اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار کمیسیون شوراها

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: با هماهنگی شورای نگهبان اقدامات لازم جهت اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری شدهو در دستور کار کمیسیون قرار دارد.

محمد صالح جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در قانون فعلی انتخابات ریاست جمهوری ویژگی‌های نامزدهای به صورت کلی بیان شده و برای برخی از ویژگی‌ها مانند رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن شاخصه‌های معینی تعریف نشده و به همین دلیل است که همیشه تعداد زیادی از مردم برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنند.

وی افزود: در هیچ کشوری به این صورت نیست که سه هزار نفر برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند. این اتفاق باعث می‌شود وقت زیادی از اعضای شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌های نامزدها گرفته شود.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس تاکید کرد: جایگاه ریاست جمهوری در نظام بسیار مهم است؛ زیرا تمامی امور اجرایی کشور و اجرای سیاست‌های کلان نظام جزء اختیارات این مقام بوده و به همین دلیل شاخصه‌های ویژگی‌های آن باید معین باشد.

جوکار تصریح کرد: فردی که در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند باید از سلامت جسمی و روحی برخوردار بوده و نسبت به مسائل کشور و قانون اساسی و سیاست‌های کلان نظام شناخت کافی داشته باشد و حتی لازم است برخی از نخبگان سیاسی صلاحیت وی را تأیید کنند.

وی خاطرنشان کرد: با هماهنگی شورای نگهبان اقدامات لازم جهت اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری شده و در دستور کار کمیسیون قرار دارد. مجلس در تلاش است تا قانون انتخابات ریاست جمهوری را تا انتخابات ۱۴۰۰ اصلاح کند.

کد خبر 442226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.