهای گردشگری محدود در این منطقه برگزار کرده و از زیبایی طبیعت جنگلی ناژوان استفاده می‌کنند.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به برگزاری تور سنجاب گردی گفت: سنجاب‌های بومی ایران از سال‌های قبل در حاشیه امن پارک جنگلی ناژوان لانه کرده‌اند و زیبایی دوچندانی به این بیشه جنگلی بخشیده‌اند و علت تدوام زندگی این حیوانات زیبا در پارک جنگلی ناژوان، جلوگیری از ساخت و سازها در بستر پارک و حریم رودخانه است.

وی ادامه داد: به جز سنجاب‌ها در این مجموعه جنگلی گونه‌های مختلفی از پرندگان از جمله چرخ ریسک بزرگ، کاکایی سرسیاه، سینه سرخ اروپایی، چک اروپایی، سهره جنگلی، سهره دمگاه سفید، توکا گلو سیاه، توکا پهلو قرمز، دم جنبانک ابلق، دم جنبانک خاکستری، دارکوب سوری، پیپت تالابی، سسک بیدی، سسک چیف چاف، سارگپه، عقاب دشتی، قرقی، سار، طوطی، قمری خانگی، کلاغ ابلق، کلاغ سیاه، زاغی و گنجشک خانگی وجود دارند.

هاشمیان ادامه داد: کوچه باغ‌های ناژوان که هنوز دچار تغییرات مربوط به حوزه شهرنشینی نشده است مکانی آرام و دلچسب برای گردشگری است که متأسفانه در این سال‌ها ظرفیت آن مغفول مانده است.

وی با اشاره به احیای دیوارهای کاهگلی کوچه باغ‌های ناژوان گفت: سعی داریم تا با اجرای طرح مشارکتی احیای کوچه باغ‌های ناژوان، این میراث گرانبها را حفظ کنیم.

مدیر طرح ساماندهی ناژوان با اشاره به وجود ظرفیت‌های تاریخی برای گردشگری در این مجموعه، افزود: به علت وجود جریان آب زاینده‌رود این بیشه دارای چندین آسیاب آبی بوده و هست؛ گرچه اکثر آن‌ها به علت گذر زمان و یا اینکه ملک شخصی بوده مورد بی‌توجهی قرار گرفته و در آستانه تخریب هستند.

وی تصریح کرد: این مجموعه آمادگی دارد تا با همه مجموعه‌های دوستدار محیط زیست برای برگزاری تورهای گردشگری در طبیعت و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی همکاری کند.

کد خبر 442231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.