نگرانی از کمبود تخت در موج سوم کرونا

آخرین اخبار شیوع بیماری کرونا در کشور و نشست و بیانیه کمیسیون برجام از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۱۳ شهریورماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر پیروزی برجامی بر آمریکا در جبهه وین به بررسی بیانیه کمیسیون برجام پرداخت و نوشت: جان بولتون قبل از نشست کمیسیون برجام اعلام کرد که ترامپ درباره ایران قمار خطرناکی را در پیش گرفته چراکه حل اختلافات از طریق کمیسیون را در پیش نگرفته است. بله! نشست کمیسیون مشترک برجام که بار دیگر انزوا و شکست آمریکا در مقابل یکجانبه ‫گرایی را به رخ جهان کشید و اتاق بیضی همچنان در حال پر کردن ماشه! ماشه علیه کدام کشور ایران یا جهان؟

شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام نیز به پایان رسید. آنطور که نماینده روسیه می‌گوید اعضای برجام یک صدا اقدام آمریکا علیه ایران را رد کردند. جبهه وین علیه اتاق بیضی این روزها یک صدا شده است. اما آمریکا در پاسخ به این یک‌صدایی همچنان می‌گوید با تمام قوا تحریم‌ها را باز می‌گردانیم.

در آستانه مهلت سی روزه به ایران، اقدام حرفه‌ای جمهوری اسلامی در خصوص آژانس انرژی اتمی و آمادگی دو طرف برای همکاری بیشتر برگ برنده‌ای شد که نشان دهد ایران چه در گذشته و چه در حالی که فشار حداکثری روی گلوی ملت ایران است، به تعهدات خود و همکاری با جهان پایبند است و درهای کشور را به روی همکاری مشترک و تعامل با اروپا و دیگر کشورها نبسته و راه دیپلماسی همچنان باز است.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر نگرانی از کمبود تخت در موج سوم کرونا به بررسی آخرین اخبار شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: ظاهراً قرار نیست که نگرانی‌ها از بابت سقوط آمار کرونا در کشور کاهش پیدا کند و در شرایطی ۳۰ روز گذشته، منحنی ابتلا و مرگ و میر ناشی از شیوع کرونا، در حال سقوط بود که در یک موقعیت مهم، مردم گوش‌هایشان را بر روی هشدارها بستند و بیش از دو میلیون سفر در پایان هفته گذشته (از چهارشنبه تا یکشنبه ۹ شهریور) به استان‌های شمالی با وضعیت قرمز انجام گرفت. پس از چهار روز از انجام این سفرها، آمار شیوع و مرگ در کشور و استان گیلان که بیشترین گردشگر را پذیرفته بود، روند صعودی به خود گرفت. علوم پزشکی گیلان، اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته از سه شنبه (۱۱ شهریور) تا چهارشنبه (۱۲ شهریور) ۹۲ بیمار جدید بستری کردیم و در حال حاضر ۳۷۵ بیمار کرونایی در سطح بیمارستان‌های استان بستری هستند. این دانشگاه از افرادی که در تماس با مسافران در استان بودند خواست حداقل ۱۰ روز در قرنطینه بمانند و از سایر اعضای خانواده فاصله بگیرند.

آمار کشوری نیز روند روبه‌رشدی داشته و در حالی که همه امیدوار بودند که مرگ و میر ناشی از کرونا روز گذشته دو رقمی شود، اما از سه شنبه (۱۱ شهریور) تا چهارشنبه (۱۲ شهریور) ۱۲۵ بیمار جان خود را از دست دادند و یک‌هزار و ۸۵۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که نسبت به آمار روز قبل از آن با افزایش سه‌درصدی همراه بوده است. با توجه به آمار ارائه شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۳۷۸ هزار و ۷۵۲ نفر رسید و ۲۱ هزار و ۷۹۷ نفر از آنها جانشان را از دست داده‌اند. با توجه به ارائه آمار مرگ میر از سوی وزارت بهداشت و درمان، ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران اعلام کرد «بر اساس آمار متوفیان منتقل شده به بهشت زهرا، تا روز دوشنبه (۱۰ شهریور) ۱۰ هزار و ۶۴۸ نفر به‌دلیل ابتلاء به کرونا جان باخته‌اند. متوسط تعداد افراد جان‌باخته در روز در اثر کرونا در تهران در روزهای اخیر ۴۵ نفر بوده که کاهش نسبی داشته است».

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر خداوندا نگهدار از زوالش به بررسی وضعیت خانه هنرمندان پرداخت و نوشت: خانه هنرمندان ایران در سال ۱۳۷۸ با همت جمعی از اساتید و پیشکسوتان هنر این سرزمین تأسیس شد. این خانه با تمام فراز و نشیب‌ها در سال ۱۳۹۸ بیست ساله شد. در این ۲۰ سال خانه هنرمندان ایران، خانه‌ای برای هنرمندان و هنردوستان بود. چنانکه به مرور زمان تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین نهادهای فرهنگی و هنری کشور شد؛ خانه هنرمندان ایران متشکل از ۱۲ انجمن و خانه هنری است و نمایندگان این انجمن‌ها و خانه‌ها در شورای عالی آن حضور دارند و سیاستگذاری فعالیت‌های آن را به عهده دارند.

با شیوع پاندمی کرونا، در اسفند ۱۳۹۸، خانه هنرمندان ایران تلاش کرد که فعالیت‌های خود را در قالب‌های جدیدی ادامه دهد. چراغ خانه خاموش نشد، بخشی از فعالیت‌هایش را به شکل فیزیکی ادامه داد و بخشی از توان خود را صرف تولید محتوای الکترونیک و برگزاری رویدادهای آنلاین با حضور اساتید برجسته هنری کرد.

اما با ادامه یافتن این پاندمی، اوضاع مالی خانه رو به وخامت گذاشته و این سیر همچنان ادامه دارد.اکنون دیگر روشن ماندن چراغ خانه هنرمندان ایران تنها با حمایت جدی دولت و نهادهای عمومی و فرهنگی ممکن است. امیدواریم پس از روزهای سخت و کم‌فروغ کنونی، چراغ خانه هنرمندان ایران همچنان روشن و در خدمت هنرمندان و هنردوستان باشد.

ایرج راد، رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر و رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران از اوضاع و احوال این روزهای هنرمندان تئاتر و خانه هنرمندان ایران می‌گوید؛ به گفته این پیشکسوت عرصه تئاتر، خانه هنرمندان در وضعیت بسیار نامناسبی به سر می‌برد و کمک‌های صورت گرفته به تشکل‌های هنری نیز بسیار ناچیز است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر شورای رقابت علیه رقابت؟ نوشت: رئیس شورای رقابت سرانجام به موضوع قیمت‌گذاری خودرو در بورس واکنش نشان داد و اعلام کرد شورا با عرضه خودرو در بورس کالا مخالف است. به گفته وی، چون خودرو کالایی انحصاری به‌شمار می‌رود، تعیین دستورالعمل قیمت‌گذاری آن بر عهده شورای رقابت است. بنابراین تا وقتی شورا تشخیص ندهد، امکان تعیین قیمت خودرو در بورس وجود ندارد. رئیس شورای رقابت اما دلیل مخالفت با نرخ‌گذاری خودرو در بورس کالا را کمبود عرضه و تقاضای بالا عنوان کرده است. اظهارات رئیس شورای رقابت در شرایطی است که به‌واسطه قیمت‌گذاری این شورا هم‌اکنون هزینه نهایی تولید خودرو با فروش تطابقی ندارد و خودروسازان با زیان انباشته و ضرر تولید مواجه هستند. ازسوی دیگر تعیین قیمت توسط شورای رقابت برای مصرف‌کنندگان نیز سودی دربرنداشته و تنها به سوداگری در بازار دامن زده است. بر این اساس عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند به افزایش تولید، کشف واقعی قیمت و حذف دلالی از بازار منجر شود.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر پیش‌بینی کارشناسان از آینده سرمایه‌گذاری در بورس به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخت و نوشت: روز گذشته شاخص بورس تهران با افت قابل ملاحظه ۵۳ هزار واحدی، دوباره در کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحدی قرار گرفت. این در حالی است که پس از اصلاح قابل توجه شاخص بورس از اواخر مرداد تا اوایل شهریورماه (از رقم دو میلیون و ۷۸ هزار واحد به یک میلیون و ۶۰۸ هزار واحد) برای چند روز روند صعودی بورس آغاز شده بود.

به عبارتی، هفته کاری جاری که بعد از تعطیلات و از روز دوشنبه آغاز شده بود نمایانگر اصلاح «مجدد» شاخص بورس بود؛ بر همین اساس، ریزش‌های اخیر بورس این سوال را به‌وجود آورد که وضع بازار سرمایه چرا این‌گونه شده و تا کی دوام خواهد آورد؛ سوالی که پاسخ آن را باید در اتفاقاتی که طی شش‌ماهه در بورس افتاد جستجو کنیم.

از ابتدای سال جاری تا اواخر مردادماه، یعنی در کمتر از پنج ماه شاخص بورس ناگهان از ۵۰۰ هزار واحد تا دو میلیون واحد افزایش یافت (یعنی چهار برابر شد) در شرایطی که اتمسفر اقتصاد ایران اصلاً چنین چیزی را اقتضا نمی‌کرد، به‌عنوان نمونه، رشد اقتصادی کشور طبق آمارهای جدید مرکز آمار، در فصل بهار منفی ۳/۵ درصد بوده است!

از سوی دیگر اگر معیار رشد بورس را هم نرخ تورم در نظر بگیریم، باز هم حدود ۳۰ درصد باید روی قیمت سهم‌ها اثر می‌گذاشت نه ۳۰۰ درصد! با توجه به این رشد سرسام‌آور - که با حمایت و تلاش دولت رخ داده بود - می‌شد انتظار چنین روزهایی را داشت چرا که چنین رشدی در قیمت سهم‌ها با هیچ منطقی جور در نمی‌آمد.

کد خبر 442207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.